اصول طراحی وبسایت و سئو سایت

اصول طراحی وب سایت و سئو سایت ـ بخش اول
2015-01-28
اصول طراحی وبسایت چیست؟
2015-01-28

اصول طراحی وبسایت و سئو سایت

در بحث اصول طراحی سایت و سئو سایت باید بدانید برای طراحی وبسایت فوق از چه نرم افزارها و یا برنامه ها و چه نوع زبان برنامه نویسی استفاده نمایید.

سیستم مدیریت محتوا :

وبسایت دینامیک از آنجا نیاز به پنل وبسایت دارد که باید یک دیتابیس وجود داشته باشد که اطلاعات از آن فراخوانی شود . دیتابیس منبعی از اطلاعات است که محتوای وبسایت شما را تشکیل می دهد . به جای ویرایش وبسایت استاتیک که کاری بس دشوار است می توان با یک نرم فزار به دیتابیس مطلب افزود که مدیریت سایت را در حد داشتن یک وبلاگ آسان میکند . به این نرم افزارها سی ام اس (Content Management System) یا سیستم مدیریت محتوا میگویند .

سی ام اس ها به مدیر سایت اجازه می دهند که بدون دانستن زبان برنامه نویسی سایت خود را مدیریت کند . سی ام اس ها را بهدو بخش سایت ساز و وبلاگ ساز تقسیم می کنند . سی ام اس های وبسایت ساز برای ساختن سایت های تجاری ، خریدآنلاین و …استفاده و سی ام اس های وبلاگ ساز برای ساختن سایت های دانلود ، وبسایت های آهنگ و به طور کلی سایت هایی که برایبازدیدکننده مطلب دارند )نه خدمات ( استفاده می شوند .

از معروفترین سی ام اس های وبسایت ساز می توان به جوملا ( Joomla ) و دروپال ( Drupal ) و از معروف ترین سی ام اس هایوبلاگ ساز می توان وردپرس ( WordPress ) و دیتالایف انجین ( Datalife Engine ) را نام برد .

سی ام اس های وبلاگ ساز برای هر دو منظور استفاده می شوند و به دلیل فراگیر بودن، مدام در حال تغییر و تحول اند . امروزهبیشتر از ۱۳ درصد از مدیران وبسایت ها در سراسر دنیا از وبلاگ ساز وردپرس استفاده می کنند . از سایت های ایرانی که از وردپرس استفاده می کنند می توان نودهشتیا، فارس کیدذ و دانلودها را نام برد . در واقع می توان این مثال را زد : پنل سایت مثل یک دفترنقاشی است که در آن نمی توان به درستی نوشت ! ولی اگر بتوان آن را خط کشی کرد می توان خیلی آسانتر در آن به نوشتنپرداخت . سیستم مدیریت محتوا دقیقاً ظاهری شبیه به وبلاگ دارد .

اصول طراحی وبسایت

سایت پویا دو قسمت دارد که همانند وبلاگ است :

فوراند( forend ) : بخشی که بازدیدکننده ی وبسایت شما می تواند آن را مشاهده کند .

بکاند(backend ) : بخشی که تنها مدیر یا مدیران سایت می توانند با وارد کردن رمز به آن دسترسی پیدا کنند . در بک اند سایت می توان مطلب اضافه کرد، قالب وبسایت را تغییر داد، چیدمان سایت را عوض کرد و به طور کلی سایت را مدیریت کرد .

سی ام اس نباید با اسکریپت(script ) اشتباه گرفته شود . اسکریپت نیاز نرم افزاری تحت وب برای وبسایت های اینترنتی می باشد اما تفاوت آن با سی ام اس در کاربرد آنهاست . سی ام اس تنها به سیستم های ارائه ی مطلب گفته می شود در صورتی که اسکریپت ها فراتر از سی ام اس ها هستند . برای مثال آپلود سنترها، سرویس نمایش وضعیت یک نفر در یاهو، فال های حافظ،آزمونهای آنلاین، اعلام نمرات درسی و … نمونه هایی از اسکریپت می باشند .سی ام اس ها زیرمجموعه ای از اسکریپت ها هستند.

یکی از اسکریپت های ایجاد شبکه ی اجتماعی، شیرترانیکس ( Sharetronix ) می باشد . سایت فیسنما با این اسکریپت ساخته شده است .

طراحی سایت ایستا

همانطور که قبلاً گفته شد وبسایت های ایستا کاربرد چندانی ندارند و طراحی وبسایت با آن تنها به جهت تسلط بیشتر برای طراحی سایت های پویا می باشد . بهترین نرم افزار طراحی وبسایت در حال حاضر Website X5 می باشد که طراحی سایت با آن آسان، سری و لذتبخش است . با بازکردن برنامه پنجرهای مشاهده می گردد که در آن امکانات آنلاین نرم افزار توضیح داده می شود . برای شروع برروی start کلیک کنید .

طراحی سایت با این نرم افزار در ۵ مرحله خلاصه می شود :

تنظیمات اولیه ی وبسایت : شامل وارد کردن نام سایت، آدرس سایت، انتخاب قالب و …

ساخت نقشه ی وبسایت : ساخت صفحه های نقشه و پیکربندی آنها

تنظیمات پیشرفته نظیر خوش آمدگویی، طراحی منو، پیغام های تبلیغاتی و …

استخراج فایل های نرم افزار و آپلود(upload ) کردن آن بر روی هاست یا فضای رایگان . فرمت این فایل zip میباشد .

البته مهمترین نرم افزار طراحی سایت Adobe Dreamweaver است که کار با آن دشوار و نیازمند تسلط کامل بر زبانهای برنامه نویسی تحت وب میباشد .

خرید هاست :

اگر یک سایت ایستا نتواند نیازهای شما را برطرف کند برای داشتن یک وبسایت پویا باید هاست بخرید . خریدن هاست از طریق کارتهای شبکه ی شتاب و به صورت آنلاین صورت می پذیرد . البته می توان از هاست رایگان استفاده کرد که به دلیل نامرغوب بودن و امکان حذف شدن فایل ها و همین طور آپ تایم پایین چندان توصیه نمی شود .

هاست های گران قیمت برای سایت های پربازدید و بسیارمهم استفاده می شوند . هاست ها بسته به حجم خود قیمت های مختلفیدارند که بهترین آنها ۵۳۳ مگابایت یا ۱گیگابایت است . اگر نیاز به فضای بیشتری داشتید باید هاست دانلود بخرید که حجم آنها از حدود۱۳گیگابایت تا ۵۳۳ گیگابایت متغییر است . البته هزینه ی هاست دانلود معمولاً به صورت ماهانه پرداخت میگردد .

پهنای باند نیز در قیمت هاست دخیل است . پهنای باند شما یعنی میزان تبادل اطلاعات بین کامپیوتر بازدیدکننده و سرور ) وبسایت شما (برحسب بایت بر ماه ! برای مثال اگر پهنای باند شما ماهانه ۱۳ گیگابایت باشد پس از این که ۱۳گیگابایت فایل از سایت شما دانلود )و یا آپلود ( شد سایت شما از دسترس خارج می شود . اگر پهنای باند شما نامحدود باشد قیمت هاست تان سر به فلک خواهد زد ! سعی کنید هاست خود را حتماً از یک هاستینگ مطمئن خریداری کنید . هاستینگ به شرکت ارائه دهنده ی هاست میگویند .

شما علاوه بر خرید هاست باید یک دامین هم خریداری کنید . ممکن است در هنگام خرید هاست از شما در رابطه با تنظیمات DNS سوال پرسیده شود . اگر جواب این سوال را خیر بدهید شما یک هاست و یک دامین جداگانه خریده اید؛ ولی اگر جواب این سوال را بله بدهید هاست و دامین شما به هم مربوط خواهند شد . به عبارت دیگر یعنی با واردکردن دامین شما می توان محتویات سایت را مشاهده کرد .بهتر است جواب این سوال بله باشد !

بعد از اتمام خرید، آی پی سایت شما، نام کاربری و رمزعبورِ پنل به اطلاع شما می رسد که این کار معمولاً از طریق ایمیل صورت میپذیرد .دقت کنید که این پنل با پنل سی ام اس )سیستم مدیریت محتوا ( تفاوت دارد . این پنل برای نصب سی ام اس و یا سایر اسکریپت ها استفاده میشود، نه مدیریت سایت .

اگر دامین شما .ir باشد حدود یک روز طول می کشد تا اتصال بین دامین و هاست برقرار شود . )البته به تازگی مشاهده شده است که برخی از شرکت های هاستینگ نمایندگی ثبت دامین .ir را گرفته اند و دیگر انتظار لازم نیست .( همچنین باید ابتدا نام موردنظر خود را ابتدا در سایت www.nic.ir ثبت کنید و سپس هزینه ی آن را از طریق هاستینگ پرداخت کنید . ولی دامین .com دردسر کمتری دارد گرچه قیمت آن بیشتر است .

اگر تمایل چندانی به خرید دامین ندارید می توانید از دامین های رایگان استفاده کنید . معروفترین دامین رایگان، دامین کشور توکلائو میباشد که به صورت .tk است . از دامین های ایرانی نیز میتوان به .orq.ir و .fay.ir اشاره کرد . برای ثبت دامین .tk باید در سایتwww.dot.tk ثبت نام کنید . برای ثبت دامین .orq.ir به سایت www.orq.ir و برای ثبت دامین .fay.ir به سایت www.fay.ir مراجعه نمایید .

برای ست کردن دامینهای فوق برروی هاست خود باید با پشتیبانی هاستینگ تان تماس بگیرید .

آشنایی با سی پنل :

پس از خرید هاست و دامین برای وارد شدن به پنل خود عبارت :۲۰۸۲ را به آخر دامین خود اضافه کنید . البته اگر هنوز دامین نخریده اید و یااتصال بین هاست و دامین هنوز برقرار نشده است می توانید به جای دامین از آی پی نیز استفاده کنید .

http://example.com:2082

دقت کنید که پنل های سایت انواع مختلفی دارند ولی محبوب ترین آنها سی پنل( cPanel ) است نوع پنل شما بستگی به هاستینگ دارد . اگر پنل شما دایرکت ادمین( direct admin )است به جای :۲۰۸۲ باید :۲۲۲۲ را وارد کنید .

بعد از وارد کردن آدرس سایت خود به همراه :۲۰۸۲ نام کاربری و رمزعبور خود را باید در صفحه باز شده وارد کرده و بعد از آن برروی Log inکلیک کنید .

در ستون Stats در سمت چپ پنل مشخصات هاست شما نشان داده شده است . البته نکته درباره ی سی پنل بسیار است ولی ما با موارد زیر سروکار خواهیم داشت :

نصب سیستم مدیریت محتوا و سایر فایلها (همانند فایل سایت های ایستا) بر روی پنل

رمزگذاری بر روی فایلهای مهم

ایمیل فورواردر

سابدامین

بک آپ گیری از پنل

اف تی پی (FTP)

دیدگاه ها بسته شده است