انیمیشن Moana تبدیل به موفقیتی دیگر برای دیزنی شد

بدافزارها,بدافزار,شبکه‌های اجتماعی,شبکه‌ اجتماعی,نرم‌افزارهای مخرب
بد‌افزارها با آلوده کردن تصاویر فیسبوک و لینکدین به کامپیوترهای کاربران نفوذ می‌کنند
2016-11-29
نوکیا D1C,نوکیا,تلفن هوشمند نوکیا D1C,تلفن هوشمند نوکیا
نوکیا D1C دارای دو مدل ۵ و ۵.۵ اینچی خواهد بود
2016-12-01

انیمیشن Moana تبدیل به موفقیتی دیگر برای دیزنی شد

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

انیمیشن Moana

این هفته یکی از دو غول‌ باقی‌مانده‌ی والت دیزنی در سال ۲۰۱۶ یعنی انیمیشن Moana روی پرده‌ی سینماها رفت و به سرعت اولین رکورد را برای دیزنی به همراه آورد: ‌هم‌اکنون ۹‌تا از ۱۰ افتتاحیه‌ی برتر تعطیلاتِ روز شکرگذاری به فیلم‌های این کمپانی اختصاص دارند و حتی اگر بازه‌ی بررسی‌مان را گسترده کنیم، ۱۳‌تا از ۱۷ افتتاحیه‌ی برتر روز شکرگذاری هم متعلق به محصولات دیزنی می‌شوند. فیلم‌هایی که اولینشان از قسمت اول «داستان اسباب‌بازی» (Toy Story) در سال ۱۹۹۵ آغاز می‌شوند و تا «یخ‌زده» (Frozen) ادامه دارند. اگرچه افتتاحیه‌ی «موآنا» موفق نشد از صد «یخ‌زده» به عنوان صدرنشین بهترین افتتاحیه‌ی تعطیلاتِ روز شکرگذاری عبور کند، اما سنتِ دیزنی در تصاحب گیشه‌ها در این تعطیلاتِ خانواده‌پسند را دنبال کرد.با لیزارد وب همراه باشید.

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

«موآنا» این هفته ۵۵ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۸۱ میلیون دلار در چارچوب چهارشنبه تا یکشنبه کسب کرد. این رقم «موآنا» را پشت سر «یخ‌زده» (۹۳ و نیم میلیون دلار) و جلوتر از «داستان اسباب‌بازی ۲» (۸۰ میلیون دلار) در رده‌ی دوم بهترین افتتاحیه‌های چهارشنبه تا یکشنبه‌ی تعطیلات روز شکرگذاری قرار می‌دهد. در زمینه‌ی افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه هم «موآنا» پشت سر افتتاحیه‌ی ۶۷/۳ میلیون دلاری «یخ‌زده» و ۵۷/۳ میلیون دلاری «داستان اسباب‌بازی ۲» قرار می‌گیرد. «موآنا» در رده‌ی ششم بهترین افتتاحیه‌های چهارشنبه تا یکشنبه‌ی روز شکرگذاری قرار دارد. در رده‌ی اول «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (Hunger Games: Catching Fire) با ۱۰۹ میلیون دلار قرار دارد.

این در حالی است که «موآنا» با کسب ۱۵ میلیون و ۵۸ هزار دلار در اولین روز افتتاحیه‌اش در این زمینه رکوردشکنی کرده است. این به این معنی است که مردم قبل از اینکه چشمشان به یک انیمیشن خانوادگی در سردر سینما بخورد، برای تماشای فیلم صف کشیده بودند. آیا این موضوع به نفع فروش فیلم در طولانی‌مدت است؟ تحلیلگران این‌طور فکر نمی‌کنند، اما این نشان می‌دهد که کارتون‌های دیزنی در دوران پسا-«یخ‌زده» خیلی بیشتر از دورانِ قبل از آن، به عنوان بلاک‌باسترهایی که همه برایشان هیجان‌زده هستند شناخته می‌شوند.

استقبال سینماروها خیلی پرشور بوده است و از آنجایی که به جز «روگ وان» (Rogue One) یا احتمالا فیلم بعدی استودیوی ایلومینیشن، «آواز بخوان» (Sing) رقیب دیگری برای فیلم وجود ندارد، می‌توان انتظار داشت که «موآنا» حالاحالا بدون مشکل پیش برود. «آواز بخوان» در تاریخ ۲۱ دسامبر اکرانش را آغاز می‌کند و احتمالا «موآنا» تا آن زمان کار اصلی در امریکای شمالی را تمام خواهد کرد. به احتمال فراوان در رابطه با «موآنا» خبری از فروش دیوانه‌وار «یخ‌زده» نیست. چون نه تنها این یکی برخلاف قبلی یک غافلگیری تمام‌عیار نبود، بلکه این‌‌بار برخلاف همین موقع در سال ۲۰۱۳، فیلم‌های خانواده‌پسند بیشتری روی پرده هستند. اگر یادتان باشد در دسامبر سال ۲۰۱۳، فیلم‌هایی مثل «هابیت: برهوت اسماگ»، «زندگی مخفی والتر میتی» (The Secret Life of Walter Mitty) و «نجات آقای بنکس» (Saving Mr. Banks) را به عنوان فیلم‌های بزرگ‌سالانه‌ی کریسمس داشتیم و از آنجایی که «هانگر گیمز: آتش گرفتن» هم به درد بچه‌ها نمی‌خورد، تنها چیزی که برای کودکان وجود داشت «یخ‌زده» بود یا هیچ‌چیز!

حالا اگر فرض کنیم «روگ وان» به اندازه‌ی کافی مخاطبان کودک را جذب کند و از آنجایی که «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) هم این هفته خانواده‌ها و کودکان بیشتری را جذب کرد و همچنین «آواز بخوان» هم به یکی دیگر از «هیت‌»های عظیم ایلومینیشن تبدیل شود، پس می‌توان گفت «موآنا» اکران خیلی نرمالی را سپری خواهد کرد. دقیقا یعنی چه؟ یعنی نباید انتظار یک رقم شگفت‌آور را بکشیم. بلکه می‌توان انتظار فروشی بین «دایناسور خوب» (The Good Dinosaur) و «زندگی یک حشره» (A Bug’s Life) را داشت. بله، «دایناسور خوب» بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای «موآنا» بیافتد، اما حتی در آن حالت هم فیلم اکران خانگی‌اش را با کسب ۲۸۴ میلیون دلار تمام خواهد کرد. باز برای پیش‌بینی بهتر عملکرد این فیلم باید تا هفته‌ی سوم اکرانش صبر کنیم.

وضعیت دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته به اندازه‌ی اولی روشن نیست. تریلر جاسوسی «متفقین» (Allied)، با بازی برد پیت و ماریون کوتیار شکست خورد. و این خبر ناراحت‌کننده‌ای است. چون این دقیقا همان فیلمی است که مردم از استودیوهای هالیوودی طلب می‌کنند، اما وقتی چنین فیلم‌هایی اکران می‌شوند، مردم سر از سالن‌های دیگری درمی‌آورند. هرچند از تاثیر منفی اکران چندتا فیلم‌ بزرگ‌سالانه در چند هفته‌ی اخیر هم نمی‌توان گذشت. جدیدترین ساخته‌ی رابرت زمه‌کیس ۱۲/۴ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش فروخت و روی هم رفته در جریان تعطیلات ۱۷/۳ میلیون دلار کسب کرد. این رقم از درآمد پنج روزه‌ی ۱۹ میلیون دلاری «مانی‌بال» (Moneyball) و ۲۳ میلیون دلاری «خشم» (Fury) پایین‌تر است.

مشکل درام‌های عاشقانه‌‌ای که فقط با نقدهای نسبتا مثبتی مواجه شده‌اند (۱) این است که معمولا خیلی خرج ساختشان می‌شود و (۲) اصولا درام‌های بزرگ‌سالانه‌ای که در هفته‌ی روز شکرگذاری اکران می‌شوند سابقه‌ی فروش خوبی ندارند. بودجه‌ی «متفقین» ۸۵ میلیون دلار بوده است. اگر «متفقین» از اینجا به بعد مثل یک تریلر بزرگ‌سالانه‌ی استاندارد عمل کند، فیلم اکران داخلی‌اش را با کسب چیزی بین ۳۴ تا ۳۹ میلیون دلار به پایان خواهد رساند. خبر بد برای «متفقین» این است که «جانوران شگفت‌انگیز» بین مخاطبان بزرگ‌سال خیلی مورد استقبال قرار گرفته است که به نفع این فیلم نیست. البته که برد پیت در کشورهای خارجی نام جذابی است و به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان فیلم هم روی همین موضوع حساب کرده بودند، اما در مقایسه با موفقیت‌های قبلی پیت، «متفقین» برای اینکه سرمایه‌اش را برگرداند، باید در کشورهای خارجی طوری بفروشد که تاکنون در میان آثار این بازیگر سابقه نداشته است.

«بابانوئل بد ۲» (Bad Santa 2) یکی دیگر از دنباله‌های پرتعداد ۲۰۱۶ است که هیچ‌کس درخواستشان را نداده بود. این فیلم با حضور بیلی باب تورنتون ۱۳ سال بعد از قسمت اول عرضه شده است. فیلم محبوب اول کارش را با ۱۶/۸ میلیون دلار آغاز کرد و با کسب ۶۰ میلیون دلار در خانه به پایان رساند. قسمت دوم اما این‌قدر خوش‌شانس نبوده است. فیلم ۶/۱ میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۹ میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی تعطیلات روز شکرگذاری به جیب زد. در حال حاضر اگر این فیلم ۲۵ میلیون دلاری شانس بیاورد، تا پایان اکرانش ۲۰ میلیون دلار کسب کند. هرچند موضوع کریسمسی فیلم می‌تواند برای مدتی طولانی‌‌تر آن را در جدول نگه دارد.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول، «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» در جریان آخرهفته‌ی روز شکرگذاری، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. فیلم فقط با ۳۹ درصد افت فروش مواجه شد و ۴۵ و نیم میلیون دلار به عنوان درآمد جمعه تا یکشنبه کسب کرد و به مجموع درآمد ۶۵/۸ میلیون دلار در جریان تعطیلات چهارشنبه تا یکشنبه دست پیدا کرد. به این ترتیب مجموع فروش ۱۰ روزه‌ی این فیلم تاکنون ۱۵۶/۲ میلیون دلار برآورد می‌شود. این رقم بیشتر از درآمد ۱۴۸ میلیون دلاری «هری پاتر و تالار اسرار» است. هرچند لازم به ذکر است که هفته‌ی دوم اکران آن فیلم با روز شکرگذاری مصادف نشده بود. نکته‌ی مهم‌تر این است که افت فروش فیلم خیلی نزدیک به افت فروش ۳۶ درصدی «هری پاتر و سنگ جادو» در هفته‌ی دومش است. بله، به نظر می‌رسد خطر از بیخ گوش این مجموعه‌ی جدید گذشته است و از این به بعد باید نیوت را به عنوان یک هری پاتر جدید بشناسیم.

تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا «جانوران شگفت‌انگیز» نزدیک به «هری پاتر و جام آتش» (که در آن صورت درآمد فیلم نزدیک به ۲۲۵ میلیون دلار خواهد بود) عمل می‌کند یا اولین قسمت «هری پاتر» (که در آن صورت مجموع درآمد خانگی‌‌اش نزدیک به ۲۶۵ میلیون دلار خواهد بود). وقوع هرکدام از این دو سناریو عالی خواهد بود. چون عملکرد فیلم در بازارهای خارجی هم به‌طرز قابل‌توجه‌ای عظیم است. فیلم یک ۱۳۲ میلیون دلار دیگر از سینماهای خارجی کسب کرد که شامل ۴۱ میلیون دلار افتتاحیه در چین و ۱۵ میلیون دلار از ژاپن است. این فانتزی ۱۸۰ میلیون دلاری تاکنون ۳۱۷ و نیم میلیون دلار در آنسوی آب‌ها فروخته و به مجموع جهانی ۴۷۳/۷ میلیون دلار دست پیدا کرده است. پس، آره بدون شک با یک موفقیت سروکار داریم. فقط مشکل این است که در حال حاضر نمی‌دانیم آیا فیلم آن‌قدر تاثیرگذار بوده تا دو سال دیگر که دنباله‌اش عرضه می‌شود، این موفقیت را تکرار کند یا نه.

دیگر فیلمی که این هفته خوب ظاهر شد، جادوگر مارول بود. «دکتر استرنج» ۱۳/۴ میلیون دلار در جریان روزهای جمعه تا یکشنبه‌اش فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۲۰۵ میلیون دلار رساند. این فیلم ابرقهرمانی با حضور بندیکت کامبربچ که ۱۶۵ میلیون دلار خرج ساختش شده، به زودی از مجموع درآمد خانگی «ثور: دنیای تاریک» (۲۰۶/۳ میلیون دلار) عبور خواهد کرد. «دکتر استرنج» تاکنون در دنیا ۶۱۵ میلیون دلار به جیب زده است. این رقم فیلم را بالاتر از مجموع درآمد جهانی ۵۸۵ میلیون دلاری «مرد آهنی» قرار می‌دهد تا «دکتر استرنج» رسما پرفروش‌ترین فیلم مارول که به داستان ریشه‌ای یک ابرقهرمان می‌پردازد تبدیل شود و به نظر می‌رسد فیلم تا هفته‌ی آینده‌ مجموع درآمد ۶۲۳ میلیون دلاری «مرد آهنی ۲» را هم پشت سر خواهد گذاشت.

علمی‌-تخیلی «ورود» (Arrival) یکی از تنها فیلم‌های غیربلاک‌باستری این روزها است که در جریان تعطیلات روز شکرگذاری فروش خوبی را تجربه کرد. جدیدترین فیلم ایمی آدامز این هفته ۱۱ و نیم میلیون دلار دیگر کسب کرد تا به این ترتیب مجموع درآمد ۱۷ روزه‌ی این فیلم که ۵۰ میلیون دلار خرج ساختش شده را به ۶۲ میلیون دلار برسد. در بازاری که توسط بلاک‌باسترهای ریز و درشت احاطه شده است، چنین عملکردی برای چنین فیلمی واقعا فوق‌العاده است.

«ترول‌‌ها» (Trolls)، آخرین انیمیشن استودیوی دریم‌وورکس پس از تجربه‌ی ۴۰ درصد افت فروش ۱۰/۳۲ میلیون دلار فروخت. افت فروشی که برای یک انیمیشن کودکانه در تعطیلات روز شکرگذاری خیلی سقوط سختی است. در مقایسه باید به فیلم «پینات‌ها» و «گربه چکمه‌پوش» اشاره کرد که در پنجمین هفته‌ی اکرانشان به ترتیب ۲۶ و ۳۰ درصد سقوط کردند. با تمام اینها محصول کمپانی فاکس قرن بیستم تاکنون ۱۳۵ میلیون دلار در خانه فروخته و مجموع درآمد جهانی‌اش هم فقط اندکی تا عبور از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فاصله دارد. مثل «موآنا» و «جانوران شگفت‌انگیز» تنها خبر خوب درباره‌ی این فیلم این است که تا زمان اکران «روگ وان» در ۱۶ دسامبر، خبری از هیچ فیلم کودک‌پسند دیگری نیست.

«مرز ۱۷ سالگی» (The Edge of Seventeen) که یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های هفته‌‌ی اخیر بوده است، در دومین هفته‌ی اکرانش ۲/۹۶ میلیون دلار فروخت تا مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش به رقم عالی ۱۰/۲۷ میلیون دلار برسد. این در حالی بود که تعداد سینماهای درام زندگینامه‌ای «لاوینگ» (Loving) به کارگردانی جف نیکولز به ۴۲۱ سینما افزایش یافت. در نتیجه فیلم با ۹۴ درصد رشد فروش روبه‌رو شد و یک میلیون و ۶۹۱ هزار دلار فروخت. «لاوینگ» تاکنون ۴ میلیون دلار در خانه کسب کرده و به امید حضور در فصل جوایز هر هفته به آرامی به تعداد سینماهایش اضافه می‌کند. درام «مهتاب» (Moonlight) این هفته ۳۲تا از سینماهایش را از دست داد، اما با این حال ۱/۳ میلیون دلار از همان ۶۱۸ سینمای باقی‌مانده کسب کرد. فیلم خارق‌العاده‌ی بری جنکینز تاکنون ۸/۶ میلیون دلار در خانه به دست آورده است. حالا که تنور فیلم‌های مستقلِ تحسین‌شده گرم است، بگذارید از «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea) هم بگوییم که ۴۸ سالن جدید به دست آورد و در دومین هفته‌ِ اکرانش ۱/۳۵ میلیون دلار کسب کرد.

موآنا

Moana

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

این فیلم درباره‌ی دختری به اسم موآناست که خیلی با پرنسس‌های معمول دیزنی فرق می‌کند. او به جای یک پرنسس غمگین یا گرفتار در قلعه‌ای که منتظر شوالیه‌ی رویاهایش است، نوجوان سرزنده و ماجراجویی است که با زیر پا گذاشتن یک سنت قدیمی، جزیره‌ی مادری‌اش در جنوب اقیانوس آرام را برای پیدا کردن یک جزیره‌ی افسانه‌ای ترک می‌کند. در راه موآنا با مائویی (دواین جانسون) که یک نیمه‌خدای اسطوره‌ای است آشنا می‌شود. طبق معمول یکی-دوتا جانور جالب و وراج هم به آنها اضافه می‌شوند تا سفر پرماجرای آنها برای مبارزه با هیولاهای دریایی و گشت و گذار در دنیاهای زیر زمینی کامل شود. «موآنا» توسط ران کلمنتس و جان ماسکر، کارگردانان کلاسیک‌هایی مثل «پری دریایی کوچولو»، «هرکول» و «علاالدین» ساخته شده. بنابراین انتظارات از آن به عنوان اضافه کردن یک پرنسس متفاوت به کلکسیونِ دیزنی بالا بود و ظاهرا چنین اتفاقی هم افتاده است. اکثر منتقدان «موآنا» را یکی از بهترین انیمیشن‌های امسال معرفی کرده‌اند و حتی آنهایی که فیلم را به اندازه‌ی کافی اورجینال نمی‌دانند هم آن را ستایش کرده‌اند و قبول دارند که دیزنی بعد از «زوتوپیا»، یک موفقیت دیگر هم به کارنامه‌اش اضافه کرده است.

منتقد سیاتل تایمز که فیلم را خیلی دوست داشته می‌نویسد: «همه‌‌ی بخش‌های این فیلم، از لباس و مدل موی کاراکترها گرفته تا وسیله‌های دریانوردی‌شان، همه از کیفیت واقع‌گرایانه‌‌ای بهره می‌برند. اما بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت “موآنا”، حراراتی که داستان با آن جلو می‌رود و لذتِ نابی است که در تمام بخش‌های داستانگویی‌اش نمایان است». نویسنده شیکاگو سان‌تایمز در نقدش می‌آورد: «با اینکه لحن کلی “موآنا” شاد است، اما داستان برای پرداختن به برخی ایده‌های بسیار عمیقی هم فضا کنار گذاشته است». منتقد ورایتی می‌آورد: «همان‌طور که باید “زوتوپیا” را به خاطر پیشرفت قابلیت‌های داستانگویی حوزه‌ی انیمیشن تحسین کرد، “موآنا” هم نشان می‌دهد که دیزنی چگونه جادوی گذشته‌اش را پس گرفته است». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «”موآنا” المان‌های الگویی که فیلم‌های قدیمی دیزنی را محبوب کرده بود را احیا کرده است: ترانه‌های جذابی که داستان را پیش می‌برند، یک پروتاگونیست جوانِ سرزنده که باید راه خودش را در دنیا پیدا کند و چندتا حیوانِ همراه بامزه». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۸۱ است.

متفقین

Allied

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

انیمیشن Moana,انیمیشن موآنا,والت دیزنی,متفقین,Allied,گزارش باکس آفیس

فیلم درباره‌ی یک افسر سازمان جاسوسی به اسم مکس واتان (برد پیت) است که در جریان ماموریتی مرگبار در شمال آفریقا با زنی به اسم ماریان بوسژور (ماریون کوتیار) که از مبارزان فرانسوی گروه‌های مقاومت است برخورد می‌کند. این دو برخلاف شغل‌شان به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند. در حالی که آتش عشق آنها گرم‌تر می‌شود، آتش جنگ اما آن‌قدر بزرگ‌تر است که رابطه‌ی آنها را تهدید می‌کند. «متفقین» یکی از فیلم‌های موردانتظار جمع‌و‌جور پاییز امسال بود که به خاطر ستاره‌ها و کارگردانش رابرت زمه‌کیس خیلی‌ها را چشم به راه خودش کرده بود. حالا که فیلم دیده شده، اکثر منتقدان آن را به عنوان یک رومانس جنگی کلاسیک توصیف کرده‌اند که اگرچه بی‌نقص نیست، اما به خاطر حال‌و‌هوای اولد-اسکولش نباید دست‌کم گرفته شود.

منتقد سایت راجر ایبرت که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «اگرچه با یک کازابلانکای مدرن سروکار نداریم، اما با تمام اینها، “متفقین” تلاش بسیار سرگرم‌کننده‌ای برای ارائه‌ی روایتی به سبک قدیمی است که با بهره‌گیری از ساختی هوشمندانه و زیبا و هنرنمایی خوبی از برد پیت و حتی بهتری از ماریون کوتیار تقویت شده است». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «”متفقین” از آن فیلم‌های جنگ جهانی دومی است که اتفاقات خیلی دور از خط‌های مقدم جبهه جریان دارند… “متفقین” احتمالا به اندازه‌ی کافی باپرستیژ نیست که در اسکار حضور پیدا کند، اما آن‌قدر خوب هم است که واقعا حیف است که بدون سروصدا اکران شود… “متفقین” فیلم فوق‌العاده‌ای نیست، اما با چنان دقت و مهارتی ساخته شده است که لیاقت دیده شدن را داشته باشد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۰ است.

دیدگاه ها بسته شده است