چند راهکار ساده برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی

ادغام سرویس چت اینستاگرام ، فیس‌بوک و واتس‌اپ تا سال ۲۰۲۰
2019-01-27
نسخه ۵٫۳ تلگرام با قابلیت‌ تنظیم کامل تصویر زمینه منتشر شد
2019-02-05

چند راهکار ساده برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی

یکی از خواسته‌های مهم کاربران گوشی های هوشمند را می‌توان تجربه سرعت بالای دستگاه دانست . شیوه‌های زیادی برای افزایش سرعت اندروید وجود دارد ، اما همه آن‌ها به خوبی کار نمی‌کنند .

 ما تمام روش های افزایش سرعت اندروید را تست کرده‌ایم و در این مقاله قصد داریم آن‌ها را آموزش دهیم.

نکات عمومی افزایش سرعت اندروید

در صورتی که سرعت گوشی هوشمند برای شما حائز اهمیت باشد ، همواره برنامه‌های پیش‌فرض و تنظیمات سیستم عامل اندروید گزینه‌های مناسبی نیستند . ایجاد چند تغییر و نگه‌داری تلفن به دور از نصب برنامه‌های مختلف ، می‌تواند عملکرد و سرعت دستگاه اندرویدی را افزایش دهد .

۱ : صفحه اصلی گوشی (Home Screen) را پاک کنید

اگر گوشی هوشمند از پردازنده و رم ضعیف برخوردار باشد ، می‌توان سرعت دستگاه را با داشتن یک صفحه اصلی خالی و فاقد برنامه افزایش داد . تصاویر زمینه زنده و ویجت‌ها از منابع استفاده می‌کنند ، حتی ویجت‌ها توانایی ادامه بروزرسانی را هم دارند.

هنگامی که از یک برنامه سنگین همانند گوگل کروم خارج شوید ، صفحه اصلی خالی را مشاهده خواهید کرد و باید لحظاتی را برای بارگذاری مجدد ویجت و تصویر زمینه صبر کنید ؛ به منظور جلوگیری از ایجاد این مشکل، صفحه اصلی خود را خالی نگه دارید.

۲ : از یک لانچر دیگر استفاده کنید

لانچر پیش‌فرض گوشی شما به منظور نمایش بهترین ویژگی‌های دستگاه طراحی شده است ، اما همواره سریع و کارآمد نخواهد بو د. شما می‌توانید تعداد زیادی از لانچرها را در فروشگاه پلی استور پیدا کنید و از آن‌ها برای بهینه‌سازی سرعت سیستم عامل اندروید استفاده کنید.

Nova را می‌توان یکی از مناسب‌ترین لانچرهای گوشی های اندرویدی دانست ، اما شما می‌توانید با صرف مقداری وقت ، لانچر مناسب خود را پیدا کنید .

۳ : تعویض مرورگرها

مرورگر کروم به صورت پیش‌فرض در اسمارت فون های اندرویدی تعبیه شده است و یک برنامه سنگین برای استفاده از منابع به حساب می‌آید. روش‌های زیادی برای بهبود عملکرد و شرایط دستگاه وجود دارد، اما تعویض مرورگر را می‌توان یکی از راه‌های مناسب برای حل این موضوع در نظر گرفت.

برخی تست‌های بنچمارک ، مرورگر Puffin را به عنوان سریع‌ترین مرورگر اندروید نشان داده‌اند . در صورتی که ترجیح می‌دهید از یک برنامه مشابه گوگل کروم استفاده کنید، بهتر است به سراغ مرورگر اپرا بروید ؛ ویژگی فشرده‌سازی اطلاعات می‌تواند صفحات وب سایت را در سریع‌ترین زمان ممکن نمایش دهد.

۴: حذف برنامه‌های دارای مشکل

برنامه های دارای مشکل را می‌توان به عنوان یکی از عوامل کاهش سرعت گوشی های اندرویدی معرفی کرد . اغلب برنامه‌های ناشناس را نمی‌توان دارای مشکل دانست ، گاهی وقت‌ها برخی از برنامه‌های سرشناس هم می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند .

در حالت کلی برنامه اسنپ چت در سیستم عامل اندروید با مشکل همراه است . کاربران می‌توانند گوشی خود را با حذف برنامه فیسبوک تا ۱۵ درصد سریع‌تر کنند، البته امکان استفاده از برنامه های شخص ثالث فیسبوک هم وجود دارد. نسخه‌های سایز پایین برنامه های اصلی گوگل هم قابل استفاده هستند و از حافظه کمتری در کنار داشتن سرعت بالا استفاده می‌کنند.

۵: حذف آنتی ویروس

نرم افزارهای آنتی ویروس ادعا می‌کنند که خطراتی برای کاربران اندرویدی وجود دارد ، اما نصب آنتی ویروس را نمی‌توان الزامی دانست .

برنامه های آنتی ویروس سرعت دستگاه را کاهش داده و باتری را تخلیه می‌کنند . در صورتی که برنامه‌ها را فقط از پلی استور یا آمازون اپ استور نصب کنید ، می‌توانید آرامش خاطر داشته باشید .

۶: متوقف کردن برنامه های همگام سازی

برنامه های اجتماعی ، اخبار ، آب و هوا و برخی دیگر از گروه‌ها دارای قابلیت همگام‌سازی هستند ؛ اغلب آن‌ها به صورت پیش‌فرض و هر ۱۵ دقیقه آپدیت می‌شوند . در صورتی که تعداد زیادی از این برنامه‌ها را استفاده کنید، گوشی اندرویدی دچار مشکلات زیادی همانند کاهش سرعت خواهد شد.

شما می‌توانید تنظیمات همگام‌سازی را به صورت هر چند ساعت یک بار در طول روز تغییر داده یا آن را به صورت دستی انجام دهید.

۷ : بررسی و نصب کردن بروزرسانی‌ها

نسخه های جدید اندروید می‌توانند بهبود عملکرد گوشی های هوشمند را رقم بزنند ، بنابراین بهتر است تا تمام آپدیت‌ها را نصب کنید؛ این موضوع برای برنامه‌ها هم انجام می‌شود.

قابلیت بروزرسانی در پلی استور را فعال کرده تا نسبت به آپدیت بودن اپلیکیشن های دستگاه، اطمینان حاصل کنید. مشکلات مربوط به تخلیه باتری با بروزرسانی برنامه‌ها حل خواهد شد. به منظور فعال کردن آپدیت خودکار تمام برنامه‌های نصب‌شده در گوشی هوشمند، باید به تنظیمات و سپس بخش آپدیت خودکار رفته تا گزینه موردنظر را فعال کنید .

۸: راه‌اندازی مجدد و منظم

یکی از روش های افزایش سرعت اندروید ، راه‌اندازی مجدد و منظم گوشی است ؛ این کار باعث می‌شود تا سیستم عامل عملکرد خوبی داشته باشد .

شما مجبور نیستید که هر روز این کار را انجام دهید ، اما راه‌اندازی مجدد گوشی در مواقع کاهش سرعت دستگاه یا داغ شدن بیشتر از حد معمول آن ، می‌تواند باعث بهبود وضعیت شود .

در صورتی که تمام اقدامات را انجام دهید ، اما نتیجه مثبت حاصل نشود ، بهتر است بازنشانی کارخانه را مدنظر قرار دهید . از تهیه پشتیبان اطلاعات دستگاه ، قبل از بازنشانی کارخانه اطمینان حاصل کنید .

نکات مخصوص افزایش سرعت اندروید

شما توانایی بیشتری برای افزایش سرعت اندروید در صورت استفاده از تنظیمات مخفی یا روت بودن گوشی هوشمند دارید.

۹ : سرعت بخشیدن به انیمیشن‌ها

وجود انیمیشن در سیستم عامل اندروید باعث جذابیت آن جهت استفاده کاربران می‌شود . شما با استفاده از تنظیمات مخفی می‌توانید سرعت انیمیشن‌ها را کنترل کنید ، این مسئله باعث افزایش یا بهبود سرعت دستگاه اندرویدی خواهد شد .

تنها کافی‌ست به تنظیمات و بخش توسعه‌دهندگان بروید و سپس مقیاس انیمیشن ، مقیاس متحرک و طول آن را به ۵X تنظیم کنید ؛ این کار طول انیمیشن‌ها را به نصف کاهش خواهد داد ، حتی امکان خاموش کردن آن هم وجود دارد.

در صورتی که نمی‌توانید به بخش توسعه‌دهندگان ( Developer ) دسترسی داشته باشید ؛ ابتدا لازم است آن را فعال کنید. برای فعال کردن بخش توسعه‌دهندگان باید به ترتیب وارد تنظیمات ، سیستم و بخش درباره تلفن (About Phone) بروید ، در نهایت ۷ بار بر روی گزینه Build Number ضربه زده تا تنظیمات نمایش داده شود .

۱۰: یک ROM مختلف را امتحان کنید

رام سفارشی شامل یک سیستم عامل اندروید و جایگزینی تمام نرم افزارهایی است که به طور پیش‌فرض بر روی گوشی هوشمند نصب شده‌اند. ممکن است ROM دارای نگاهی متفاوت یا ویژگی‌های اضافی باشد و همچنین می‌تواند عملکرد دستگاه اندرویدی را بهینه‌سازی کند.

در صورتی که نرم افزار نصب‌شده در گوشی هوشمند شما مناسب نباشد ، نصب رام سفارشی ایده خوبی است . تولیدکنندگان گوشی‌های خود را با برنامه و ویژگی‌های اضافی شلوغ می‌کنند و همین مسئله باعث کاهش سرعت می‌شود، داشتن یک رام سفارشی می‌تواند باعث افزایش سرعت اندروید شود.

۱۱ : داشتن هسته سفارشی

هسته گوشی باعث ایجاد تعامل میان نرم افزار و سخت افزار اسمارت فون های هوشمند خواهد شد . هسته های سفارشی می‌توانند عملکرد سخت افزار را تغییر دهند . شما می‌توانید نحوه افزایش سرعت پردازشگر یا فعال کردن هسته‌های اضافی را مدیریت کرده و حتی تغییر دهید.

برخی از هسته های سفارشی ، تنظیمات خاصی را ارائه می‌دهند ، بنابراین شما می‌توانید هنگام انجام بازی ، از حداکثر قدرت دستگاه استفاده کرده و به محض خروج از آن ، به حالت عادی برگردانید .

۱۲ : کنترل برنامه های پس زمینه با Greenify

ویژگی Task Killers توانایی افزایش سرعت گوشی را ندارد . برنامه Greenify عملکردی مشابه Task Killers دارد ، اما یک تفاوت ظریف میان آن‌ها به چشم می‌خورد ؛ Greenify در سطح سیستم اجرا می‌شود و در کنار متوقف کردن برنامه، مانع از اجرای مجدد آن‌ها تا زمان نیاز مجدد شما خواهد شد.

در حالت کلی برنامه Greenify از همگام‌سازی خودکار و بارگذاری مجدد برنامه‌ها پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه، جلوگیری خواهد کرد. این برنامه به دلیل پیشرفت‌های ایجادشده در سیستم عامل اندروید اوریو و نسخه‌های جدیدتر، کارآیی ندارد، اما در نسخه‌های قدیمی اندروید می‌تواند عملکرد بالایی داشته باشد.

چه مواردی عملکرد مناسب در افزایش سرعت اندروید ندارند ؟

بهتر است در استفاده از برنامه‌هایی که ادعای افزایش سرعت اندروید را دارند ، مراقب باشید.

۱: Task Killers

این ویژگی از محبوب‌ترین سرویس‌های فروشگاه پلی استور است ، اما کاملا بی‌ارزش بوده و می‌تواند باعث کند شدن سرعت گوشی شود . Task Killers با بستن برنامه‌های در حال اجرا موجب آزاد شدن رم می‌شود ؛ افراد زیادی معتقدند که افزایش سرعت اندروید با آزاد کردن RAM امکان‌پذیر است ، اما این باور صحیح نیست.

سیستم عامل اندروید به گونه‌ای طراحی شده است تا برنامه‌ها را در رم نگه دارد و بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، کار بازیابی را انجام دهد؛ این سیستم عامل به صورت هوشمندانه می‌تواند رم را با بستن برنامه‌ها آزاد کند.

بد نیست بدانید که برنامه‌ها به محض متوقف شدن، مجددا آغاز به کار خواهند کرد؛ این روند باعث کاهش سرعت اندروید می‌شود.

۲: بستن برنامه‌ها

نیازی نیست درباره بستن برنامه‌ها به صورت دستی نگران باشید ، زیرا اندروید این کار را به صورت خودکار انجام خواهد داد. در صورتی که سیستم عامل به آزاد کردن منابع نیاز داشته باشد ، برنامه‌هایی که مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند را انتخاب کرده و می‌بندد.

وجود برنامه‌ها در حافظه تاثیری بر روی عملکرد باتری یا دستگاه ندارد؛ این مسئله باعث اجرای سریع برنامه‌ها خواهد شد.

۳: استفاده از تقویت‌کننده سرعت یا Defragmenters

باید از برنامه‌هایی که روت نشده‌اند و ادعای بهبود عملکرد دستگاه اندرویدی را دارند ، دوری کنید ؛ آن‌ها شامل مواردی همانند تقویت‌کننده رم، افزایش‌دهنده سرعت SD Card و تمام برنامه‌های مشابه که در فروشگاه پلی استور یافت می‌شوند، خواهند بود. این برنامه‌ها با تبلیغات همراه هستند و حتی می‌توانند سرعت گوشی را کاهش دهند.

از برنامه‌های Defragmenter در اندروید استفاده نکنید،  زیرا سیستم عامل اندروید از حافظه فلش استفاده کرده و نیازی به این کار ندارد. در بهترین حالت، برنامه‌های موجود در گوگل پلی نمی‌توانند باعث افزایش سرعت اندروید شوند و در بدترین حالت هم می‌توانند ابزاری جهت کلاه‌برداری باشند.

دیدگاه ها بسته شده است