مهمترین ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؟

آموزش css3 : بخش چهارم، قواعد دستوری
2016-01-04
چطور در طراحی سایت هزینه کمتری کنیم؟
2016-01-06

مهمترین ابزار گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس هم همانند دیگر ابزار برای بررسی ترافیک سایت، دارای یکسری tools می باشد.

به دنبال مباحثی که در طراحی سایت داشتیم و اینکه برای آنالیز سایت می توانیم از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم تا رتبه سایت را بررسی کنیم؛ برای شما چند مورد از ابزار گوگل آنالیتیکس را آورده ایم که در ادامه می توانید مطالعه کنید.

خود گوگل آنالیتیکس ابزاری فوق العاده در بحث طراحی سایت می باشد، اما زمانی هم پیش می آید که در هنگام کار کردن با آن گیچ شوید و دچار سردرگمی شوید. در واقع برای هر پارامتری که گوگل آنالیتیکس دنبال می کند، یکسری محدودیت هایی هم در نظر گرفته شده و این جاست این محدودیت ها می شوند منبع سردرگمی ما. مثلا یک نمونه از محدودیت هایی که باعث گیج شدن ما می شود، این است که گوگل آنالیتیکس خروج ما از سایت را تشخیص نمی دهد. فرض کنید سایتی را باز کردید، حتی یک زمان ورود به سیستم هم برای آن به وسیله مهر زمان ایجاد شده است، که این زمان دسترسی شما به سایت را تشخیص می دهد. ولی سایت را می بندید، بعد از اتمام کار به نظرتان چه اتفاقی می افتد؟

گوگل آنالیتیکس و ابزار آن در طراحی سایت
حال این اصطلاحات رایج برای سردرگمی تان در گوگل آنالیتیکس بیان کرده ایم و جواب سوالاتی که برایتان پیش می آید را در زیر پاسخ داده ایم :

۱٫اولین مورد Session Duration می باشد :

session duration به عنوان مدت زمانی است که کاربر روی سایت شما صرف می کند را منعکس نمی کند. به خاطر اینکه گوگل آنالیتیکس خروج بازدید کننده از سایت را نمی تواند تشخیص دهد؛ اینکه چه زمانی خارج شده است. به این شرح که یک کاربر وارد سایت شما می شود و در حال بازدید است، اینجا یک session شروع شده است. بعد از اینکه ۳۰ دقیقه می گذرد، و اگر فرد فعالیتی نداشته باشد، این session خاتمه پیدا می کند. عدم فعالیت هم زمانی است که کسی از هیچ سایتی بازدید نکند یا اینکه هیچ رویدادی را هم بین کاربر و سایت نباشد.

۲٫نرخ پرش ( Bounce Rate )

نرخ پرش زمانی است که کاربر وارد سایت می شود، اما بدون اینکه از صفحات سایت بازدیدی داشته باشد، از آن خارج می شود، این جاست که یک bounce رخ داده است. هر سایت نرخ پرش مختص به خودش را دارد و با تفاوت هایی که بین آن ها می باشد، هر کدام بسته به محصول و خدماتی که ارائه می دهند، سنجیده می شوند. مثلا در یک سایت تجارت الکترونیک برایش خوب نیست که نرخ پرش بالا داشته باشد، یعنی کاربر حتی روی دکمه خرید هم کلیک نمی کند که خریدی از آن داشته باشد. پس تا می توانید مطالب جدید و بروز بگذارید و از گذاشتن مطالب تکراری خودداری کنید.

۳٫زمان میانگین صفحه ( Average Time on Page )

این زمان میانگین که می گویند همان شبیه میانگین زمانی است که کاربر روی صفحه صرف می کند؛ یعنی کاربر روی صفحه بوده و پرشی هم نداشته.

۴٫Engagement Rate
به این بخش که رسیدیم، به عنوان پارامتر نرخ پرش شناخته می شود. در واقع می خواهید بدانید که کاربران چه تعداد از صفحات سایت شما را مشاهده کرده اند؛ البته با شکل. یکی از محدودیت هایی که این گزینه دارد، اینکه هیچ ایده ای برای تشخیص زمانی که کاربر روی سایت صرف کرده و اینکه ترک کرده وجود ندارد.

۵٫نرخ خروج ( Exit Rate )
این اصطلاح نرخ خروج هم منظور تعداد بازدیدکنندگانی است که از یک صفحه خاصی خارج شده اند. مثلا در یک سایت فروشگاهی که دارید، افرادی که خرید می کنند می توانید بررسی کنید که نرخ خرید چقدر است و اگر هم مشکلی باشد، آن را برطرف کنید و کارایی سایتتان را افزایش دهید.

۶٫Direct Teraffic

این اصطلاح هم منظور ترافیکی است که وقتی کاربران آدرس سایت شما را در نوار آدرس مرورگر وارد می کنند. اما درباره ترافیک مستقیم باید بگوییم که می تواند معانی مختلفی داشته باشد، مثلا :

  • تایپ مستقیم آدرس وبسایت در یک مروگر
  • کلیک کردن بر روی لینک سایت در یک ایمیل
  • کلیک کردن بر روی لینک سایت در فایل های PDF ، Word و …
  • سایت شما Bookmark شده باشد و بازدید کننده بر روی آن کلیک کند.

بنابراین فکر نکنید که ترافیک مستقیم فقط تایپ آدرس سایت در مرورگر است بلکه می تواند گزینه های متفاوتی باشد.

دیدگاه ها بسته شده است