بازاریابی محتوا به چه منظور است؟

هوش مصنوعی گوگل چیست؟
2015-11-01
چرا سئو سایتمان برعکس محاسبمتان در می آید؟
2015-11-01

بازاریابی محتوا به چه منظور است؟

بازاریابی محتوا به چه منظور است؟

بازاریابی (از طریق) محتوا یا Content Marketing ، همانطور که از اسمش معلوم است، به معنی جذب مشتری و بازار به واسطه محتواست. یعنی شما طوری محتوا تولید کنید، که علاوه بر مفید بودن، منجر به افزایش فروش شما شود. کلا، هر گونه تولید محتوا، خواسته یا ناخواسته، به صورت غیر مستقیم، یک بازاریابی محتوا است(حداقل از نوع بی برنامه اش). البته هیچ وقت، بازاریابی از طریق محتوا، به واسطه دروغ، و اطلاعات غلط، آینده خوشی نخواهد داشت و فقط منجر به سلب اعتماد مشتریان می شود.

بحث Content Marketing یا بازاریابی محتوا، چیزی نیست که برای گوگل، قابل درک باشد. اما شما می توانید با استفاده از بازاریابی از طریق محتوا، علاوه بر خوشحال کردن گوگل، به خاطر تولید محتوای خوب، مشتری جذب کنید. این یکی از بهترین و سالم ترین شیوه های جذب مشتری و در عین حال، بهینه سازی در موتور های جستجو است. بازاریابی از طریق محتوا، در حقیقت، زیر مجموعه یکی از سه قطب سئوست. (محتوا، بک لینک، On Page Seo) و میشه اون رو در زیر مجموعه برندینگ هم قرار داد. بازاریابی از طریق محتوا، قبل از هر چیز، به خلاقیت در ارائه مطلب شما نیاز داره، یعنی به شکلی نامحسوس، علاوه بر رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از دروغ و اطلاعات غلط، خواننده رو به خرید محصول یا دریافت خدمات ، تشویق کنید.به چند شیوه غلط  بازاریابی محتوا توجه کنید:

بازاریابی محتوا به چه منظور است؟

۱- کپی پیست و ویرایش چندین مطلب و درج لینک و معرفی محصول(یا خدمات) فروشی

۲- درج کلی عکس و نوشته چشمک زن برای راغب کردن کاربر به خرید و دو خط توضیح و راهنما!

۳- درج محتوای کلیشه ای که کاربر با یه نگاه، متوجه می شود شما قصد قالب کردن محصول خودتون رو دارید!

۴- درج محتوای صفحه ای که به عنوان بازاریابی محتوا، در نظر گرفتید، در انجمن ها به قصد لینک بیلدینگ! کاربر با یه نگاه متوجه می شود، قصد شما لینک بیلدینگ هست. لذا نه محتوا را می خواند نه وارد لینک می شود!

مورد چهارم را به وفور در انجمن ها می توانید ببینید. به خصوص سایت های تازه تاسیس که در حوزه طراحی سایت فعالیت می کنند، این کار را به تقلید، یا از روی خلاقیت خودشان(!) انجام می دهند. مورد شماره چهار، از نظر کسانی که این کار را می کنند، ممکن است به قصد بازاریابی از طریق محتوا نباشد و فقط به قصد خوشحال کردن گوگل با ایجاد بک لینک خودشان در آن انجمن ها باشد. این افراد، بازاریابی محتوا را با لینک بیلدینگ اشتباه می گیرند و فکر می کنند، لینک بیلدینگ، بخشی از بازاریابی محتوا هست.

کل تعریف بسیاری از افراد نا آگاه در حوزه سئو درباره بازاریابی محتوا، این است که محتوای خوب تولید کنند و در آن، به تجارت خودشان، مستقیم یا غیر مستقیم اشاره کنند و مطالبشان را در فروم ها به همراه لینک با کلمه ای که می خوانند، در گوگل رتبه بگیرند، پخش کنند!

پس content marketing دقیقا چه چیزی هست؟

۱- شروع یک برنامه درست بازاریابی محتوا، باید از طرح تجاری آغاز بشود. طرح تجاری یا Business Plan، پایه هر تجارتی در هر حوزه ای است و نباید بدون داشتن طرح تجاری شروع به بازاریابی محتوایی کنید.

۲- بررسی کنید که در حال حاضر چه کسانی مشتری شما هستند (مشتریان فعلی) و چطور می توانید، علاوه بر حفظ کردنشان، آنها را واقف کنید تا بیشتر از خدمات شما استفاده کنند یا شما را به دیگران معرفی کنند. در حقیقت، بخشی از بازاریابی محتوا شما باید، برای ریفرش و تلنگری به مشتریان فعلی شما و یادآوری نام شما به عنوان یک فروشنده یا ارائه دهنده خدمات در ذهن آن ها باشد. در حالت پیش فرض، ممکن است مشتریان فعلی، شما را فراموش کنند. پس حفظشان کنید!

۳- دور انداز و آینده محصولات و خدمات شما! به این فکر کنید، که بازاریابی فعلی شما، آسیبی به محصولات و خدماتی که در آینده ارائه خواهید کرد وارد نمی کند. چیزی ننویسید که بعدا مجبور شوید، حرفتان را عوض کنید. بلکه طوری بنویسید که ذهن مخاطب، برای محصولات آینده شما، آماده بشود. (این که می گوییم بنویسید یا ننویسید، به هیچ وجه منظورمان تجاری نوشتن و فقط به قصد پول نوشتن نیست. رعایت اخلاق، مطلب مفید و تازه و به دور از دروغ و سانسور، اولین اصل بازاریابی محتوا هست. مخاطبان دیگر هوشمند تر از آن هستند که با مخفی کاری محتوایی شما، گول بخورند!)

۴- میزان رقابت! این اصل فقط مربوط به بازاریابی از طریق محتوا نیست و در هر فرایندی از هر کسب و کاری (انتخاب کلمات کلیدی،سئو،برندینگ،تجارت های فیزیکی و …) ، حاکم هست. به این فکر کنید که برای چه میزان رقابتی قصد دارید، بازاریابی محتوا کنید؟ چند رقیب با چه قدرتی دارید؟ رقبای شما چقدر در بازاریابی از طریق محتوا قدرتمند هست؟ از نظر بقیه شاخص ها چطور؟ نکند بدون بررسی میزان رقابت، قصد دارید یه بازاریابی محتوا بدون توجه به رقابت انجام بدید؟ بدون توجه به اینکه اصلا، بازاریابی محتوا شما جایی دیده می شود یا نه؟!!

۵- قدرت فعلی شما! خیلی ها تصور می کنند یک سایت تاسیس کنند یا داخل سایت خودشان، حتی به بهترین و استاندارد ترین شکل، بازاریابی محتوا انجام دهند، موفقیت در پیش رویشان است! اصلا اینطوری نیست. اگر شما داخل سایتتان به بازاریابی محتوا بپردازید، چه کسی شما را می بیند؟ اصلا این همه زحمت و بازاریابی محتوا شما، جایی دیده می شود؟ کجا دقیقا؟ با جستجوی عبارت های مرتبط در گوگل؟ داخل ایمیل ها یا بنر های تبلیغاتی؟ وقتی بدون در نظر گرفتن قدرت خودتان، اقدام به بازاریابی محتوا می کنید، انگار دور خودتان چرخیدید! بازاریابی محتوا قبل از هر چیز، نیاز به چشم دارد. چشمانی که محتوای شما را ببیند! برای جذب این چشم ها، چه برنامه ای دارید؟ سایت های قدرتمند از نظر رتبه گوگل و برند های قوی و معروف، علاوه بر اینکه، مخاطبان زیادی، دارند و روزانه چشمان جدید(کاربر جدید) و چشمان تکراری(کاربران ثابت) مطالب آن ها را می بینند، باز هم، برای جذب مخاطب بیشتر، دست به دامان روش های مختلف تبلیغات می شوند. حالا فرض کنید، سایتی که نه رتبه گوگل خوبی دارد، نه کاربران ثابت، نه تبلیغات، اقدام به بازاریابی از طریق محتوا کند. فکر می کنید، آن شخص یا شرکت، بعدا، از گوگل و مشتری و درآمد اینترنتی و تولید محتوا، خسته و ناامید نخواهد شد؟!!

۶- خودتان را جای مشتری بگذارید و تصمیم بگیرید. به عنوان یه کاربر به محتوای خودتان نگاه کنید. چقدر احتمال دارد خرید کنید و تبدیل به مشتری شوید؟ آیا به درستی مراحل تبدیل کاربر به مشتری را طی می کنید؟ بهینه سازی نرخ تبدیل، در محتوای شما، مورد توجه قرار گرفته است؟ نکند طوری مطلب نوشتید که خودتان هم حوصله خواندن ندارید و اصلا جذبتان نمی کند؟

۷-بعضی موضوعات را نمی شود با محتوا، بازاریابی کرد! برای مثال، فروش ساعت دیواری، فروش شارژ ، سایت های تفریحی ، سایت های فیلم و آهنگ، اصلا با بازاریابی از طریق محتوا کنار نمی آیند(توجه کنید content marketing نه خود محتوا). شما چه محتوایی می خواهید برای این موضوعات تولید کنید که منجر به جلب مشتری شود؟ برای خیلی موضوعات، اصلا بازاریابی از طریق محتوا(نه تولید محتوا) نتیجه نمی دهد یا دست کم، زحمتش به سودش نمی ارزد. حقیقت ها را بپذیرید و همه چیز را در یک چهارچوب قرار ندهید یا به عبارتی گوگل را پرستش نکنید!

دیدگاه ها بسته شده است