انتخاب کلمات کلیدی مناسب

سئو بیش از اندازه سایت!
2015-10-29
بهینه سازی شبکه های اجتماعی
2015-10-31

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

مهمترین قدم قبل از شروع فرایند سئو، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است که همیشه هم در انتخاب آن، اشتباه می شود. اگر کلمات کلیدی به درستی انتخاب نشوند، پروژه سئوی شما یا شکست می خورد، یا بدون نتیجه و بازدهی خواهد بود.

توجه کنید در این مرحله هیچ کاری با Link Building و on page seo نداریم. فقط می خواهیم به درستی تشخیص دهیم که چه کلمات کلیدی مناسب است و از کجا باید شروع کنیم و به کجا برسیم. کلمات کلیدی مرتبط ، به زبان ساده Keyword Niche نامیده می شود. کلا لغت niche در دنیای حرفه ای سئو (نه معنی لغوی تحت الفظی)، به معنی نزدیکی و ارتباط یا هدفگذاری ، کل موضوع (نه کل) و بهترین است.

کل فرایند انتخاب کلمات کلیدی مناسب، Keyword Research نامیده می شود. انتخاب کلمات کلیدی، فرایند یک باره نیست. همواره تا زمان حیات وب سایت و تجارت شما، جربان دارد که البته باید جریان داشته باشد.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

قبل از انتخاب کلمات کلیدی باید به درک درستی از کلمات کلیدی و دنیای سئو برسید و برخی باور های غلط را از خود دور کنید:

  1. نباید از ابتدای کار به فکر کلمات کلیدی رقابتی باشید.

این کار، احتمال شکست شما را بسیار بالا می برد و منطقا هم اشتباه است. فرض کنید با هزینه و زمان بسیار زیاد و به سختی، موفق شدید، کلمه کلیدی رقابتی (نسبت به سایر کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت مورد نظر) را به صدر نتایج گوگل برسانید و آن کلمه هم روزانه برای شما ۲۰۰ کلیک به ارمغان می آورد. حالا به هر دلیلی اگر در آن کلمه افت کنید و به صفحه ۲ گوگل بروید، کل کلیک (در نتیجه بازخورد و درامد و بازار) خود را از دست می دهید. لذا ریسک این گونه اقدام کردن، بسیار بالاست.

در عوض اگر برای ۲۰ کلمه کلیدی کم رقابت تر که هر کدام روزانه ۱۰ کلیک برای شما داشته باشند، هم خیلی راحت تر و سریع تر می توانید در سئوی آن ها موفق شوید، و هم اگر در یک یا بخشی از آنها، افت داشتید، کل کلیک های خود را از دست نمی دهید. زیرا هنوز کلمات کلیدی دیگری هستند که شما را سرپا نگه داشته اند و از آنها کلیک دارید. لذا ریسک آن بسیار کمتر است. احتمال موفقیت خیلی بیشتر است و مهمتر اینکه اکنون، خیلی راحت تر و با قدرت و سهولت بیشتری می توانید به سراغ کلمات کلیدی سخت تر بروید.بدون شک سایتی که در کلمات کلیدی مرتبط، دارای رتبه است، استعداد بیشتری برای ارتقا به صفحه اول گوگل با کلمات کلیدی رقابتی تر دارد تا وب سایتی که هنوز هیچ رتبه ای در کلمات کلیدی ساده تر ندارد!

  1. بالا آمدن با کلمات کلیدی کلی، منجر به بالا آمدن با کلمات کلیدی کوتاه تر نمی شود!

شاید شنیده باشید که اگر با کلمه دانلود به صفحه اول راه پیدا کنید با هر کلمه ای که با دانلود شروع شود، هم صفحه اول خواهید آمد.

این که اساس این حرف از کجاست معلوم نیست! یک مثال منطقی برای شما می زنم که خود شما از این به بعد با استدلال کافی، دور این تفکر خط بکشید. فرض کنید سایتی با کلمه دانلود بالاست. منطقی هست که با کلمه دانلود آهنگ، دانلود فیلم، دانلود نرم افزار حسابداری، دانلود نرم افزار، دانلود کتاب x و … هم بالا باشد؟ اگر گوگل سایتی را با همه این کلمات، در صدر نتایج نشان دهد، نتایجش اشتباه نمی شود؟ اصلا وقتی شما چیزی را جستجو می کنید، انقدر کلی جستجو می کنید؟شما وقتی آهنگ x مرتضی پاشایی را دانلود کنید، کلمه “دانلود” را جستجو می کنید؟ وقتی می خواهید مرورگر کروم را دانلود کنید، کلمه، “دانلود مرورگر” را دانلود می کنید؟بدون شک خیر! اگر کسی چنین کیورد هایی را جستجو کند، معلوم نیست دنبال چه چیزی هست و اگر هم کلیکی روی سایت انجام بشود، کلیک هدفمندی نخواهد بود و نرخ تبدیل خیلی خیلی پایینی خواهد داشت.

  1. سئو برای بسیاری از keywords کلی، محال است!

در شماره ۲ کامل درباره اینکه چرا کلمات کلی، مناسب نیستند توضیح دادیم.حالا چرا کلمات کلی محال است؟ فرض کنید شما سایتی با موضوع ساعت دیواری می خواهید بسازید، شاید keywords که در نظر می گیرید این ها باشند : ساعت دیواری، خرید ساعت دیواری، دکوری…، چیزی که این جا باید اشاره کرد این است که کلمه دکوری حتی اگر هم ترافیک بالایی داشته باشد، کلمه ای نیست که منجر به مشتری بشود. آن هم مشتری که ساعت دیواری بخرد! کسی که جستجو می کند “دکوری” از کاربران آماتور وب هست و تازه با دنیای اینترنت و گوگل آشنا شده است. چنین شخصی معلوم هم نیست دنبال چه چیزی هست. دکوراسیون خانه؟لوازم دکوراسیون؟اجرای دکوراسیون؟مجسمه دکوری، ساعت دکوری و … . تصور کنید چه نتایج درهمی شود. اگر گوگل با کلمه دکوری، یک سایت مرتبط با ساعت دیواری را در صدر نتایج نشان دهد.

دنیای امروز دنیای کیورد های طولانی است. کیورد های کوتاه زیادی وجود دارند که ترافیک کمتری از کیورد های طولانی تر دارند. کیورد های طولانی Long tail keyword نامیده می شوند. کاربران وب روز به روز حرفه ای تر می شوند. اطلاعات موجود در سطح اینترنت، هر روز وسیع تر می شود. کاربران جستجو کننده به دنبال سایت هایی هستند که دقیقا خواسته آن ها را برطرف کند. کاربران حوصله گشت و گذار بیهوده ندارند. بنابراین برای به دست آوردن نتیجه مورد نظر خود، ناچار هستند به جستجوی کلمات طولانی تر روی بیاورند. در نتیجه، keywords طولانی تر در حال جایگزین شدن با کلمات کوتاه تر هستند.حتی اگر دشواری سئوی کلمات کوتاه تر را هم در نظر نگیرید، عقل حکم می کند، که به keywords طولانی تر اهمیت بدهید.

  1. برند های معروف را جزء keywords نیاورید!

خیلی می بینیم که برند های معروف در keywords یک سایت، قرار می گیرد. مثلا دکتر کرمانی، از پیشکسوتان فعال در حوزه تغذیه و سلامت است. وب سایت هایی که در حوزه تغذیه و سلامت هستند نباید از برند دکتر کرمانی استفاده کنند. کسی که نام این دکتر را جستجو می کند، به دنبال خود اوست نه دنبال تغذیه و سلامت. اگر هم به دنبال تغذیه و سلامت است، می خواهد از کانال ایشان، مطالبی را دنبال کند. پس حتی اگر شما با کلمه کلیدی برند شخص یا شرکت دیگری، بالا باشید، کاربر پس از ورود به سایت شما، متوجه می شود، شما آن سایت نیستید که دنبالش بوده است. لذا سایت شما خیلی زود بسته می شود(bounce rate بالا می رود) و کل تلاش شما برای سئوی این نوع keywords سوخت می شود.

حتی این طور keywords که حاوی برند دیگران هستند، دشواری خود را دارد. شما برای سئوی موفق کلمه کلیدی که حاوی برند دیگری است، باید درباره آن برند مطالب و گفته هایی داشته باشید تا وب سایت شما، بتواند به صدر نتایج گوگل با جستجوی آن برند، راه یابد. که همین کار حاشیه های زیادی دارد. گوگل نیز به خوبی می تواند سایت اصلی را تشخیص دهد. دست آخر اینکه شما با این کار، تبلیغ دیگری را می کنید! به جای این کارها، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، و به برند (یا ادرس دامنه خود) فکر کنید. سعی کنید، شما برتر از آن برند معروفی که مد نظر شماست، بشوید. سعی کنید، کاری کنید، که دیگران، برند شما را در keywords سایت خود برای کسب اعتبار، جای دهند.

با در نظر گرفتن موارد بالا، در مراحل زیر باید برای انتخاب keywords اقدام کنید:

مرحله اول : کسب اطلاعات درباره موضوع وب سایت

اگر سایت برای خودتان است، طبیعتا اطلاعات کافی را دارید و از جزئیات حوزه کاری و موضوع وب سایت خود خبر دارید. مثلا اگر سایت شما درباره نمای ساختمان است، به خوبی می دانید، کلماتی مثل نمای چوب،نمای شیشه و … در حوزه فعالیت شما هستند. اگر وب سایت آهنگ دارید، به خوبی می دانید که کلماتی مثل دانلود آهنگ جدید، دانلود آهنگ جدید با لینک مستقیم و … از کیورد های مرتبط با شما هستند. اگر سایت دیگری را سئو می کنید، باید از صاحب آن بخواهید تا هر چه به ذهنش می رسد(درست یا غلط) درباره حوزه کاری خودش، به شما پیشنهاد کیورد بدهد.

مرحله دوم : استفاده از پیشنهاد های خود گوگل با توجه به اطلاعات به دست آمده در مرحله اول

وقتی در search box گوگل کلمه ای را بنویسید و سپس یک بار space را بزنید(یا نزنید) ، گوگل، به شما پیشنهاد هایی می دهد که این پیشنهاد ها البته دیر به دیر به روز می شوند. اما همواره گزینه های مناسب و مرتبط و دارای ترافیک مناسب نسبی هستند. وقتی هم کلمه کلیدی را وارد می کنید، اگر Cursor را به پشت کلمه ببرید و سپس space را بزنید، گوگل keywords پیشنهاد می دهد، که قبل از کلمه کلیدی شما، کلمه جدیدی وجود دارد. مثلا اگر جستجو کنید، سئو، و قبل از این کلمه یک بار space بزنید، گوگل به شما کلمات دیگری که به سئو ختم می شود را پیشنهاد می کند، مثل خدمات سئو. با استفاده از همین کار، بخش زیادی از keywords را می توانید انتخاب کنید.

مرحله سوم : استفاده از Google Keyword Planner

با استفاده از اطلاعاتی که در دو مرحله قبل کسب کردید، از keyword planner گوگل استفاده کنید تا ترافیک keywords را به دست آورید و سایر keywords که گوگل در بخش keywords مرتبط (related keywords) نیز به لیست کیورد های خود اضافه کنید.

در این مرحله keywords که میزان جستجوی آن ها زیر ۱۰ تاست (با خط تیره نمایش داده شده است) را کلا حذف کنید و در آخر به ترتیب میزان جستجو (impression) لیست کنید.

مرحله چهارم : جمع بندی

keywords خیلی کلی را حذف کنید. مثل دانلود، پنجره، وب سایت، آموزش، دکور، اخبار و … . این کلمات همانطور که گفته شد، نباید سئو شوند و باید فراموششان کنید که در ابتدای این آموزش توضیحات لازم را دادیم. keywords کم ترافیک تر و طولانی تر و کم رقابت تر را در اولیت قرار دهید و keywords کوتاه تر و پر ترافیک تر و رقابتی تر را در انتهای لیست خود قرار دهید. حالا شما اطلاعات دقیق از keywords مرتبط با موضوع وب سایت دارید و از keywords ساده تر شروع می کنید و به کلمات دشوار تر، در فرایند سئو می رسید.

دیدگاه ها بسته شده است