اشتباهات معمول در طراحی سایت

درباره cpanel بدانید!
2015-10-26
راهکاری برای بالا بردن امنیت سایت
2015-10-26

اشتباهات معمول در طراحی سایت

حواستان به این اشتباهات در طراحی سایت باشد!

استفاده از فونت نامناسب

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که شاید بسیاری از طراحان در طراحی سایت دارند اینست که فکر می کنند بهترین فونت را برای سایتشان انتخاب کرده اند، در صورتی سخت در اشتباهند. اینجور باید برای شما بگوییم که فونت یک عنصر مهم در طراحی سایت است و باید به گونه ای انتخاب شده باشد که کاربران بتوانند به راحتی متن را خوانده و اطلاعات مورد نیازشان را دریافت کنند. به برخی از وب سایت ها که سر می زنیم، ناگفته نماند که خبرهایی در آنجاست و اینکه از فونت های عجیب و غریب و سایزهای غیر استانداردی استفاده می کنند و اینجاست که شمای خواننده عمل خواندن برایتان بسیار سخت می شود. استفاده از فونت مناسب به وضوح طراحی سایت شما کمک می کند.

استفاده از رنگ های نامناسب برای پس زمینه

مورد بعدی در طراحی سایت به رنگ های نامناسبی بر می گردد که استفاده می کنیم. تا می توانید و جا دارد از پس زمینه با رنگ های بسیار تیره مثل مشکی پرهیز کنید. زیرا این رنگ در نور شب و نور کم، چشم را اذیت می کند و کاربر مایل نخواهد بود دوباره از سایت شما بازدید نماید.

قرار دادن کادر جستجو در جای نامناسب

قابل توجه شما دوستان عزیز و فعال در طراحی سایت، خواهش می کنیم که به این نکته توجه کنید؛ وب مانند آرشیوی از اطلاعات است و ممکن است بیننده در این آرشیو دنبال چیزی بگردد که به راحتی قابل رویت نیست، پس باید در کادر جستجو به دنبال آن بگردد. طراحان وب عزیزی که زحمت می کشند و این پروسه طولانی طراحی سایت را پشت سر می گذارند، این نکته را فراموش نکنند که قرار دادن کادر جستجو در جای نامناسب باعث می شود بیننده به راحتی آن را پیدا نکند.

دقت نکردن در استفاده از تصاویر در جای مناسب خود

نکته بعدی که شاید در طراحی سایت به آن توجهی نشود، جایگیری عکس است. تصاویر یک سایت همان طور که می توانند به جلب توجه کاربران کمک کنند، می توانند موجب سردرگمی و حواس پرتی نیز شوند. پس با این حساب تصاویر باید در جای مناسب و برای راهنمایی کاربران استفاده شوند. زمانی که اینترنت شروع به کار کرد مردم بسیار هیجان زده بودند برای اینکه بتوانند مطالب و اطلاعات خود را هر چه زودتر منتشر کنند و گسترش دهند، و این طوری بود که کمتر در فکر خوانایی و نحوه نمایش آن بودند؛ بنابراین در انتخاب تصاویر و نحوه نمایش مطالبشان دقت خاصی نداشتند  و استانداردی نیز برای آن موجود نبود، اما رفته رفته که جلو رفتیم، با افزایش رقابت در عرصه اینترنت و همچنین تعیین استانداردها، نحوه نمایش اطلاعات و انتخاب تصاویر و گرافیک وب سایت بسیار تعیین کننده شده است. در انتخاب یک تصویر مناسب علاوه بر زیبایی، نکات دیگری نیز مورد توجه قرار می گیرد مانند گویایی، هم خوانی با مطالب وب سایت، حجم و همچنین عدم انحراف ذهن مخاطب. پس تا جایی که ممکن است سعی کنید از تصاویری  استفاده کنید که موجب آزردگی مخاطبانتان نشود. گاهی زیبایی در سادگی نهفته است.

استفاده از موزیک در پس زمینه

اشتباهات معمول در طراحی سایت

فعالان در واحد طراحی سایت می دانند که برای کاربران کارایی سایت شان مهم تر از هر چیز دیگری است. بیش از ۹۹% کاربران به موزیک پس زمینه اهمیت نمی دهند. به سایت های موفق نگاه کنید، Amazon ، Facebook ، Google ، Yahoo و … . آیا در این سایت ها به طور اتوماتیک موزیک پخش می شود؟ خیر، زیرا آن ها در این رابطه تحقیقات فراوانی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که این ایده خوبی نیست. اگر بخواهیم رک بگوییم، استفاده کردن از موزیک پس زمینه خیلی راحت تمام بازدید کنندگان سایت تان را می پراند. طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که نظر همه نوع سلیقه ای را جلب کند. استفاده از موزیک پیش زمینه ویزیتورهای محدودی را برای سایت شما نگه خواهد داشت.

جدول ها (Table)

در گذشته استفاده از Table ها در طراحی سایت بسیار مرسوم بود، ولی الان و بر اساس استاندارد های امروزی از Table ها فقط در نمایش نمودارها استفاده می شود. بر طبق اصول طراحی امروزی برای تشکیل ساختار یک وب سایت از DIV  ها استفاده می شود، علتش هم به خاطر استفاده از Tableها در ساختار یک وب سایت باعث بیشتر شدن کدها و در نتیجه سخت تر شدن کنترل و ویرایش و همچنین سنگین تر شدن صفحات وب می شود و در مقابل آن استفاده از DIV ها موجب بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، کاهش حجم صفحات وب، انعطاف پذیری در طراحی و چینش صفحات، توانایی بیشتر در ویرایش و در نتیجه ایجاد صفحات زیباتر و کار آمد تر وب است.

استفاده از Alt و Title

برای عکس ها حتما از تگ Alt استفاده کنید. می دانید چرا؟! زیرا اگر عکس شما به هر دلیلی لود نشد، لاقل متن داخل تگ برای ویزیتور نمایش داده می شود. استفاده از تایتل های گوناگون نشان می دهد که تنوع محتوای سایت شما زیاد است و این جور که پیش می رود هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ارزش دار می شود. استفاده نکردن از آن ها هم نوعی نقص در کدنویسی طراحی سایت تان می باشد.

نوشتن برای موتورهای جستجو و نه برای خواننده

بسیاری از طراحان وب فکر می کنند که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن وب سایت باعث علاقه بیشتر موتورهای جستجو می شود. اما اشتباه به اطلاعشان رسیده؛ یکی از نکاتی که باید در طراحی سایت توجه داشته باشند، موتورهای جستجو است که مانند گوگل روش های بسیار پیچیده ای را برای بررسی وب سایت ها دارند و زرنگ تر از این حرف ها هستند. مسلما این فکر برای گول زدن موتورهای جستجو در فکر توسعه دهندگان این موتورهای جستجو نیز به وجود آمده  است اما با این تفاوت که آن ها بسیار پیش تر از ما این موضوع را بررسی کرده اند و برای مبارزه با این موضوع راهکار های ویژه ای نیز دارند. بنابراین با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در وب سایت خود دچار اشتباه نشوید. سعی کنید در توضیح خدمات خود از ساده ترین روش استفاده کنید و بر این اعتقاد باشید که برای یک انسان مطلب می نویسید و نه برای عنکبوت های موتورهای جستجو.

یک نکته دیگر را هم اضافه کنیم که بهترین راه ساده ترین راه است. یعنی در فکر راه های پیچیده برای گول زدن موتورهای جستجو نباشید زیرا احتمالا شکست خواهید خورد. سعی کنید مطالبی ساده، گویا و مفید برای مخاطبان خود بنویسید تا هر چه بیشتر آن ها را جذب کنید و این روش، بیشتر باعث پیشرفت و مقبولیت شما خواهد شد تا قرار گرفتن در اولین صفحه نتایج گوگل؟! ترافیک بالا بدون داشتن خدمات و مطالب مفید نتیجه معکوسی در تبلیغات شما خواهد داشت، پس در فکر افزایش کیفیت مطالب و خدمات وب سایت خود باشید تا قرار گرفتن در اولین صفحات گوگل، مقبولیت در بین مخاطبان خود به خود باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو نیز خواهد شد. این طور است که از طراحی سایت تان پشیمان نخواهید شد.

دیدگاه ها بسته شده است