فاکتورهای طراحی وب سایت بر اعتماد مشتریان

طراحی سایت موفق برای مشتری در یازده گام
2015-02-03
فاکتورهای طراحی وب سایت بر اعتماد مشتریان (بخش دوم)
2015-02-03

فاکتورهای طراحی وب سایت بر اعتماد مشتریان

اعتماد مشتریان و فاکتورهای طراحی وب سایت

یکی از موضوعاتی که به آن می پردازیم اعتماد مشتریان می باشد که بی شک یکی از مهمترین ابداعات چند دهه اخیر، تکنولوژی اینترنت است که به مردم اجازه می دهد بدون محدودیت زمانی و مکانی با یکدیگر تعامل داشته باشند و هم چنین تبادلات خود را انجام دهند.

سازمان ها نیز به لطف ایجاد این تکنولوژی می توانند خدمات و سرویس های خود را فراتر از مرز شرکت ها و فروشگاههای خود ارائه دهند. از ابتدای پیدایش اینترنت، اعتماد به عنوان یکی از کلیدی ترین عوامل موفقیت در وب شناخته شده است.

با افزایش محبوبیت و کاربرد اینترنت، مسائلی مانند امنیت و حریم خصوصی در تراکنش های آنلاین، لزوم ایجاد اطمینان در محیط آنلاین را تائید می کند چرا که نبود اعتماد می تواند بزرگترین مانع در شکل گیری معاملات آنلاین توسط مشتریان باشد علیرغم تمام این مزیت ها، پذیرش انجام تراکنش های الکترونیکی همواره با نگرانی و اضطراب همراه است.

فاکتورهای طراحی وب سایت بر اعتماد مشتریان

نبود شفافیت ۱ و مجازی بودن عملیات که یکی از خصوصیت های تراکنش های الکترونیکی است در کنار احساس عدم اعتماد ۲ می تواند باعث بی میلی مشتریان به انجام هر گونه تراکنش یا معامله آنلاین شود. قبول انجام تراکنشهای آنلاین با وجود ریسک های احتمالی، در کنار وابستگی به میزان خدمات دریافتی و ارزش کسب شده، به عوامل دیگری نظیر درجه اعتماد مشتریان به تراکن شهای آنلاین، تکنولوژی مورد استفاده در این تراکنش ها و شرکت ها یا سازمان های طرف معامله نیز وابسته است محققان و شرکت های تجاری آنلاین سعی در درک مفهوم اطمینان برای ایجاد ساختاری مبتنی بر اعتماد و اطمینان جهت از میان برداشتن موانع رشد تجارت آنلاین دارند.

مسئله اعتماد مشتری به عنوان زیربنای موفقیت تجارت الکترونیکی، مقبولیت گسترده ای یافته است به طوری که در تحقیقات گوناگون به فقدان اعتماد به عنوان یکی از موانع عمده عدم توسعه تجارت الکترونیکی اشاره شده است. با وجود فقدان یک تعریف جامع و مانع از معنا و مفهوم اعتماد، اطمینان آنلاین را به حالتی ذهنی که در آن فرد به علت اقدام به خرید و فروش به صورت الکترونیکی در حالتی آسیب پذیر قرار می گیرد، معنا کرده اند.

فرد در این حالت فروشنده الکترونیکی را اولا شایسته فروش به صورت الکترونیکی می داند، ثانیا رفتار فروشنده از نظر فرد قابل پیش بینی است و ثالثا فرد اعتقاد دارد که فروشنده در رفتار خود با خریدار خیرخواهی پیشه کرده است مشتریان ممکن است اولین تاثیرپذیری از فروشگاه محلی را از نوع آراستگی، امکانات رفاهی و قیمت های محصولات که در مغازه می بینند، بپذیرند. در یک فروشگاه اینترنتی مشتریان آنلاین می خواهند از امنیت در استفاده از سای تها و هم چنین قابلیت اطمینان وب سای تها برای خرید اطمینان یابند.

نکاتی وجود دارد که با استفاده از آنها در ساختار وب سایت، اطمینان بازدیدکنندگان به سایت افزایش یافته و هم چنین آمار بازدیدهای مجدد را نیز بالا می برد. از میان این نکات، صفحه آرایی و عناصر طراحی را نمی توان نادیده گرفت. علاوه بر این اگر کاربران وب سایت دریابند که که واسط کاربری، کاربر محور نمی باشد، آمار بازدید از وب سایت کاهش خواهد یافت.

دیدگاه ها بسته شده است