راه‌هـای مصونیت از خطرات اینترنتی

آموزش کار با CPanel
2014-02-23
ایرانی‌هـا در گوگل دنبال چه میگردند؟!
2014-03-04

راه‌هـای مصونیت از خطرات اینترنتی

راه‌هـای مصونیت از خطرات اینترنتی

آیا هرگز شده است با پلـاکاردی که مشخصات شخصی شما، مثل نام، آدرس و شماره تلفن روی آن نوشته شده است در خیابان‌هـای شهر قدم بزنید. با این حال بسیاری از مردم از روی سهل انگاری زمانی که در اینترنت هستند، این اطلـاعات را در اختیار دیگران قرار میدهند.

راه‌هـای مصونیت از خطرات اینترنتی

اما اگر احتیاط نکنید ممکن است رایانه شما به ویروس آلوده شود، یا اطلـاعات شخصی شما در اختیار خیلی‌هـا قرار گیرد و جعبه پست الکترونیکی شما از آگهی‌هـای ناخواسته تبلیغاتی پر شود.

اما برای مصون ماندن از این خطرات و مشکلـات، راه‌هـای ساده‌ای پیش رو دارید.

یکی از ساده ترین راه‌هـای پرهیز از مشکلـات، خودداری در استفاده از نرمـ افزارهای مرورگر شرکت “مایکروسافت” است.

حساب‌هـای جداگانه پست الکترونیکی میتواند به خصوصی ماندن فعالیت‌هـای شما کمک کند.

برنامه‌هـای مایکروسافت به این دلیل هدف سوء استفاده قرار میگیرد که عمومیت دارند. اکثریت قریب به اتفاق ویروس‌هـای رایانه‌ای و تخلفات، نقاط آسیب پذیر مرورگرهای مایکروسافت را هدف میگیرند و اگر استفاده از آن را کنار بگذارید از بسیاری از آنها پرهیز کرده اید.

در صورتی که روی رایانه خود سیستم عامل مکینتاش یا “لینکس” را نصب کنید، حداکثر محکم کاری را به خرج داده اید.

اما همین که برای خواندن‌ای میل‌هـا، گردش در اینترنت یا اداره یک “وب سرور” (web server) از برنامه‌هـای مایکروسافت استفاده نکنید گامـ بزرگی برداشته اید.

جایگزین‌هـای زیادی هست که میتوان به جای برنامه “اینترنت اکسپلورر” (Internet Explorer)، “اوت لوک” (Outlook) و “آی آی اس” ( Internet Information Server) به کار برد که به همان خوبی کار میکند.

بسیاری از این برنامه‌هـا رایگان و از طریق اینترنت قابل دسترسی است.

اگر نمی توانید یا نمی خواهید برنامه‌هـای مایکروسافت را کنار بگذارید، حداقل اطمینان حاصل کنید که آخرین پیوست‌هـای امنیتی “اینترنت اکسپلورر”، “اوت لوک” و “آی آی اس” را نصب میکنید.

همچنین حتما باید نرمـ افزار ضد ویروس روی رایانه داشته باشید و آن را مرتبا روزآمد کنید.

همچنین اگر از ارتباط “باند پهن” (اینترنت با سرعت بالـا) استفاده میکنید باید حتما برنامه‌هـای معروف به “فایر وال” (دیوار دفاعی) را نصب کنید که رایگان هستند.

اگر نگران فراموش کردن کلمات رمز یا نگران فاش شدن آنها هستید، بهتر است برای نگهداری آنها از برنامه‌ای به نامـ صندوق ایمنی کلمات رمز استفاده کنید.

این برنامه، کلمات رمز را در نقطه‌ای از رایانه نگهداری میکند و خود به وسیله یک کلمه رمز محافظت میشود.

استفاده از پست الکترونیکی نیز با خطرات زیادی همراه است. اصل بنیادی در استفاده از پست الکترونیکی این است که نسبت به هر پیامـ غیرمنتظره مشکوک باشید.

روی پیامـ‌هـایی که از غریبه‌هـا دریافت میکنید و دارای پیوست است کلیک نکنید و بلـافاصله آن را پاک کنید. بسیاری از موفق ترین ویروس‌هـا در داخل فایل‌هـای پیوست پنهان میشوند.

همچنین مفید است برای خصوصی ماندن فعالیت‌هـای خود، برای کارهای مختلف از آدرس مختلف پست الکترونیکی استفاده کنید.

رمز عبور خود را در مکان امنی قرار دهید

مثلـا برای تبادل پیامـ با افراد نزدیک به خود از یک آدرس استفاده کنید و برای استفاده از سیستمـ پیامـ‌هـای فوری ( instant messaging) آدرس دیگری را به کار گیرید.

اگر در جعبه پست الکترونیکی خود آگهی‌هـای ناخواسته دریافت میکنید، میتوانید آدرس پست الکترونیکی خود را عوض کنید.

مهمـترین چیزی که باید به هنگامـ مرور اینترنت به خاطر داشته باشید این است که نباید اطلـاعات شخصی خود را مگر در صورت لزومـ واگذار کنید.

تقضا برای دریافت اطلـاعات شخصی از سوی بانک‌هـا و واگذرکنندگان کارت‌هـای اعتباری منطقی است، اما بسیاری از سایت‌هـا هستند که این اطلـاعات را طلب میکنند، اما در ازای آن خدمات ارزشمندی ارائه نمی کنند.

سایت‌هـایی وجود دارد که به شما میگوید مرورگری که شما از آن استفاده میکنید چه اطلـاعاتی از شما را در اختیار دیگران میگذارد. همین سایت‌هـا ابزاری برای پیشگیری از نشت اطلـاعات شخصی شما عرضه میکنند.

یکی از مفیدترین ابزارها، برنامه‌هـایی است که به شما اجازه میدهد “کوکی”های (Cookies ) خود را مشاهده و اداره کنید. کوکی، فایلی است که وب سایت‌هـا روی رایانه شما نصب میکنند تا در دفعات بعدی شما را شناسایی کنند.

اکثر کوکی‌هـا ابزار مفیدی هستند و به اینترنت سرعت میبخشند اما برخی نیز برای نظارت بر عادات اینترنتی شما طراحی شده اند.

همچنین برای خریدهای خود از طریق اینترنت، یک کارت اعتباری که منابع آن محدود است باز کنید تا در صورتی که شماره آن در اختیار دیگران قرار گرفت، سرقت از حد کمی تجاوز نکند

منبع مقـاله: http://iauda.ac.ir

دیدگاه ها بسته شده است