جمع بندی کنفرانس WWDC 2016 اپل و موارد مهم معرفی شده

افزایش فروش سونی در اثر گسترش بازار سنسورهای CMOS
2016-06-13
دنیای برنامه نویسی برای خانم ها
2016-06-28

جمع بندی کنفرانس WWDC 2016 اپل و موارد مهم معرفی شده

کنفرانس WWDC 2016

اپل ساعاتی قبل در جریان کنفرانس WWDC 2016 در مورد محصولات نرم‌افزاری به خصوص نسخه‌ی ۱۰ آی او اس و نسخه‌های جدید مک او اس و واچ او اس خود سخن گفت. برای اطلاع از جزئیات این کنفرانس و تغییرات ایجاد شده در سیستم عامل اپل در ادامه با لیزاردوب همراه باشید.

بخش پیام رسان اپل با ایموجی ها و قابلیت‌ های جدید بروزرسانی شد

کنفرانس WWDC 2016, پیام رسان اپل

کنفرانس WWDC 2016, پیام رسان اپل

بخش پیام‌رسانی در iOS 10 تغییرات اساسی داشته است و همانطور که طی WWDC امسال اعلام شد، حالا امکان ارسال ایموجی‌های فراوان در بخش ارسال پیام وجود دارد. همچنین قابلیت جدیدی در اختیار توسعه‌دهندگان شخص ثالث قرار گرفته تا بتوانند قابلیت‌های بیشتری را برای سیستم ایجاد کنند.

بزرگترین تغییر یک سیستم چندرسانه‌ای بسیار غنی و جدید است که به کاربر امکان قرار دادن لینک‌ ویدیوهای یوتیوب را بدون خارج شدن از اپلیکیشن iMessages می‌دهد. شما می‌توانید همچنین از افکت حبابی برای تغییر روش نمایش پیام‌ها پس اینکه تایپ می‌شوند، استفاده کنید. امکان انتخاب کلمات مشخص با رنگ نارنجی به کاربران اجازه می‌دهد تا کلمات یاد شده را به شکلک‌های مرتبط تبدیل کنند. دیگر تغییرات این بخش شامل متن‌های دستنویس و امکان استفاده از شکلک‌هایی با ابعاد بزرگتر می‌شود.

کنفرانس WWDC 2016, پیام رسان اپل

کنفرانس WWDC 2016, پیام رسان اپل

تغییر بزرگی که در بخش پیام‌رسان اعمال شده، یک فرصت جدید برای یکپارچه‌سازی قابلیت‌های شخص ثالث با سیستم پیام‌رسانی اپل است. یک برنامه سیستمی جدید به نام Message Apps به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث دیگر را به App Drawer اپلیکیشن iMessages اضافه کنند. اپ‌دراور iMessage با کشیدن انگشت به سمت بالا در دسترس قرار خواهد گرفت.

اپلیکیشن‌هایی که به iMessages اضافه می‌شوند می‌توانند شامل چند عکس ساده (استیکر) باشند یا قابلیت‌های ویژه اپ‌های شخص ثالث را می‌هوان به صورت مستقیم در مکالمات با سایر افراد بکار گرفت. در نمونه‌ای که اپل در جریان کنفرانس WWDC امسال به نمایش درآورد، Federghi از این ویژگی برای هماهنگ کردن یک سفارش غذای گروهی از طریق Federghi که با iMessages یکپارچه شده، استفاده کرد. از دیگر اپلیکیشن‌های اضافه شده به iMessages می‌توان به Square Cash و اپل موزیک اشاره کرد.

چه دستگاه هایی از iOS 10 پشتیبانی می کنند؟

کنفرانس WWDC 2016, دستگاه هایی که از ios 10 پشتیبانی میکنند

کنفرانس WWDC 2016, دستگاه هایی که از ios 10 پشتیبانی میکنند

اپل امروز نسخه جدید سیستم عامل ابزار‌های هوشمندش را با نام iOS 10 معرفی کرد که بروزرسانی بزرگی به حساب می‌آید و ظاهر جدیدی به همراه دارد. این سیستم عامل از قابلیت‌های بسیار متنوعی بهره می‌برد. اپل لیستی از محصولاتی که می‌توانند از این نسخه iOS پشتیبانی کنند ارائه کرده که به شرح زیر هستند:

  • آیفون ۵ و نسخه های جدیدتر آیفون
  • آیپد مینی ۲ و نسخه‌های جدیدتر آیپد مینی
  • نسل چهارم از آیپد و نسخه‌های جدید‌تر آن
  • نسل ششم آیپاد تاچ

با این اوصاف نسخه جدید iOS توسط دستگاه‌های بسیار زیادی پشتیبانی می‌شود و همین موضوع باعث جلب توجه کاربران نیز خواهد شد.

اپل قابلیت نمایش متنِ پیام صوتی را به iOS 10 اضافه کرد

کنفرانس WWDC 2016, نمایش متن پیام صوتی

کنفرانس WWDC 2016, نمایش متن پیام صوتی

اپل iOS 10 را با چندین قابلیت جدید رونمایی کرد و وعده‌ی انتشار آن را در پاییز داد. یکی از قابلیت‌های جدید iOS 10 امکان تبدیل پیام صوتی به متن است. به این ترتیب نیازی نیست تا تمام پیام‌های صوتی خود را یک به یک گوش کنید و می‌توانید بدون گوش دادن به آن‌ها بخشی از متن داخل آن‌ها را مشاهده کرده و مواردی که مدنظرتان است را گوش کنید. از این طریق به سادگی می‌توان متوجه‌ی پیام‌های اسپم نیز شد.

پیش از این در ماه آگوست، شایعات مربوط به این قابلیت پخش شد و حالا امروز اپل رسما از آن رونمایی کرد. سیری وظیفه‌ی تبدیل صدا به متن را برعهده دارد. سیری بخش بزرگی از کنفرانس امروز WWDC اپل بود و قرار است دستیار صوتی اپل در اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های بسیاری مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر قابلیت تبدیل پیام صوتی به متنی، اپل سیستم جدیدی را برای جلوگیری از پیغام‌های اسپم معرفی کرد و همچنین پشتیبانی آیفون از VoIP را برای اتصال آیفون به سیسکو اضافه کرد.

اپل با ویژگی های جدید اپلیکیشن Photos به جنگ Google Photos می رود

کنفرانس WWDC 2016, اپل Photos

کنفرانس WWDC 2016, اپل Photos

در کنفرانس اخیر گوگل، این غول جستجو عنوان کرد که اپلیکیشن Photos این سیستم عامل به ۲۰۰ میلیون کاربر رسیده و حالا اپل با اضافه کردن ویژگی‌های جدید قصد دارد با برنامه Photos خود به جنگ این سرویس برود.

برنامه Photos اپل امروز بروزرسانی بزرگی دریافت کرد که می‌تواند این اپلیکیشن را تبدیل به برنامه‌ای قدرتمند و شخصی برای کاربران تبدیل کند.

این برنامه اکنون می‌تواند صورت افراد را تشخیص دهد. برنامه جدید Photos سیستم عامل iOS 10 صورت افراد خانواده و دوستان شما را در تصاویر تشخیص داده و آن‌ها را در آلبوم‌های مخصوص به خود قرار می‌دهد.

این برنامه همچنین از امکان جدید Memories برخوردار شده که می‌تواند تصاویر را بر اساس رویداد‌ها و محل‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار دهد. این برنامه همچنین به صورت خودکار با استفاده از موسیقی‌ها مونتاژ‌ ساخت. نرم‌افزار Photos در مک نیز بسیاری از این ویژگی‌ها را دریافت خواهد کرد.

بسیاری از ویژگی‌هایی که اپل قرار است امسال به Photos بیاورد پیش از این در Google Photos حضور داشته‌اند. در هر صورت اپل نیز قرار است این ویژگی‌ها را به صورت محلی وارد دستگاه‌های مختلف کند. این برنامه قرار است پاییز برای iOS 10 و MacOS منتشر شود.

iOS 10 beta 1 امروز منتشر می شود

کنفرانس WWDC 2016, انتشار ios 10 beta

کنفرانس WWDC 2016, انتشار ios 10 beta

بالاخره طرفداران اپل  خبری که مدت‌ها منتظرش بودند را شنیدند و در جریان کنفرانس WWDC 2016 سیستم عامل iOS 10 معرفی شد. نسخه آزمایشی اولیه این سیستم‌عامل از امروز منتشر خواهد شد. این خبر در نطق رسمی WWDC 2016 اعلام شد. نسخه جدید سیستم‌عامل موبایلی اپل، شامل قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی است که البته اپل اعلام کرده تا زمانی که نسخه نهایی عمومی iOS 10 همزمان با عرضه آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس به بازار، منتشر نشود، همه این ویژگی‌ها دسترس کاربران قرار نخواهند گرفت. اما تا زمان انتشار عمومی و نهایی iOS 10 می‌توانید از اواخر روز جاری نسخه beta 1 آن را تست کنید.

از نظر فنی، اولین نسخه آزمایشی iOS 10 فقط برای افرادی که در برنامه توسعه‌دهندگان اپل ثبت‌نام کرده باشند، در دسترس خواهد بود. البته شاید فقط برخی از افراد معمولی حاضر هستند تا برای دریافت یک اکانت توسعه‌دهنده مبلغ ۹۹ دلار را پرداخت کنند و در واقع بیشتر کسانی که در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند، توسعه‌دهندگان واقعی هستند. اما با این وجود برخی از کاربران برای اینکه سریع‌تر از سایر افراد بتوانند از بروزرسانی‌های ارائه شده توسط اپل بهره ببرند در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند. همچنی افرادی که تمایل به تست جدیدترین نسخه نرم‌افزار موبایلی اپل در ژولای و پیش از عرضه نسخه عمومی آن دارند، می‌توانند از طریق لینک beta.apple.com اقدام کنند.

اگر شما هم جزئی از برنامه توسعه‌دهندگان اپل هستید، از امروز جدیدترین نسخه سیستم‌عامل iOS برای آیپد، آیفون و آیپاد شما در دسترس قرار خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است که برخی از قابلیت‌ها در اولین نسخه آزمایشی iOS 10 هنوز تکمیل نشده‌اند و نیز باید انتظار تعداد زیادی باگ را در آن داشته باشیم. این نسخه احتمالا از نظر مصرف باتری نیز فعلا بهینه نشده و می‌تواند باعث خالی شدن سریع‌تر باتری دستگاه شما شود. اما اگر با تمام این تفاصیر علاقمند به بررسی نسخه جدید سیستم‌عامل iOS هستید، می‌توانید از امروز این نسخه آزمایشی را که از آن به عنوان جدیدترین و بزرگترین بروزرسانی نرم افزاری iOS یاد می‌شود را برای آی‌دیوایس خود دانلود کنید.

نقشه اپل کاربردی تر از قبل شده است

کنفرانس WWDC 2016, نقشه اپل

کنفرانس WWDC 2016, نقشه اپل

نقشه اپل که تاکنون قابلیت‌های چندان زیادی نداشت، در بروزرسانی اخیر تبدیل به سرویسی کاربردی برای اغلب کاربران شده است. ظاهر و طراحی جدید این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می‌دهد که رستوران‌ها و موارد این چنینی را به سادگی پیدا کنند و یافتن رستوران‌های خاص نیز در این نقشه ساده‌تر شده است.

کاربران در این نسخه می‌توانند از پمپ بنزین‌های موجود در مسیرشان نیز مطلع شوند. همچنین در این نسخه امکان حرکت دادن نقشه نیز وجود دارد و با استفاده از آن می‌توان بخش‌های بیشتری از مسیر را نیز مشاهده کرد. در این نسخه می‌توان روی بخش‌های مختلف مسیر زوم کرد. در زمان‌هایی هم که مسیر پیش‌رو صاف و مستقیم باشد، اپلیکیشن از زوم خارج می‌شود تا اطلاعات بیشتری در خصوص مسیر به کاربر نمایش دهد. البته در مسیر‌های پیچ در پیچ شهری نیز نقشه به صورت خودکار زوم می‌کند.

با این اوصاف سرویس نقشه اپل شباهت‌های بسیاری به گوگل مپس پیدا کرده و تبدیل به سرویسی کاربردی شده است.

اپل همراه با iOS 10 اپلیکیشن جدید Music را معرفی کرد

کنفرانس WWDC 2016, اپل موزیک

کنفرانس WWDC 2016, اپل موزیک

سال گذشته اپل به یکباره و با معرفی اپل موزیک، به جمع بازیگران حوزه استریم آنلاین موسیقی پیوست. اما دومین اقدام اساسی این شرکت در حوزه استریم موسیقی چه خواهد بود؟

در جریان WWDC 2016 که هم اکنون در حال برگزاری است، اپل از تغییراتی که در Apple Music اعمال شده رونمایی کرد. Eddy Cue در ابتدا به این نکته اشاره کرده که اپل موزیک هم اکنون ۱۵ میلیون مشترک پولی دارد که در طی یک سال اول، این تعداد کاربر، بیشتر از هر سرویس استریم دیگری است. اپل قصد دارد تا به عنوان رقیبی برای اسپاتیفای مبدل شود و این در حالی است که هم اکنون اسپاتیفای ۳۰ میلیون مشترک پولی دارد و کار اپل در این حوزه چندان هم آسان نخواهد بود.

همانطور که انتظار می‌رود، اپل به طور کامل اپلیکیشن موزیک را بازطراحی کرده و حال با اپلیکیشنی مواجه هستیم که نمای ظاهری آن کاملا جدید شده است.

حالا اگر شما اپلیکیشن موزیک را باز کنید، در اولین صفحه آن بخش کتابخانه (Library) را مشاهده خواهید کرد. در نسخه‌های قبل پس از گشودن اپلیکیشن موزیک صفحه For You به کاربر نشان داده می‌شد. رابط کاربری For You حالا تغییر کرده و اطلاعات بیشتری را به کاربر نشان می‌دهد. در نسخه جدید Music بخش اتصال، به تب For You نیز اضافه شده  و دیگر یک تب جداگانه برای بخش اتصال وجود ندارد.

کنفرانس WWDC 2016, اپل موزیک

کنفرانس WWDC 2016, اپل موزیک

رابط کاربری قسمت پخش موسیقی نیز تغییراتی داشته و در نسخه جدید به شکل پلتفرم کارت‌های قابل اسکرول است. همانطور که انتظار می‌رفت سرانجام، پشتیبانی از متن آهنگ‌ها نیز به اپل موزیک اضافه شده است.

تب Radio هم از جمله بخش‌های دیگری محسوب می‌شود که در Apple Music تغییر کرده است. حالا دیدن محتوای Beats 1 آسان‌تر شده و هر برنامه در صفحه اختصاصی مربوط به خود نمایش می‌یابد که در نتیجه دسترسی به برنامه‌های قبل را سریع‌تر می‌کند.

اپلیکیشن جدید Music در iOS 10 ارائه می‌شود. نسخه آزمایشی مخصوص توسعه‌دهندگان iOS 10 از امروز در دسترس است و نسخه عمومی این سیستم‌عامل جدید نیز مدتی بعد عرضه خواهد شد.

اپل امکان دسترسی توسعه دهندگان به سیری را فراهم کرد

کنفرانس WWDC 2016, دسترسی دولوپرها به سیری

کنفرانس WWDC 2016, دسترسی دولوپرها به سیری

اپل در جریان کنفرانس توسعه دهندگانش اعلام کرد که دسترسی برای دستیار صوتی هوشمند را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند. این موضوع از طریق در اختیار گذاردن API مربوط به سیری انجام می‌شود. با استفاده از این قابلیت توسعه دهندگان قادر خواهند بود تا استفاده زا فامین صوتی سیری را به اپلیکیشن‌های خود آورده و از این‌رو کاربران قادر خواهند بود تا از طریق صوت نیز با اپلیکیشن‌های مختلف تعامل داشته باشند. اپل در پی تصمیمات اتخاذ شده توسط سایر کمپانی‌ها نظیر آمازون، گوگل، فیسبوک و مایکروسافت، این استراتژی را در پیش گرفته تا از این طریق توسعه‌دهندگان بتوانند از دستورات صوتی در اپلیکیشن‌های خود استفاده کرده و از این‌رو اپل همچنان در کورس رقابت با سایر کمپانی‌ها در حوزه‌ی دستیارهای صوتی باقی بماند.

زمانی که استیو جابز، پنج سال پیش از سیری رونمایی کرد، بسیاری را شگفت زده کرد. هرچند پیش از آن نیز دستیارهای صوتی هوشمند توسط شماری از کمپانی‌ها در قالب‌های مختلف توسعه یافته بودند، اما روش تعامل با سیری و پاسخ‌های این سیستم در نوع بسیار پیشرفته‌تر بود. گوگل و مایکروسافت نیز با معرفی دستیارهای صوتی هوشمند خود نشان دادند که بیکار ننشسته و آن‌ها نیز سیستم‌های بسیار قدرتمندی را از نظر هوش مصنوعی در اختیار کاربران قرار خواهند داد. آمازون نیز با رونمایی از دستیار صوتی هوشمند الکسا در قالب بلندگوی اکو، نشان داده که در این حوزه به دنبال جای پایی برای خود می‌گردد.

یکی از معایب سیری، عدم دسترسی توسعه‌دهندگان برای استفاده از این سرویس در اپلیکیشن‌های خود بود، در حالی که الکسای آمازون که عمر کوتاه‌تری دارد، با ایجاد امکان دسترسی به توسعه‌دهندگان، پشتیبانی ۱۰۰۰ اپلیکیشن را به همراه دارد. پس از اظهار ناامیدی بسیاری از توسعه‌دهندگان در مورد عدم امکان استفاده از سیری در اپلیکیشن‌های خود، حال می‌توانند کاربردهای دلخواه خود را با استفاده از سیری در اختیار کاربران قرار دهند.

امکان حذف اپلیکیشن های پیشفرض iOS فراهم شد

کنفرانس WWDC 2016, امکان حذف اپلیکیشن های پیشفرض

کنفرانس WWDC 2016, امکان حذف اپلیکیشن های پیشفرض

تغییر بزرگی که به نظر می‌رسد به لطف عرضه iOS 10 در دسترس قرار گیرد مربوط به بخش اپلیکیشن‌ها است. اپلیکیشن‌های پیشفرض اپل در اپ‌استور منتشر شده‌اند که این اتفاق باعث می‌شود کاربران iOS امکان حذف اپ‌های از پیش نصب شده بر روی آی‌دیوایس‌های خود را حذف کنند. این اقدام همچنین می‌تواند به این معنی باشد که کاربران قادر به نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث به عنوان اپلیکیشن‌های پیشفرض خواهند بود.

این ویژگی می‌تواند به عنوان مثال امکان استفاده از اپلیکیشن جیمیل یا اسپارک را به عنوان اپ پیشفرض مدیریت ایمیل در اختیار کاربران iOS قرار دهد. همچنین در این حالت می‌توان از اسپاتیفای به جای اپلیکیشن پیشفرض موزیک iOS بهره برد.

اپلیکیشن‌هایی که تا به این لحظه در اپ‌استور منتشر شده‌اند هواشناسی, ساعت, یادداشت‌های صوتی, ویدیوها, Tips, Stocks, یادآورها, پادکست‌ها, نوت‌, موزیک, نقشه, ایمیل, فروشگاه آیتونز فیس‌تایم, مخاطبان, قطب‌نما, تقویم و ماشین‌حساب هستند.

با قابلیت Auto Unlock می توان مک را با استفاده اپل واچ قفل گشایی کرد

کنفرانس WWDC 2016, قابلیت Auto Unlock

کنفرانس WWDC 2016, قابلیت Auto Unlock

اپل در کنفرانس WWMC 2016 از آخرین نسخه سیستم عامل کامپیوتر‌هایش با نام macOS Sierra رونمایی کرد که یکی از قابلیت‌های آن Auto Unlock نام دارد. این ویژگی به کاربران امکان این را می‌دهد که کامپیوترشان را با استفاده از اپل واچ قفل‌گشایی کنند.

قابلیت مذکور ویژگی جالبی به نظر می‌رسد. کاربرانی که اپل واچ دارند و مک یا مک‌بوکشان نیز از سیستم عامل مک او اس Sierra استفاده می‌کند می‌توانند با نزدیک شدن به کامپیوترشان، آن را قفل‌گشایی کنند. با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست که پسورد کامپیوتر را حفظ کنید یا حتی نیازی به وارد کردن آن نیز نیست. شاید بتوان گفت Auto Unlock یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که باعث می‌شود کاربران به سراغ خرید اپل واچ بروند.

2 دیدگاه

  1. […] به زمینه‌ی مکالمه درک کنند. برای مثال کریگ فدریگی در کنفرانس WWDC 2016 از سیری درخواست کرد تا نتایج جستجوی اولیه‌ی او برای […]

  2. […] اجرای طرح رجیستری، باعث افزایش قیمت گوشی‌های کمپانی اپل در ایران شده و به گفته برخی فعالان بازار، موجودی […]