ثبت دامنه های خاص

طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه چیست؟
2015-10-28
سرویس WHOIS Privacy برای یک دامنه چیست؟
2015-10-28

ثبت دامنه های خاص

ccTLD، gTLD ،TLD IDN جهت استفاده در ثبت دامنه

برای ثبت چنین دامنه هایی قبل از هر چیز مطلع شدن از آن ها ضروری تر می باشد. پس ادامه را بخوانید.

TLD چیست؟

TLD یکی از دامنه های سطح بالای ساختار سلسه مراتبی سیستم نام های دامنه (Domain name system) در اینترنت می باشد و مخفف Top Level Domain است. این بخش به عنوان آخرین بخش یک نام دامنه قابل مشاهده است. به عبارت ساده تر،  فرض کنیم که دامنه از یک یا چند بخش تشکیل شده است که اصطلاحا به آن label گفته می شود. این Label‌ها با استفاده از “.” جدا می شوند. اولین label از سمت راست را Top Level Domain یا پسوند می‌نامند. به عنوان مثال دامنهexample.com را در نظر بگیرید. در این مثال com به عنوان TLD دامنه شناخته می شود.

ثبت دامنه های خاص

gTLDچیست؟

در اینجا TLD‌ها نام‌های موجود در اینترنت (برحسب سازمان ) به ۷ دسته زیر تقسیم‌ شده ‌بودند :

‌Com: سازمان های ‌تجاری مانند Hewlett-Packard : hp.com
Edu: سازمان های ‌آموزشی مانند U.C Berkeley  :Berkeley.edu
Gov: سازمان های‌ دولتی مانند NASA  : nasa.gov
Mil: سازمان های‌ نظامی مانند U.S. Army  :army.mil
Net: سازمان هایی‌ که زیرساخت شبکه ایجاد می کنند مانند NSFNET  : nsf.net 
Org: سازمان های‌غیر تجاری مانند eff.org
Int: سازمان های‌بین المللی مانند NATO – nato.int
امروزه این دامین ها generic top-level domains (دامین های سطح بالای عمومی) یا gTLDs نامیده می شوند. لغت “عمومی ” به منظور تمایزاین نوع دامین ها، از دامین های کشوری (ccTLD) آورده شده است که تنها متعلق به کشوری خاص هستند. با توجه به رشد سریع اینترنت و نیاز به دامین های بیشتر، در سال ۲۰۰۰ سازمان ICANN متولی آدرس‌‌هاى اینترنتى و دامین ‌‌هاى‌‌ اینترنتى عمومى و کشورى، تصمیم ‌‌گرفت که ۷ gTLD جدید ایجاد‌ کند. این gTLD‌ های جدید به صورت زیر تعریف شدند :

‌‌aero : پسوند مرتبط با صنعت‌ هوانوردی
biz : عمومی 
coop : پسوند مربوط به شرکت‌ های‌ تعاونی 
info : عمومی 
museum : پسوند مربوط به موزه‌ها
name : عمومی برای اشخاص
pro : پسوند مربوط به افراد‌حرفه ‌ای، حرفه افراد و شرکت‌ها

به تازگی فهرست بلند بالای از gTLD های جدید عرضه شده اند که دارای تنوع وسیعی هستند و امکان انتخاب دامینی مناسب را برای کسب‌وکار آسان تر کرده ‌است.

 ccTLD :

با بین‌المللی‌شدن اینترنت، متولیان Domain namespace تصمیم‌ گرفتند که TLD‌ها را علاوه برتقسیم‌ بندی‌هایی که سازمان ها  و مشاغل را توصیف‌ می‌کرد، برمبنای ناحیه‌ جغرافیایی نیز دسته ‌بندی‌‌‌‌‌ نمایند. بدین ترتیب  TLD هایی برمبنای استاندارد بین‌المللی ISO 3166 که به هر کشور یک کد دو‌حرفی اختصاص‌ می دهند ایجاد ‌شد. امروزه این کدهای دو حرفی که مشخص ‌کننده کشوری‌ خاص یا منطقه‌ ای‌خاص هستند با نام ccTLD یا Country Code Top Level Domains شناخته ‌می‌شوند. نمونه‌ هایی برای ccTLD به صورت زیر می باشد :

ccTLD.ir متعلق به کشور ایران است و دامین هایی که ایرانی هستند می ‌توانند از این ccTLD استفاده نمایند. ccTLD.de متعلق به کشور آلمان است و اگر دامینی تحت این ccTLD ثبت شود نشان از این دارد که این دامین یا سرویس‌های آن متعلق به کشور آلمان می باشد.

IDN :

 Internation Domain Name روال جدیدی از نام دامین است که در یک یا چند label از دامین به جای استفاده از کارکترهای ASCII ، اجازه می دهد که برخی از کشورها از الفبای زبان خود برای ثبت‌ دامنه استفاده‌ کنند. به عبارت دیگر ، باتوجه به بین‌المللی‌شدن اینترنت، کاربران برخی از کشورها مجبور می شدند که برای ثبت نام دامینی با نام شرکت یا محلی از کشور خود، کارکترهای مورد استفاده در زبان خود را به ASCII تبدیل کنند. در حالی که چنین کاراکتری اساسا برای استفاده در دامین تعریف نشده بود. به عنوان مثال کاربران آلمانی برای جایگزینی ‌ä و ö باید از ae یا oe استفاده می کردند. همین مساله سبب شد که ساز و کاری جهت ثبت دامین ‌هایی با کاراکترهای بین‌المللی و برای برخی TLD‌های‌ خاص ایجاد شود. به عنوان مثال com.درنیکا نمونه ای از یک دامین IDN است که به زبان فارسی برای TLD .com ایجاد‌ شده ‌است. از سال ۲۰۰۹ ICANN تصمیم به ایجاد نوع جدیدی از IDN نمود که در آن به ccTLD ها نیز اجازه می داد تا از نام دامین هایی مبتنی بر الفبای ‌زبان خود برای ایجاد دامین استفاده‌ نمایند. به این نوع TLD اصطلاحا ccTLDs IDN گفته می‌ شود.

دیدگاه ها بسته شده است