آموزش مقدماتی دامنه

سه روش کم‌هزینه در میزبانی وب
2014-10-15
رازهای گوگل در الگوریتم های سئو
2014-10-16

آموزش مقدماتی دامنه

به عبارت ساده تر که بخواهیم دامنه را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم که ما وقتی یک وب سایت داریم، یک فضایی را در شبکه ی اینترنت اجاره کرده ایم، و این فضا مانند اتاقی در یک هتل می باشد که ما آن را از مراجع و شرکت ها اجاره کرده ایم، و اگر بخواهیم به این فضا ارتباط برقرار نماییم نیاز به یک آدرس یا شماره تلفن داریم. دامنه یا در اصطلاح رایج دومین این آدرس و شماره تماس ماست که با آن فضا ارتباط برقرار می کند.

DNS چیست؟

از آنجایی که باید دامنه ها منحصر به فرد باشد یک شرکت جهانی برای ثبت دامنه ها ایجاد شده که وظیفه تضمین منحصر به فرد بودن و ثبت تکراری نشدن دامنه ها را بر عهده دارد. DNS می توان گفت مثل یک اداره ثبت احوال وظیفه ثبت نام های مختلف و اختصاص یک IP به آن را بر عهده دارد .

Who is چیست؟

ممکن است که ما اقدام به ثبت دامنه ایی نماییم که قبلا توسط شخصی یا نهادی ثبت شده باشد، که DNS امکانی را در سایت خود با عنوان WHO IS قرار داده، که ما می توانیم از طریق آن اطلاعات مربوط به  شخص یا نهادی  که آن دامنه را ثبت کرده است را ببینیم.

در این قسمت می توانیم اطلاعاتی از قبیل :

۱-حالت دامنه : که در مقاله وضیعت های who is درباره آن توضیح خواهیم داد.

۲- نام  : که نام شخص یا شرکتی که آن دومین را ثبت کرده، در این قسمت ذکر شده است.

۳- آدرس و تلفن : که تلفن و آدرس کسی که دومین را ثبت کرده، در این جا ذکر شده است.

۴-ایمیل : که ایمیل شخصی که مالک و ادمین دومین است، در این قسمت آمده است.

۵-و….

انواع پسوند دامنه ها

همانگونه که گفتیم یک قسمت از دومین پسوند این دومین می باشد که این بخش از دامنه که با یک دات جدا از اسم می شود میتواند تکراری باشد . انواع مختلفی دامنه وجود دارد که در صورت کلی دو گروه دومین وجود دارد :

۱-دومین های عمومی (gTLDS )  

۲-دومین های خصوصی ( sTLDS)

ولی دسته بندی این پسوند ها را به ۴ بخش می توان تقسیم کرد که به طور کامل با آنها آشنا می شویم :

آموزش مقدماتی دامنه

بخش اول:

دامنه های عمومی ( gTLDS )  و کلی که سه حرفی هستند و توسط هر شخص  این دومین ها می تواند ثبت شود . که از معروف ترین آن ها com – net – org  و… می باشند .

بخش دوم :

دومین های جدید عمومی ( new gTLDS ) که جدیدا به خاطر اینکه موارد استفاده از دامنه های گروه اول (گروه عمومی) بسیار زیاد شده ذو دومین های منحصر به فرد برای نام های مشابه کم شده است ، این دامنه ها برای جبران این خلع ایجاد شده اند . از این قبیل دومین ها می توان به : pro – info – biz – museum – name – aero  و… اشاره کرد .

بخش سوم :

دومین های خصوصی  ( sTLDS) و خاص هستند که فقط به عده یا ارگان های خاصی در کشور داده می شوند و برای گرفتن آنها نیاز به دریافت مجوز از دولت و نهاد های خاص می باشد از این نمونه به gov – edu – int – mil  و … می توان اشاره کرد .

بخش چهارم :

دومین های هستند که از دو حرف فقط تشکیل شده اند که هر کدام از آنها مربوط به کشور خاصی می باشند که تمام دومین های با اینگونه پسوند ها در همان کشور و توسط خود آن کشور ثبت می شود . مثلا دامنه مخصوص کشور عزیزمان ایران ir   هست که قطعا با آن آشنا هستید . که در قسمت دومین های خصوصی ایران توضیح کاملی درباره دومین های داخلی و چگونگی اخذ آن به شما ارائه شده است .

انواع دومین های خصوصی در ایران چگونه است ؟

همانطور که در مقاله  انواع پسوند دومین گفتیم دسته ای از دومین ها هستند، که به آنها دومین های خصوصی می گوییم و برای دریافت آنها باید مجوز و یا مدارک خاصی داشته باشم.

در ادامه برای آشنایی چند نمونه از این دومین ها را که در کشورمان وجود دارند، و با آنها برخورد داشته ایم برای شما شرح می نمایم، که بدانیم مربوط به کدام ارگان و سازمان هستند:

Co . ir  : برای تمامی شرکت های ثبت شده و سازمان های غیر دولتی که مدرک ثبت شرکت را دارن و رسمی شناخته می شوند می توان این پسوند دامنه را ثبت نمود.

Ac . ir  : برای سازمان هایی که زمینه پزشکی – علوم و فناوری و فرهنگی فعالیت دارند، این پسوند دومین را می توان ثبت نمود. از جمله دانشگاه ها – حوزه های علمیه – بیمارستان ها – مطب های پزشکان – حوزه های علمیه و… دارای این پسوند در کشور می باشند.

Suh . ir : برای کلیه مدارس و آموزشگاه های تحت نظارت آموزش و پرورش می توان این پسوند دامنه را ثبت کرد.

Net . ir  : برای شرکت هایی که در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات و شبکه فعالیت ذارند از این پسوند دومین در وب سایت هایشان استفاده می شود.

Gov . ir : این دومین فقط برای سازمان های و مراجع دولتی مثل نهاد های تحت نظر مستقیم دولت، مجلس و قوه قضاییه قابل ثبت می باشد.

Org . ir  : برای سازمان های غیر دولتی و نهاد های خارجی که دولت با یکی از شرکت های آن در ارتباط است این دومین قابل ثبت است.

Id . ir  : برای تمام افرادی که اقامت ایران را دارند و دارای شناسنامه جمهوری اسلامی ایران می باشد می توان این دومین را ثبت کرد.

  چرخه حیات دومین چیست؟

۱- دوره اول – دوره آزاد – Available  :

در این زمان دومین آزاد می باشد و هر شخصی می تواند با انجام پرداخت هزینه آن، آنرا به نام خود ثبت کند.

۲- دوره دوم –  دوره فعال – Active :

این زمان  دوره ای ست که شخصی یا نهادی آن را ثبت کرده است. در این دوره هر شخص می تواند از دومین خود استفاده نماید و در هر زمانی تا رسیدن انتها زمان فعال آن را از یک سال تا ده سال تمدید نماید.

۳- دوره سوم –  دوره انقضا – Expired :

دوره ۴۵ روزه بعد از اتمام تاریخ اعتبار دومین می باشد، که اگر در زمان فعال بودن شخص دومینی خود را تمدید نکند، می تواند با پرداخت هزینه ای کم دومین خود را تمدید نماید. همچنین در این زمان دومین غیر فعال می باشد.

۴- دوره چهارم –  دوره باز خرید – Redemption Period :

اگر دومین در زمان فعال و انقضا تمدید نشود، وارد دوره ی ۳۰ روزه به نام باز خرید می شود، در این دوره همچنان دامنه غیر فعال می باشد و فقط مالک دومین می تواند با پرداخت هزینه ی چند برابر هزینه اولیه، ثبت دومین اقدام به تمدید آن نماید.

۵- دوره پنجم – دوره حذف –  pendin deletion :

این دوره ی ۵ روزه است که هیچ کس حتی مالک دومین نمی تواند آن را تمدید نماید، و بعد از این ۵ روز دامنه به صورت آزاد در می آید، و همه افراد می توانند این دومین را ثبت نمایند. 

تمدید دومین چگونه می باشد؟

ما در زمان اعتبار دومین خود هر زمان می توانیم آن را تمدید نماییم؛ اما بعد از اتمام تاریخ اعتبار دومین فقط تا ۳۰ روز می توانیم بدون پرداخت هیچگونه جریمه ایی، دومین خود را تمدید نماییم.

در غیر این صورت دومین ما وارد دوره باز خرید خواهد شد که مدت آن ۴۵ روز می باشد که باز در این زمان مالک دومین می تواند با پرداخت جریمه که معمولا چندین برابر هزینه ثبت دومین اولیه است، دومین خود را تمدید نماید.

هزینه این جریمه طبق قوانین ICANN در حدود ۱۴۰ دلار آمریکا می باشد.

در مبحث حیات دومین زمان های تمدید را به طور کامل شرح داده ایم.

ضمنا باید در نظر داشته باشم برای طراحی سایت بهتر و همچنین مدیرت بهتر وب سایت خود ما به عنوان طراح سایت باید از این زمان ها و قوانین آگاهی کامل داشته باشیم. 

مالک دومین کیست؟

مالک دومین شخصی ست که آن دومین را ثبت می نماید و برای بار اول هزینه آن را به هر طریقی پرداخت می نماید.

ولی باید این را بدانیم برای تمدید و مدیریت آن ما می توانیم افرادی را تعیین نمایم. برای آشنایی بهتر، افرادی که طراحی سایت انجام می دهند باید با این اشخاص (Administrative Contact و Billing Contact ) آشنا شوید.

دیدگاه ها بسته شده است