آموزش php : جلسه ششم، آرایه ها در پی.اچ.پی

تبلیغات چه نقشی در طراحی سایت دارند؟
2015-12-26
آموزش css3 : بخش سوم، معرفی css3
2015-12-28

آموزش php : جلسه ششم، آرایه ها در پی.اچ.پی

آرایه ها در پی.اچ.پی :

در مباحث قبلی به بررسی فرمان سوییچ و دستورهای شرطی پرداختیم، اما در این مطلب به آرایه ها می پردازیم.

آرایه ها یکی از مهم ترین مباحث در پی.اچ.پی هستند، ولی متاسفانه چون به درستی به تازه کارها فهمانده نمی شود از این رو به دلیل مبهم نمایان بودن مسئله همیشه تازه کارها از آرایه ها فراری هستند؛ در حالی که نادانسته بسیار با آرایه ها سروکار خواهند داشت، نمی خواهم تعریف معمول و گنگ را برای آرایه ها به شما بگویم همین کافیست بگویم آرایه ها در قالب متغیرهای چندین بعدی به ما ارائه می شوند که در آینده و جلسات بعدی نمونه های زیادی از آنها را خواهیم دید. استفاده از آرایه ها بسیار خوب و کارآمد است. ما می بایست برای یادگیری بهتر آرایه ها آن را به سه مبحث مختلف تقسیم کنیم که هر یک را برای شما توضیح می دهم.

۱٫ آرایه های عددی : به آرایه هایی گفته می شود که با شاخص عددی فراخوانی می شوند.

۲٫ آرایه های انجمنی : به آرایه هایی گفته می شود که برای هر عنصر آن را نام گذاری و با کلید نام آرایه را فراخوانی می کنیم.

۳٫ آرایه های چند بعدی : به آرایه هایی گفته می شوند که از زیر مجموعه شدن چندین آرایه به دست می آیند.

به طور مثال ما اگر بخواهیم نام ده محصول را از شرکتی در قالب ذخیره کردن در متغیر ها بریزیم مجبوریم ده بار و در ده متغیر متفاوت محصولات را وارد کنیم. قطعا این کار اصلا اصولی و مناسب نیست و باعث گنگ شدن، حجیم شدن و بسیاری مسائل دیگر می شود.

به طور مثال :

کد php :

آموزش php : جلسه ششم، آرایه ها در پی.اچ.پی

همان طور که می بینید این کار اصلا اصولی و جالب نیست حال در اینجا ما همین کار را با یک آرایه انجام می دهیم :

کد پی.اچ.پی :

تصویر دوم

در مثال بالا ما از یک آرایه عددی برای هدفمان استفاده کردیم. حال برای توضیح هر سه نوع آرایه ای که گفته ایم را بخش بخش توضیح خواهیم داد.

بخش اول : آرایه های عددی

در بالای این بخش یک آرایه عددی را مثال زدیم. در آرایه های عددی بعد از فرمان array در داخل پرانتز عناصر آرایه را وارد کرده و با کاما (،) آنها را از هم جدا می کنیم، ما یک آرایه عددی را ساختیم اما حال اگر بخواهیم این از این آرایه استفاده کنیم باید چه کرد؟ قطعا با دستور echo نمی توانیم یک آرایه را بدون آدرس دهی درست نشان دهیم. همان طور که گفته شده آرایه ها در قالب متغیر های چند بعدی ارائه می شود. اگر بخواهیم یک آرایه را با فرمان echo بدون آدرس دهی درست و تنها با قرار دادن نام متغیر آرایه قرار دهیم. چیزی برایمان جز کلمه Array نمایان نخواهد گردید. البته می توان با دستور print_r بدنه یک آرایه را به طور کامل نمایش داد؛ حال کمی تمرین کنیم و مسائل بیشتری درمورد آرایه های عددی بیاموزیم :

شمای آرایه :

کد پی.اچ.پی :

تصویر سوم

حالا با فرمان echo یک امتحان بکنیم :

کد پی.اچ.پی :

تصویر چهارم

نتیجه ای جز کلمه Array به ما داده نشد درست است؟ چیزی غیر این هم توقع نمی رفت، چون ما آدرس دهی درستی برای نمایش آرایه نداده ایم، خب حالا بیاییم با فرمان print_r بدنه آرایه مان را نمایش دهیم :

کد پی.اچ.پی :

تصویر پنجم

حال کد را دوباره در مرورگر بارگزاری نمایید. چیزی شبیه به کدی که ما نوشتیم در مرورگر نشان داده می شود. البته نه کاملا متشابه !!! همانطور که می بینید پشت هر آیتم یک عدد گذاشته شده است که این عدد از ۱ به عنوان کلید ID اولین عنصر آرایه قرار گرفته با هر عنصر جدید یکی به آن افزوده می شود، یک موضوع دیگر این است که برای اینکه فرمان print_r به درستی اجرا شود باید نام آرایه را در پرانتزی جلوی فرمان بنویسیم دلیل این موضوع را در مبحث توابع خواهیم گفت در این تنها به صورت یک تذکر به شما برای دانستن می گوییم. بسیار خب حال ما آرایه را ساختیم و می خواهیم از آن استفاده کنیم باید چه کار انجام داد؟ ما به همین دلیل گفتیم اول با فرمان print_r یک بار بدنه آرایه مان را ببینیم آن چیزی که ما دیدیم شکل تفسیر شده آرایه اولیه مان بود که در مرورگر نشان داد همانطور گفته شد برای هر عنصر یک کلید ID عددی که از صفر شروع می شود داده شد که به عنوان وسیله ای برای شناسایی مکان هر عنصر به آن نیاز است به دلیل همین موضوع است که به این نوع آرایه ما آرایه عددی می گوییم. حال ببینم چطور باید یک عنصر از آرایه عددی را فراخوانی کرد، برای این کار باید در کنار نام متغیر یک براکت را باز کرد و ID عنصر مورد نظر را در آن نوشت. این کد را با کد قبلی که به برنامتون اضافه کردید جایگزین کنید.

کد پی.اچ.پی :

تصویر ششم

اگر فرمان بالا را در زیر آرایه بنویسیم اولین عنصر آرایه که ID شماره صفر به آن تعلق گرفته است نمایش داده می شود ما می توانیم تا عدد ۹ را در براکت قرار دهیم چون عدد ID ها از ۱ شروع می شوند زمانی که به ID 9 برسیم به دهمین خانه یا آخرین عنصر آرایه ای که ساختیم رسیده ایم و بعد از آن هر عددی وارد نماییم به هیچ نتیجه ای دست نخواهیم یافت، مگر آنکه آن کلید ID در آرایه موجود باشد. یک نکته دیگر برای آرایه ها مطرح است این است که می توان آرایه ها را به شکل متغیری هم نوشت یعنی جدا جدا به طور مثال :

کد پی.اچ.پی :

تصویر هفتم

و

کد پی.اچ.پی :

تصویر هشتم

با هم هیچ تفاوتی ندارند! البته باید بدانیم که در روش دوم با استفاده از براکت [] باید متغیر را آماده کرد. برای افزودن عنصر جدید به آرایه در غیر این صورت متغیر از نوع معمولی در مفسر پی.اچ.پی شناخته می شود که در مبحث متغیر ها به آن اشاره کردیم و گفتیم که متغیر هم نام در زیر یک متغیر مقدار داخلی متغیر دوم به عنوان مقدار داخلی تمامی متغیر های قبلی قرار می گیرد! و اما یک نکته دیگر، در آرایه های عددی ما می توانیم خودمان کلید اولیه را با عدد تعیین کنیم یعنی می توانیم فرمان دهیم آرایه به جای اینکه از عدد ۱ کلید بخورد از عدد ۰۱ کلید بخورد :

مثال :

کد پی.اچ.پی :

تصویر نهم

و

کد پی.اچ.پی:

تصویر دهم

همانطور که می بنید برای انجام این کار ما مقدار عددی اولین عنصر را خودمان وارد می کنیم و به بقیه عنصرها کاری نداریم. با این کار مقدار اولیه کلید ها را می زنیم، می توانیم کد های بالا را با فرمان زیر انجام دهیم :
کد پی.اچ.پی :

تصویر یازدهم

آن را تست کنیم این هم از توضیح این بخش از آرایه ها. در آخر کد کامل :
کد php :

تصویر دوازدهم

در جلسه بعدی به بررسی آرایه های انجمنی می پردازیم.

دیدگاه ها بسته شده است