امپراتوران دنیای اینترنت

افزایش بازدید سایت در گوگل
2015-01-31
تجارت الکترونیک
2015-01-31

امپراتوران دنیای اینترنت

امپراتوران دنیای اینترنت

ستارگانی که فکر و اندیشه آنها بر بال فناوری اطلاعات و ارتباطی روز توانست مرزهای سنتی بسیاری را در ارتباطات و تجارت با شکاف عمیقی مواجه کند.

شاهراه جهانی اطلاع رسانی (اینترنت) امروزه به عنوان یکی از ارکان فراگیر و قابل اعتنای ملل در خبرپراکنی، تجارت، آموزش و ارتباطات مورد توجه قرار گرفته است و این مسئله هر روز با افزایش مخاطبان وب و شمار سایت های اینترنت در حال افزایش است. تا قبل از قرن بیستم میلادی، کسی چنین تصوری نداشت که در کم تر از صد سال آینده، می توان هزاران کتاب را ظرف چند دقیقه به صدها هزار نفر در اقصی نقاط جهان انتقال داد یا از فلان فروشگاه در نقطه ای از اروپا، جنسی را ظرف ۲۴ ساعت خریداری و دریافت کرد. این آمال ها، امروزه در دنیای دیجیتالی وب به حقیقت پیوسته است و موج سومی که مک لوهان از آن به عنوان انقلاب رادیو، نام برد امروزه رسانه ای به نام پهنه جهانی وب است. بزرگانی در این پهنه الکترونیکی پرورش یافته اند و دستاوردهای آنها، امروزه میلیون ها مخاطب در اقصی نقاط جهان را به خود معطوف ساخته است. آشنایی با آنها و تجربه اندوزی از رفتار سازمانی گرانقدر چنین افرادی، ما را به کسب ایده های جدید در گسترش خلاقیت های دیجیتالی، رهنمون می سازد.

اینترنت

• امید پیریار _ بنیانگذار ebay در سطح اینترنت
امید پیریار خالق و رئیس هیات مدیره بزرگ ترین حراجی آن لاین در اینترنت است. امید پیریار جوان ایرانی الاصل مقیم آمریکا ۱۱ سال پیش، همراه با همسرش مگ ویتمن بر روی مرکزی الکترونیکی برای معرفی کالاهای قابل فروش و حراج در وب، کار کرد و در نهایت، ایده سایت ebay.com را پایه ریزی کردند. Web auction (حراجی وبی) را امروزه هم با نام ای بی می شناسند. این پایگاه امکان معرفی کالاهای قابل عرضه کاربران مختلف از سراسر جهان را برای فروش فراهم کرده است و تنها از کالاهایی که با بیش ترین قیمت در حراجی ها، به فروش می رسند مبلغی دریافت می کند. تا آخر سال ۱۹۹۸ میلادی، پیریار توانست با سایت خود، حدود ۱/۲ میلیون عضو در اختیار داشته باشد و قریب به ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات کسب کند که از این مقدار به سود ۸ میلیون دلاری برسد. اکنون بعد از گذشت ۸ سال ebay شرکت بزرگی شده است با بیشتر از ۶ هزار کارمند، ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و توانسته ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۳ را از آن خود کند. شرکت ebay به مدیریت امید پیریار و همسرش، هم اکنون از معتبر ترین شرکت های فعال دنیای دیجیتال به شمار می رود. امید پیریار در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه Tufts لیسانس مهندسی علوم کامپیوتر دریافت کرد و به زودی به باشگاه میلیاردرهای جهان می پیوندد. برای آشنایی با وی به نشانی http://pages.ebay.com/aboutebay مراجعه کنید. گفتنی است، ایرانیان در دنیای دیجیتال، افراد ممتاز دیگری را هم در اختیار دارند. بزرگانی چون: پروفسور جمشید ثیابی: رئیس شرکت HiGrade انگلستان، پروفسور لطفی زاده: پدر منطق فازی و کامپیوترهای هوشمند، امید کردستانی: معاون بازرگانی گوگل، فرزاد ناظم: مدیر فنی یاهو، حسین اسلامبلچی: رئیس شرکت AT&T آمریکا.

• دیوید فیلو _ بنیانگذار Yahoo در شبکه جهانی اینترنت
دیوید فیلو، یکی دیگر از بزرگان کنونی دنیای دیجیتال به شمار می رود. دیوید فیلو در آوریل ،۱۹۹۴ به همراه جری یانگ، شریک و همکار علمی اش سایت یاهو را بنیانگذاری کرد. سایت یاهو بزرگ ترین سایت خدمات دهی عمومی در اینترنت و پرمخاطب ترین سایت در میان بیش از ۳۰ میلیون پایگاه وب است. دیوید فیلو بنیانگذار و رئیس کل شرکت یاهو به شمار می رود. دیوید فیلو فوق لیسانس مهندسی الکترونیک از دانشگاه استانفورد آمریکا www.stanford.edu است. وی مانند لری پیج و سرگئی برین، خالقان گوگل، یاهو را از اتاق خواب های دانشگاهی در استانفورد طراحی و راه اندازی کرد. کلاً تا سال ،۲۰۰۳ بیش از ۲۳۰ میلیون کاربر از بیش از ۲ میلیون صفحه ای که در سایت یاهو به عناوین مختلف ایجاد شده استفاده کرده اند. این سایت بسیار بزرگ و حجیم و پراطلاع اینترنت، امروز با ایندکس بیش از ۱۰ میلیارد صفحه وب یکی از بزرگ ترین موتورهای جست وجوی وب به شمار می رود. یاهو در زمینه خدمات جست وجو، آگهی های اینترنتی، ارائه و تولید و مدیریت بیزینس های کوچک، یک دایرکتوری اطلاعاتی ارائه یک گیگا بایت فضا برای ایجاد رایگان email در دنیای یک میلیارد مخاطبی وب شهره است.

• بیل گیتس _ بنیانگذار مایکروسافت در شبکه جهانی اینترنت
بیل گیتس، بنیانگذار و مهندس ارشد و رئیس هیات مدیره بزرگ ترین شرکت نرم افزاری جهان به نام مایکروسافت است. بیل گیتس را یکی از ارکان دنیای دیجیتالی امروزی به حساب می آورند. خلاقیت، نوآوری دیجیتالی و اندیشه های شگرف و موثر بیل گیتس، باعث شد تا تاریخ انقلاب دیجیتال در مسیری خاص هدایت و رهنمون شود. گیتس و هم دانشگاهی او استیو بالمر، در اواسط دهه هشتاد میلادی، دانشگاه هاروارد را برای راه اندازی بزرگ ترین شرکت رسانه ای جهان، رها کرده اند. کار بر روی سیستم های عامل از داس تا ویندوز ویستا و خلق تکنولوژی های جدید در طراحی نرم افزارهای تحت وب و شبکه، باعث شد تا ظرف کمتر از ۲ دهه، مایکروسافت را غول دنیای دیجیتال بدانیم. حداقل ۴۰ میلیارد دلار ثروت رهبر مایکروسافت، سال هاست که وی را در صدر باشگاه میلیاردرهای جهان قرار داده است. میلیاردهایی که به برکت دنیای دیجیتال رقم خورد. سایت هایی مثل hotmail.com، msn.com، Microsoft.com نسخه الکترونیکی پیشروی های این شرکت را به شما معرفی می کند. دیود تیلن مهندس ارشد مایکروسافت دو سال پیش در کتاب خود به نام رموز موفقیت مایکروسافت نوشت که بیل گیتس، هم اکنون با راه اندازی موسسه خیریه گیتس و ملیندا، موثرترین انسان کره زمین در گسترش دنیای دیجیتال است. قابل ذکر است که گیتس در حال حاضر، باهوش ترین، پرکارترین، عادی ترین، مدیرترین و موفق ترین کارمند مایکروسافت به شمار می رود. وی بیش از ۶۰ هزار کارمند در اختیار دارد و تاکنون دو کتاب و بیش از ۲۰ مقاله رسمی در مجلات مشهور به چاپ رسانده است. مطالعه زندگی کسب و کار دیجیتالی بیل گیتس، حاوی پیام های مهم برای علاقه مندان به آغاز کارهای تجاری و نوآوری در وب است. داستان موفقیت گیتس را در کتاب کسب و کار بر بال اندیشه که هم اکنون در بازار نشر کشور موجود است، مطالعه کنید.

• جف بزوس _ بنیانگذار Amazon
جف بزوس حدود ده سال پیش، سایتی را در سطح اینترنت پایه گذاری کرد که هم اکنون بزرگ ترین سایت خرده فروشی اینترنت است. میلیون ها کالا در ۳۶ زمینه مختلف، روزانه توسط میلیون ها کاربر سایت آمازون دات کام مورد خرید قرار می گیرد. جف بزوس بنیانگذار و رئیس شرکت آمازون که خرده فروشی اعجاب انگیز amazon.com را راه اندازی کرده است، به زودی یازدهمین سالگرد افتتاح این مغازه اینترنتی بزرگ را در سیاتل، جشن خواهد گرفت. مجله مشهور فوربس، سال گذشته میلادی دارایی وی را با ۵ میلیارد دلار در ردیف چهل و یکمین عضو باشگاه میلیاردرهای جهان معرفی کرد. جف بزوس متولد ۱۹۶۴ و دانش آموخته دانشگاه Princeton آمریکا است که به دلیل اثربخشی فعالیت های کسب و کار دیجیتالی اش در سال ۱۹۹۹ میلادی، توسط مجله TIME مرد سال شناخته شد. آمازون یک اعجوبه در پول درآوردن از طریق فروش کالا در اینترنت است. شگردهای فروش اینترنتی کالا که توسط آمازون مورد توجه و استفاده قرار می گیرد، بسیار جالب و متنوع است. آقای بزوس با راه اندازی موتور جست وجوی سعی کرده است تا با استفاده از پتانسیل جست وجو، کاربران وب را به سمت آمازون سوق دهد. حدود دو درصد تخفیف در خرید اجناس آمازون، برای کاربران a۹.com در نظر گرفته شده است که رقم تقریباً خوبی است. جف بزوس را باید از امپراتوران دنیای اینترنت دانست.

• لری پیج _ بنیانگذار Google
آقای لری پیج همیشه خندان را دنیا با همکارش سرگئی برین می شناسد. جوان محققی که رساله دکترای وی در دانشگاه استانفورد، سایت جست وجوی گوگل را با آن الگوریتم مرموزش پایه ریزی کرد. لری پیج موسس و رئیس کل گوگل است. هم اینک وی با بیش از ۴۲۰۰ کارمند در اقصی نقاط جهان، ۱۰۷ میلیارد دلار اعتبار دارد. سایتی که آقای لری پیج راه اندازی کرده است، یک ابرسایت و در حقیقت یک تکنولوژی بزرگ در دنیای دیجیتال به شمار می آید. گوگل، ایندکس میلیارد ها صفحه وب است که ظرف چند صدم ثانیه، بهترین نتایج را برای علاقه مندان به ارمغان می آورد. امکانات زیادی که گوگل برای کاربران خود فراهم کرده است فقط محدود به جست وجو نیست. تبلیغات کلمه ای، لابراتوارهای تحقیقاتی و گروه های گوگل با یک میلیارد پیام و بخش های مشهور و پرمخاطب بزرگی مانند: gmail، google Book، google blog google news ، google earthدر زمره برترین بخش های این سایت هستند. گوگل از ۱۹۹۸ میلادی تاکنون، هر سال به عنوان پرمخاطب ترین و برترین سایت وب توسط ناشران و مراکز مشهور جهانی در امور وب و اینترنت معرفی شده است. لری پیج در آخرین اقدام غافل کننده خود، اعلام کرده است که قصد دارد با پرداخت یک میلیارد دلار، کلمه گوگل را بر روی کره ماه هک کند. گفتنی است سایت خیریه لری پیج در نشانی www.google.org قرار دارد که ۱۰ میلیارد دلار برای امور خیریه در امور فناوری هزینه می کند. داستان موفقیت گوگل را در کتاب «گوگل را دوباره باید شناخت» که سال گذشته توسط انتشارات سبزان www.iiketab.com منتشر شده، مطالعه کنید.

دیدگاه ها بسته شده است