اندازه فونت و طول خط ها

منو در طراحی سایت
2015-08-01
چند نکته برای طراحی وب سایت
2015-08-03

اندازه فونت و طول خط ها

اندازه فونت و طول خط ها

در طراحی سایت ریسپانسیو نیاز است تا آن را اصلاح کنیم، هم چنین در انتخاب اندازه فونت و طول خط ها باید دقت لازم را به کار گیریم زیرا مواردی هستند که باعث می شود با کاربران ارتباط برقرار کنیم. با رعایت این اصول شامل اندازه فونت و طول خط ها می توان کاربران را به دیدن از سایت راغب کرد. در طراحی سایت روشی است که رسمیت دارد و آن درباره صفحه نمایش های بزرگ است که اندازه فونت را بزرگ می کنند و در رابطه با صفحه نمایش های کوچک آن را کوچک در نظر می گیرند. با این حساب این گونه تجربه ثابت کرده است که این اصول برای تایپوگرافی خوب است، نه طراحی سایت. زیرا به اندازه فونت در تایپوگرافی توجه می شود.

کاربران چگونه متنی را می‌خوانند!!!

در بحث اندازه فونت و طول خط ها کاربران متن‌های آنلاین را برای رفع نیازهای خود انتخاب می‌کنند: آن‌ها به دنبال اطلاعات هستند و سعی دارند در مورد مطلبی که به آن نیاز دارند را در موتورهای جستجو سرچ کنند و به ایده‌های جدید و مواردی برسند که بتواند آن‌ها را در زندگی کمک کند و نیاز آن‌ها را برآورده سازد.

اندازه فونت و طول خط ها

اندازه فونت و طول خط ها

درباره اندازه فونت و طول خط ها باید دقت کرد زیرا کاربران به سه روش می‌خوانند!!!

در سال ۲۰۰۶، گروه نیلسن نورمن براساس تحقیقی که بر روی چشم کاربران در حال مطالعه متن آنلاین انجام دادند تصاویری از نقشه‌های حرارتی چشم را منتشر کردند که این تصاویر نشان می‌دهند ناحیه‌هایی که با رنگ قرمز معلوم شدند بیشترین حساسیت و دقت کاربران را در پی داشته و نواحی زرد رنگ کمتر دیده شده‌اند و نواحی که بازدید خیلی کمی داشته‌اند با رنگ آبی نمایش داده شده است.

اندازه فونت و طول خط ها

طراحی ریسپانسیو

همانطور که در تصویر هم می‌بینید، نواحی قرمز و زرد تشکیل سه نوع از یک الگوی F-شکل را داده‌اند. این تغییرات نشان می‌دهند که کاربران به سه روش مختلف متن‌ها را می‌خوانند و این انعطاف پذیری مربوط به تنظیم اندازه فونت و طول خط ها می باشد.

کاربران معمولی، کاربرانی که کمی دقت بیشتری بر روی متن به خرج می‌دهند و کاربرانی که کلمه‌ها و جمله‌های متن را با دقت می‌خوانند و سعی دارند از آن‌ها معنایی را برای خود بردارند. کابرانی که معمولی می‌خوانند چشم آن‌ها صرفا حالتی گذرا به مطالب دارند و چشمشان بر روی مطلبی متمرکز نمی‌شود آن‌ها همه مطالب را از چشم می‌گذراند و در واقع با چشم برای خودشان اسکنی از مطالب سایت تهیه می‌کنند و تا بتوانند هر چه سریع‌تر لیستی برای خودشان بپینند و رد شوند.

کاربران اغلب با هدف اسکن مطالب، و پریدن از بخشی به بخش دیگر، به دنبال یک قطعه خاص از پازل اطلاعات موردنیازشان هستند. در نوع اول خواندن ممکن است یک کلمه یا حرفی خاص را بر روی صفحه نمایش برای خودشان لیست کنند و رد شوند. اما در نوع خواندن دومی حرکت چشم آهسته‌تر می‌شود و چشم برای پریدن از بخشی به بخشی دیگر همراه با طمانینه و کند عمل می‌کند و این جاست که استفاده درست از اندازه فونت و طول خط ها در طراحی سایت نقش دارد. سپس کاربر کلمه‌ای را جستجو می‌کند به همین خاطر همه کلمه‌ها را مرور می‌کند تا به آن کلمه خاص خودش برسد کلمه‌ها را می‌بیند اما بر روی آن‌ها دقتی ندارد آنچه در ذهنش حک شده فقط آن کلمه خاص خودش است.

آخر سر کاربرانی قرار دارند که همه کلمه‌های متن را با دقت مطالعه می‌کنند و به دنبال حرکت شتابزده و یا کلمه‌ای خاص نیستند می‌خواهند مقاله‌ای یا مطلبی را از اول تا انتها مطالعه کنند. و زمان بیشتری را برای یک متن صرف می‌کنند و بر روی آن فوکوس می‌کنند.

با دانستن این سه روش خواندن کاربران، اولین چیزی که در طراحی سایت باید مدنظر قرار گیرد اندازه فونت و طول خط ها و خط فاصله بین خطوط متن است چون این موارد با چشم کاربر در ارتباط هستند و او را در امر خواندن یاری می‌کنند. چشم کاربر در بین خطوط و فونت‌ها به حرکت در می‌آید و با حرکت‌های افقی و عمودی در بین متن جولان می‌خورد پس باید در انتخاب اندازه فونت و طول خط ها در طراحی سایت ‌‌نهایت دقت را باید داشت.

ارتفاع و فاصله خط از خط پایینی بر حرکت افقی چشم تاثیر می‌گذارد!!!

از آنجایی که کاربران محتوای مطالب سایت شما را در هر دو صورت افقی و عمودی توسط چشمشان اسکن می‌کنند، ارتفاع خط کم و تنگ حرکات چشم افقی کاربر را کوچک‌تر می‌کند و کاربر خط‌ ها را در متن گم می‌کند و کاربران را مجبور می‌کند که متن را دوباره مرور کنند و بخوانند که ممکن است حوصله آن‌ها را ببرد. از سوی دیگر، ارتفاع خط بیشتر و بیش از حد شل شده هم حالت بصری متن را به صورت شناور در می‌آورد و خطوط را از حالت منسجم در می‌آورد و اسکن عمودی چشم کاربر را دچار مشکل می‌کند. این جا هم باید نکته اندازه فونت و طول خط ها را درست در نظر بگیریم و از آن استفاده کنیم.

با توجه به اینکه هیچ قاعده کاملی برای تعیین فاصله خطوط وجود ندارد اما یک قاعده سرانگشتی مناسب به ما می‌گوید که آن‌ها را حدودا ۱۵۰ درصد از اندازه فونت و طول خط ها در نظر بگیریم.

تنظیم ارتفاع خط و ایجاد تعادل بین آن‌ها از متغیرهای پیچیده‌ای نظیر خانواده فونت، اندازه گیری، اندازه فونت، و زبان را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین متغیر از بین این‌ها در طراحی سایت رسپانسیو اندازه فونت است.

نوع کوچک‌تر تمایل به نیاز ارتفاع خط بیشتر، و نه کمتر. ارتفاع خط سخاوتمندانه کمک می‌کند تا چشم به رسمیت شناختن اشکال کلمه کوچک راحت‌تر، و آن را حرکت افقی را تشویق می‌کند که چشم به خواندن متن‌های کوچک خسته می‌شود.

اندازه فونت خوب (که خیلی کوچک نباشد تا چشم کاربر را اذیت کند) متن و طراحی سایت شما را قابل خواندن می‌کند. اندازه فونت خوب (که خیلی بزرگ نباشد) حرکت افقی چشم کاربر و بازه دیدش را گسترده می‌کند و کاربر را برای ادامه خواندن مشتاق می‌کند.

اندازه فونت خوب با ارتفاع خط مناسب به طراحی سایت شما کمک خواهد کرد تا کاربران و مشتری‌های خود را که به دنبال شما هستند را پیدا کنید.

دیدگاه ها بسته شده است