انتخاب شما در زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

درباره الگوریتم freshness گوگل و تاثیر آن در سئو سایت بدانید!
2015-10-11
آیا داشتن وب سایت، سودی هم به دنبال دارد؟
2015-10-12

انتخاب شما در زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

شما برای طراحی سایت چه زبان برنامه نویسی را انتخاب می کنید؟

توسعه وب سایت دارای دو رویکرد کلی تحت عناوین طراحی وب و برنامه نویسی وب است که هریک دارای زبان های متعددی برای ساخت یک وب سایت می باشد. اغلب طراحان صفحات اینترنتی بر روی برنامه نویسی سمت کاربر تمرکز دارند. حال برای شما نمونه ای از این زبان های برنامه نویسی را آورده ایم که در ادامه مشاهده می کنیم :

Html : این زبان برنامه نویسی وب در سال ۱۹۸۹ توسط تیم برنزلی خالق وب برای انتشار داده ها معرفی شد. در واقع ساختار و پیکربندی یک صحفه وب بر پایه همین html است. این عناصر در نزد توسعه دهندگان وب همان تگ ها هستند. پس کلیه اطلاعاتی که می خواهند برای کاربر نمایش داده شود، همگی باید در بین این تگ ها قرار گیرند. در حقیقت می توان گفت html یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبانی برای نشانه گذاری عناصر صفحات وب است. در حال حاضر آخرین نسخه آن، ورژن ۵ آن می باشد که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد؛ ولی هنوز به تایید کنسرسیوم جهانی وب نرسیده و توسعه آن هم هنوز نهایی نشده است.

بسیاری از کارشناسان وب معتقدند کدنویسی در html5 شکل جدیدتری از خود را نمایان خواهد کرد، به گونه ای که تمام عناصر صفحه ها معنا دارتر شده اند و همینطور که جلوتر می رویم، تبدیل  به زبانی برای تولید اپلیکشین ها خواهد شد. اهمیت دستیابی به html5 آن قدر زیاد بود که استیو جابز رئیس شرکت اپل در سال ۲۰۱۰ طی نامه ای سرگشاده خبر از ظهور  html5 و نابودی فلش داد.

Css : دومین زبان برنامه نویسی وب که شیوه نامه آبشاری است که توسط تیمی از کنسرسیوم جهانی وب با رهبری دوتن از افراد با نام های برت باس و هیکن لای آغاز به کار کرد. به این شرح که اولین نسخه اش در سال ۱۹۶۰ منتشر شد و قادر بود تغییراتی را بر روی فونت های صفحات و رنگ آن ها و همچنین رنگ پس زمینه ایجاد کند، و این گونه بود که این شیوه نامه آبشاری در سال ۱۹۸۰ با هدف منسجم کردن اطلاعات اسناد وب توسعه داده شد. زبانی برای شکل دادن و آرایش عناصر مختلف صفحات وب. در ادامه آن نسخه دومش بود که به انتشار رسید و درحال حاضر آخرین نسخه آن همچنان در حال توسعه است. html و css دو همراه جدانشدنی هستند، زیرا که مکمل یکدیگر هستند و به طور معمول هر وب سایتی حداقل دارای یک فایل شیوه نامه استایل است.

Javascript : دیگر زبان برنامه نویسی وب، زبان جاوا اسکریپت می باشد که توسط برند ایچ در پروژه مرورگر نت اسکیپ توسعه پیدا کرد و برای اولین بار در نسخه بتای نت اسکیپ ۲ عرضه شد. زبان جاوا اسکریپ در ابتدا تحت عنوان لایو اسکریپ معرفی شد و بعدها به جاوا اسکریپ تغییر نام پیدا کرد. پویایی صفحات یا به نوعی رویدادهایی  که در صفحات بوجود می آیند بر پایه همین زبان می باشند. جاوا اسکریپت از خانواده زبان های اسکریپتی است و قادر است در بین عناصر صفحه قرار بگیرد و عناصر مورد نظر را تحت کنترل خود در آورد. حتی تمام مرورگرهای وب هم امکان فعال و غیر فعال کردن زبان جاوا اسکریپ را دارند. در اغلب وبگاه ها برای اعتبار سنجی اولیه فرم ها از این زبان کمک گرفته می شود.

Jquery: و اما زبان برنامه نویسی وب دیگری که Jquery نامیده می شود و فریمورک جی کوئری یکی از فریم ورک های محبوب و پرطرفدار و کم حجم جاوا اسکریپ در مرورگر فایرفاکس می باشد که درسال ۲۰۰۶ این زبان را معرفی کرد. زبان جی کوئری کاملا رایگان است و تحت دو پروانه gpl و mtl توسعه می یابد. در واقع جی کوئری برای کنترل عناصر صفحات وب دارای توابع بسیار زیاد و همچنین پلاگین های متعدد و پرکاربردی است.

اما باید علاوه بر این که شما باید با انواع زبان برنامه نویسی وب آشنا شوید، نیز نیاز می باشد که از زبان های برنامه نویسی سمت سرور هم مطلع شوید. قبل از آن برای شما مواردی که در بحث اینترنت مهم می باشند را شرح می دهیم.

شما برای طراحی سایت چه زبان برنامه نویسی را انتخاب می کنید؟

هاست : به فضایی اطلاق می شود که تمام فایل های وبگاه ما بر روی آن قرار دارد.

سرور: کامپیوتری است که کاربران در صورت اتصال به اینترنت می توانند به اطلاعات روی آن دسترسی پیدا کنند.

وب سرور: یک نرم افزار کامپیوتری است که درخواست های کاربران را از طریق پروتکل هایی نظیر http که به وسیله مرورگر ارسال می شوند را دریافت می کند، نیز صفحه درخواستی را پیدا می کند و در نهایت صفحه وبی که پیدا کرده است را ازطریق شبکه به مرورگر درخواست کننده می فرستد. اغلب صفحات اینترنتی در دوران آغاز وب به شکل استاتیک بودند و برای تغییری کوچک در آنها نیاز به مشقت فراوانی بود. رفته رفته با حضور وب و گسترده شدن جامعه کاربران، محتوا در صفحات اینترنتی بیش از پیش احتیاج به پویایی داشت و دیگر آن شیوه های سنتی پاسخ گوی نیازهای گردانندگان وبگاه نبود.

برنامه نویسی سمت سرور:

اگر بخواهیم با بیانی ساده کارکرد زبان های سمت سرور را تشریح کنیم باید بگوییم وبگاه هایی که صفحاتی پویا دارند و دائما در حال تغییر و تولید محتوا در صفحات هستند نیاز دارند این درخواست های خود را در قالب یک زبان به سرور انتقال دهند به کمک این زبان ها سیستم های مدیریت محتوا به عنوان یک نرم افزار تحت وب تولید می شوند تا بتوانند این درخواست ها را برای گردانندگان وبگاه ها مدیریت کنند.

Asp.net: این زبان برنامه نویسی وب سمت سرور، که در واقع مخفف active sever page یا صفحات فعال تحت سرور است که نسخه اولیه این زبان تحت فریم ورک دات نت در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی مایکرو سافت برای تولید صفحات پویا معرفی شد و در حال حاضر به یکی از پرقدرت ترین زبان ها برای تولید اپلیکشین های وب مبدل شده است. اپلیکیشن های نوشته شده با این زبان در سرورهای ویندوز قابل اجرا است و معمولا بانک اطلاعاتی آن ها همان sql server معروف است. آخرین نگارش asp.net نسخه چهارم این زبان است که در آن توجه زیادی بر روی معماری سه لایه یا mvc داشته است.

Php : واژه php برگرفته ازhypertext preprocessor می باشد که یک زبان منبع باز و قابل توسعه می باشد و در سال ۱۹۹۴ به وسیله راموس لردوف کانادایی به وجود آمد. برنامه های نوشته شده با این اسکریپت تحت لینوکس اجرا می شوند، ناگفته نماند که برنامه های نوشته شده با این زبان قابلیت اجرا شدن تحت ویندوز را هم دارا هستند .نام بانک اطلاعاتی این زبان mysql است و آخرین نگارش این زبان نسخه پنجم آن است که نسبت به نسخه های پیشین خود توجه بیشتری روی معماری سه لایه داشته است.

Ruby: طراحی و توسعه زبان رابی به اواسط دهه ۱۹۹۰ بازمی گردد. منتشر کننده این زبان فردی به نام یوکیهیرو ماتز ماتسوموتو بود. نسخه های متعددی از این زبان طی سال های متوالی توسعه یافت و نسخه پایدار آن در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و از محبوب ترین فریم ورک های در چند سال اخیر بر پایه این زبان توسعه یافته، می توان ruby on rails را نام برد که با شعار کشف بن بست شکنانه برای کاهش موانع ورود به برنامه نویسی شهرت دارد . الگوی طراحی برنامه های این فریم وروک بر پایه mvc است.

Java: درابتدا باید توجه داشت که زبان جاوا و جاوا اسکریپ دو زبان کاملا مجزا از هم هستند و جاوا یکی از محبوب ترین زبان ها تا سال ۲۰۱۲ بوده است. این زبان تحت لیسانس شرکت سان درسال ۱۹۹۵ خلق شد. ناگفته نماند جاوا قابلیت پیاده سازی بر روی تمام پلتفرم های استاندارد را دارد.

دیدگاه ها بسته شده است