پول الکترونیکی چیست؟

RFID در بانکداری الکترونیکی
2014-08-18
دلایل اهمیت وب سایت در تجارت الکترونیک
2014-08-21

پول الکترونیکی چیست؟

پول الکترونیکی :

پول الکترونیکی ،نشانه های الکترونیکی ، (شماره هایی است که با امضای دیجیتالی ناشر آن ، به عنوان پول به رسمیت شناخته می شود ، همانطور که یک اسکناس با شماره مشخص و امضای بانک تضمین کننده اعتبار آن به رسمیت شناخته می شود ، پول الکترونیکی نیز دارای یک شماره و یک امضای ناشر می باشد ، با این تفاوت که محمل فیزیکی آن کاغذ نبوده ، بلکه یک شبکه الکترونیکی است .

مهم‌ترین اثر گسترش استفاده از پول الکترونیکی بر عرضه پول ، سیاست‌های پولی و بانک مرکزی اختصاص دارد و در ادامه با توسعه بازارهای پول، سرمایه، کار و کالا ایجاد نسل‌های جدید اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است. با توجه به قابلیت پول الکترونیکی برای جایگزینی به جای اسکناس و مسکوک، این امکان وجود دارد که پول الکترونیکی به تدریج جایگزین پول بانک مرکزی شود و بدین ترتیب موقعیت انحصاری بانک مرکزی در زمینه‌های سیاست‌گذاری پولی، نظارت بانکی، نظارت بر نظام پرداخت‌ها، ثبات نظام مالی و به ویژه استقلال آن با خطر مواجه شود. نتایج ارزیابی آثار گسترش کاربرد پول الکترونیکی بر اقتصاد ایران نشان می‌دهد نشر گسترده پول الکترونیکی اثر ناچیزی بر حجم پول، قدرت کنترلی بانک مرکزی و سیاست‌ های پول به همراه خواهد داشت.

البته واکنش‌های بانک مرکزی در قبال نشر پول الکترونیکی، نقش بسیار مهمی در چگونگی تاثیرگذاری گسترش کاربرد پول الکترونیکی بر اقتصاد دارد. اگرچه تا کنون اقتصاد دانان تعریف جامع و مانعی از پول ، که بتواند همه ویژگی‌ها و وظایف پول را پوشش دهد، ارائه نکرده‌اند، اما می‌توان با کمی اغماض پول را به عنوان وسیله‌ای برای داد و ستد که مورد قبول عموم افراد جامعه باشد، تعریف کرد. پول در زندگی اقتصادی بشر از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر یاد کرده و تاریخ اقتصادی را با توجه به اهمیت نقش پول به سه دوره تقسیم می‌کنند:

۱ – اقتصاد پایاپای
۲ – دوره اقتصادی پولی
۳- اقتصاد اعتباری

پول الکترونیکی
پول الکترونیکی و ویژگی های آن :

پول الکترونیکی یا پول دیجیتالی، ارزش پولی واحدهای پول منتشره از سوی دولت یا بخش خصوصی است که به شکل الکترونیکی بر روی یک وسیله الکترونیکی ذخیره شده است. پول الکترونیکی نوعی ابزار مالی الکترونیکی است که حداقل از عهده انجام همه وظایف پول برمی‌آید بنابراین پول الکترونیکی می‌تواند جانشین بسیار نزدیکی برای پول بانک مرکزی باشد.

ویژگی‌های پول الکترونیکی :

به طور کلی فرآورده‌های پول الکترونیکی را از نظر فنی می توان به دو دسته تقسیم کرد :

۱- پول الکترونیکی مبتنی بر کارت‌های هوشمند
۲- پول الکترونیکی مبتنی بر نرم‌افزار رایانه‌ای

دیدگاه ها بسته شده است