جنبه های حقوقی تجارت الکترونیک – بخش اول

در طراحی سایت از تصویر بهینه سازی شده استفاده کنید
2015-01-29
جنبه های حقوقی تجارت الکترونیکی ـ بخش دوم
2015-01-31

جنبه های حقوقی تجارت الکترونیک – بخش اول

بنابراین پس از ظهور و گسترش این شیوه از تجارت، بیشتر نظام های حقوقی در صدد ایجاد چارچوب قانونی و تنظیم مسائل حقوقی بر آمدند . به همین منظور جنبه های حقوقی  تجارت الکترونیک و یا به عبارت دیگر حقوق تجارت الکترونیک ، موضوعات نسبتا تازه ای را مطرح می سازد که در بسیاری از موارد به وضع قوانین جدیدی منتهی شده است .

ضوابط و مقرراتی که برای تجارت الکترونیکی وضع شده یا می شود قاعدتا باید انعکاسی از همان قواعد عمومی موجود باشد . زیرا با ظهور فناوری اطلاعات و گسترش رایانه ها و شبکه های رایانه ای اتفاق تازه و خاصی برای علم حقوق رخ نداده است تا ماهیات جدیدی به وجود آیند بلکه ابزارهای الکترونیک در واقع قالب جدیدی هستند که نوعا در ماهیت روابط معاملاتی و حقوقی اشخاص تاثیر ندارند بلکه شکل و نحوه اجرای آن را تغییر داده اند.

با این حال ، طبع ویژه فضای مجازی متقاضیات چجدیدی را فرا روی مسائل حقوقی فقرار می دهد که در برخی موارد وضع قواعد و مقررات جدید را نا گریز می سازد . بنابراین ، منظور از حقوق تجارت الکترونیک پرداختن به جنبه های حقوقی و معاملاتی اشخاص است که متاثر از فناوری های نوین بوده و دستخوش تغییر و تحول قرار در این بخش از جنبه های حقوقی تجارت الکترونیک ، با هدف ترسیم فضای حقوقی مبادلات آنلاین، به طور اجمالی مورد بررسی قرار می گیرد . هریک از جنبه های مذکور به نوعی با موضوع بحث حاضر مرنتبط می باشد .

جنبه های حقوقی تجارت الکترونیک - بخش اول

گفتار اول : قراردادهای الکترونیک

مهمترین موضوعی که از منظر علم حقوق تجارت آنلاین مطرح می شود انعقاد قرار داد های الزام آور از طریق واسطه ای آنلاین بین اشخاص ( حقیقی یا حقوقی ) است و به نظر میرسد از این نظر ، انجام مبادلات و دادوستدهای تجاری در قالب داده های الکترونیک را باید اساس تجارت الکترونیک دانست .

برخی از مهمترین موضوعاتی که در بحث قراردادهای آنلاین مطرح می شود عبارتند از :

۱- تشکیل قرارداد اعلام ارده انشایی از طریق واسطه های آنلاین
۲- زمان و مکان تحقق قراردادهای آنلاین
۳- امضا الکترونیک و مراجع گواهی امضا
۴- ادله اثبات دعوی و اسسناد آنلاین
۵- پرداخت در قراردادهای آنلاین

گفتار دوم : حمایت های قانونی در بستر تجارت آنلاین

گسترش مبادلات، دادوستدها و روابطح حقوقی و معاملاتی افراد در فضای مجازی منوط به ایجاد اطمینان و اعتماد عمومی نسبت به تجارت آنلاین است و یکی از عوامل مهمی که می تواند در این خصوص موثر گردد برخی حمایت های قانونی لازم از کاربران اینترنتی است به عبارت بهتر بستر مبادلات آنلاین باید به گونه ای دارای پشتوانه قانونی بوده که اطمینان داشته باشند ، حقی از آنها ضایع نخواهد شد و یا در صورت نقص برخی از حقوق آنها ، حمایت های قانونی لازم برای جبران خسارت های مالی یا معنوی وجود خواهد داشت

حمایت های قانونی شامل موارد زیز می باشد :

۱- حمایت از مصرف کننده
۲- حمایت از حریم خصوصی و داده پیام های شخصی

دیدگاه ها بسته شده است