طراحی سایت فلت و متریال چیست؟

نمونه های طراحی سایت در سال ۲۰۱۵
2015-12-21
اصول سئو در گوگل را جدی بگیریم یا نه؟
2015-12-23

طراحی سایت فلت و متریال چیست؟

طراحی سایت فلت در مقایسه با طراحی سایت متریال

بین سبک های طراحی سایت فلت و متریال همیشه یک بحث های داغی بوده که بهترین گزینه کدام می باشند. برای شما از طراحی ها می گوییم که سبک های یکسانی دارند ولی از لحاظ طراحی معمولی هستند. طراحی فلت را می گویند که از یکی دوسال گذشته مورد توجه بیشتری بوده اما طراحی متریال تقریبا سال های آخرش را می گذراند.

طراحی Flat چیست؟

با توجه به قابلیت های این طراحی سایت، این مدل بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و خیلی محبوب است. مهمترین ویژگی آن هم این است که در برابر تغییرات و یا عملکردهای دستکاری شده مقاومت می کند. این مساله باعث شده است که سایت با سرعت بالاتر بارگذاری شود حتی بدون در نظر گرفتن وضوح صفحه نمایش. کاربران همیشه از این موضوع راضی بودند. چنین طراحی سایتی را یک روش ساده گرا می دانند که بیشتر هم روی کارآمدی تاکید دارد تا اینکه به واقعیت نزدیک باشد. نیز دارای فضاهای خالی زیاد، عناصر دو بعدی با لبه های تیز و رنگ های روشن است. شرکت مایکروسافت اولین شرکتی بود که اینگونه طراحی را پیاده سازی کرد تا به رقابت با طراحی واقع گرای IOS  بپردازد و به جای وارد کردن عناصر دنیای واقعی در طراحی ، تفاوت تکنولوژی و اشیای قابل لمس را به کاربر انتقال دهد.

در طراحی سایت  فلت، عناصر زینتی به عنوان اجزای بی اهمیت در هم و بر هم دیده می شوند که نباید حضور داشته باشند. اگر یک عنصر در صفحه کاری انجام نمی دهد، باعث از دست رفتن تمرکز کاربر  روی محتوای اصلی سایت خواهد شد. به همین دلیل است که طی سال گذشته طراحی سایت فلت بسیار رایج شده است. این روش محتوا و دکمه ها را از تصاویر زمینه به خوبی جدا کرده و توجه کاربر را به خود جلب کرده و به آن سویی که طراح در ذهن خود در نظر داشته هدایت می کند.

مزایای طراحی فلت چه می باشد:

  1. از مد روز پیروی میکند.
  2. دارای رابط موبایل ساده است.
  3. دارای مجموعه رنگ های روشن میباشد.
  4. بر تاپوگرافی های بزرگ تمرکزمیکند.
  5. موارد بصری آن واضح میباشند.
  6. مانع طراحی و دکوراسیون بی روح و کسالت آور میشود.

 طراحی سایت فلت و متریال

چه چیز از طراحی وب  سایت فلت(flat) می توان آموخت؟

طراحی وب  سایت فلت در واقع ما را به ریشه های طراحی بر میگرداند. هدف از طراحی، تعامل مناسب کاربر با وب سایت است. یک طراحی وب سایت زمانی موفق است که کارآمد باشد و کاربر بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. بنابراین طراحی وب سایت فلتی که از اصول پیروی کند قطعا با تمجید کاربران رو به رو خواهد شد.

طراحی سایت Material چیست؟

در این نوع طراحی سبک ما دستکاری شده است و از موارد دنیای واقعی نیز تقلید می کند. طراحی متریال طوری است که کل مفهوم طراحی را ساده و خلاصه می نماید. در طراحی فلت از عناصر واقعی استفاده نشده و طراحی ساده می باشد، که منجر یک طراحی از نوع متریال می شود. از این طراحی می توان برای طراحی گرافیک یا طراحی ایکن و لوگو استفاده کرد که می تواند مناسب باشد اما برای طراحی صفحات وب که واکنش و کارهای متفاوت کاربران را به همراه دارد نیز نیازمند عناصر پیشرفته تر و بهتری است که در طراحی فلت وجود ندارد.

مزایای طراحی Material به شرح زیر است :

  1. عناصر اضافی موجود در این سبک، ابعاد جدیدی را ایجاد میکنند که باعث راحت شدن درک کاربر میگردد.
  2. با این سبک و صرف نظر از ابزار طراحی، سریعا میتوان فرایند استاندارد برای هر جزئیات پیدا کرد.

این دو نوع طراحی، می توانند به عنوان دو طرف یک سکه با هم مقایسه شوند. هر دو به یک اندازه کارایی و پیشرفت دارند و نمی توان گفت که یکی از طراحی ها در عمل استفاده ای نمی شود اما دیگری بیشتر.

دیدگاه ها بسته شده است