نحوه ی جستجو در گوگل

چگونه نتایج بهتری در گوگل بدست آوریم
2015-01-31
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
2015-01-31

نحوه ی جستجو در گوگل

نحوه ی جستجو در گوگل

با وجود بیش از چند میلیارد صفحه در اینترنت، پیدا کردن پایگاه های موردنظر و جستجو در اینترنت کار بسیار دشواری به نظر می رسد. ولی خوشبختانه پرتال هایی به نام موتور جست وجو ایجاد شده که به اینترنت کمی نظم می دهد.

یکی از ضروریات پژوهش در اینترنت، توانایی یافتن سایت های دلخواه با استفاده از موتور جست وجو است. به این نکته توجه کنید که برای پیدا کردن یک سایت در موتورهای جست وجو خود را به جای طراحان آن سایت بگذارید و از کلماتی استفاده کنید که احتمال دارد آنها برای معرفی سایت استفاده کرده باشند. نحوه رتبه بندی سایت ها در موتور جست وجو گوگل – که محبوب ترین موتور جست وجو بین کاربران اینترنت در دنیاست – به این صورت می باشد که چنانچه سایت های دیگر، شما را به عنوان یک منبع در سایت خود معرفی کرده باشند، گوگل سایت شما را در فهرست خود قرار می دهد. هر چه تعداد این معرفی ها – که به صورت ابرمتن (hypertext) یا ابر ارتباطند (hyperlink) – بیشتر باشد، در رده های بالاتر نتیجه ها قرار می گیرید، بدین ترتیب این موتور جست وجو از برخی سوءاستفاده های قرار گرفتن در رده های بالای نتایج جلوگیری می کند.

جستجو در گوگل

  • عملکردهای جست وجو
    اگر به دنبال متنی دو کلمه ای هستید، مثل hydrolic pumps چنانچه این دو کلمه را به صورت ساده در موتور جست وجو وارد کنید، این دو کلمه را به صورت مستقل جست وجو خواهد کرد و هر صفحه ای که شامل این دو کلمه باشد (حتی اگر کلمات جدا از هم باشند)، به عنوان یک نتیجه برای شما ارسال خواهد کرد. یعنی اگر در صفحه ای کلمه water pump و hydrolic wheels آمده باشد، این صفحه یا سایت به عنوان نتیجه به شما معرفی می شود که در اصل هیچ ربطی به درخواست شما ندارد. برای جلوگیری از این مشکل باید کلمه یا جمله درخواستی را بین علامت نقل قول قرار دهید.
    علامت + قبل از هر کلمه، بدین معناست که آن کلمه حتما باید در جست وجو وجود داشته باشد. مطمئن شوید که در گوگول یک فاصله قبل از علامت مثبت بگذارید.
    علامت – قبل از هر کلمه به این معناست که اگر آن کلمه در صفحه وجود دارد، آن صفحه از نتایج جست وجو حذف شود. مطمئن شوید که در گوگل یک فاصله قبل از علامت منفی بگذارید.
    مثلا اگر به دنبال بانک های بین المللی هستید، به جز در منطقه خاورمیانه، جست وجو را به روش زیر انجام دهید:
    +International banks -Middle East
    کلمه AND بین دو کلمه، نشان می دهد که همه کلمات در یک صفحه وجود داشته باشند، مثلا washing And machines And Italy می تواند جست وجو خوبی برای تولیدکنندگان ماشین رختشویی در ایتالیا باشد.
    کلمه OR بین دو کلمه سبب می شود که هر کدام از آن کلمات که در صفحه موجود باشند، صفحه به عنوان نتیجه ارسال شود. مثلا اگر به دنبال خرید خودرو بی.ام.و هستید و نو یا دست دوم بودن آن اهمیتی ندارد، بهترین حالت جست وجو این است:
    BMW (new OR used)
    علامت () برای محدود و مشخص کردن اطلاعات به کار می رود. مثلا برای خرید لوازم خانگی از اروپا یا امریکا، متن جست وجو باید به صورت زیر باشد:
    (household AND products) (North America OR Europe)
    چنانچه بخواهید علاوه بر عبارت مورد نظرتان، مترادف های آن را هم در گوگل جستجو کنید، علامت ~ را بدون فاصله قبل از عبارت مورد جست وجو قرار دهید. مثلا اگر به دنبال واقعیت هایی درباره غذا و تغذیه و اطلاعات آشپزی هستید، بهترین حالت جست وجو به صورت زیر است:
    ~food ~facts
    کلمه NOT قبل از هر کلمه مانند علامت – عمل می کند.
    در برخی از موتورهای جست وجو می توانید مشخص کنید که اگر دو کلمه نزدیک هم قرار دارند به عنوان نتیجه ارایه شوند. در حالت معمولی اگر به دنبال زcountry houseس هستید، چنانچه کلماتی بین این دو قرار گرفته باشند مثل country cottage house، موتورهای جست وجو آن را به عنوان نتیجه ارایه نمی دهند. برای این که بتوانید مشخص کنید که به دنبال جمله یا کلماتی هستید که امکان دارد بین شان کلمه دیگری نیز وجود داشته باشد، می توانید جستجو خود را با علامت های (w) یا (n) انجام دهید، مانند:
    country (w) house یا country (n) house
    موتورهای جستجو از علایم مختلف برای جست وجو استفاده می کنند، به عنوان مثال برای این که بتوانید در یک جستجو ، مقالاتی درباره کودک یا کودکان بیابید، می توانید جستجو را به صورت child* انجام دهید. با این کار هم کلمه child و هم کلمه children را جست وجو کرده اید. موتورهای جستجو hotbot، go و altavista از علامت * استفاده می کنند.
  • تقسیم بندی موتورهای جست وجو در اینترنت
    موتورهای جست وجو در واقع وب سایت هایی حاوی بانک های بزرگ اطلاعاتی هستند. زمانی که شما با یک موتور جستجو به جست وجوی اطلاعات می پردازید، در واقع در اینترنت جست وجو نمی کنید، بلکه در بخش کوچک و یا بزرگی (بسته به نوع موتور جستجو به کار گرفته شده) از بانک اطلاعاتی آن جست وجو می کنید. موتورهای جستجو را براساس ساختار آنها اعم از ساختار ظاهری، نحوه عملکرد و ویژگی های کاربردی آنها می توان به انواع زیر تقسیم کرد:
    ۱) search engine:
    موتور جستجو معمولی که تنها دارای یک کادر جستجو (search box) و دکمه شروع جستجو (go یا search) است.
    ۲) directory list یا directory:
    موتور جست وجویی که علاوه بر کادر جست وجو دارای یک فهرست از قبل تعیین شده برای طبقه بندی موضوعات مورد جست وجو است که معمولا از حرف A تا Z مرتب شده اند، نظیر www.hotbot.com.
    ۳) portal:
    نوع تخصصی directory list که علاوه بر جست وجو از طریق کادر جست وجو و ارایه فهرست های جستجو ، معمولا سرویس هایی نظیر پست الکترونیک، سبد خرید از طریق اینترنت و سرویس های ویژه دیگری مثل تلفن از راه دور را نیز ارایه می کند، نظیر www.yahoo.com و www.google.com.
    ۴) people finder:
    نوع تخصصی موتورهای جستجو که به جستجو افراد می پردازند. نظیر www.۵۵۵-۱۲۱۲.com.
    ۵) meta search engines:
    ابرموتورهای جست وجو معمولا بیش از چندین موتور جستجو را در هر بار می یابند و نتیجه را بسته به نوع موتور، در یک پنجره یا به طور مستقل برای هر موتور جست وجو نشان می دهند. مثلا سایت www.mamma.com و www.qbsearch.com معمولا نتایج را در یک پنجره و سایت www.All۴one.com نتایج را پس از عمل جست وجو در چهار قسمت مجزا به کاربران ارایه می کند.
  • جست وجو موثر
    درخصوص استفاده از عملکردهای +، -، or و * و نیز ز ز برای بالا بردن دقت جست وجو در مقاله قبل مطالبی ارایه شد. اگر به دنبال کلیات جست وجو و روش های آن در اینترنت و یا فهرست موتورهای جست وجو و ابرموتورهای جست وجو و خلاصه مجموعه ای از دستورالعمل ها و آدرس های مفید برای جستجو در اینترنت هستید به آدرس زیر مراجعه کنید:
    http://dir.yahoo.com/computers-and-internet/internet/world-wide-web/searching-the-web/
    در صورتی که مرکز اصلی جست وجو و فهرست موتورهای جست وجو را می خواهید به آدرس www.searchengineguide.com مراجعه کنید و براساس کلمات کلیدی موردنظرتان، موتور جست وجوی مناسب را بیابید. فراموش نکنید که سایت یاد شده به دنبال کلمات کلیدی شما نمی گردد، بلکه موتورهای جست جوی مناسب برای کلمات کلیدی شما را ارایه می کند. می توانید یک یا چند تای آنها را انتخاب کرده و سپس به جست وجو بپردازید. سایت مناسب دیگری که تقریبا مشابه سایت قبلی است www.internets.com می باشد که براساس کلمات کلیدی مورد نظر شما موتورهای جست وجوی مناسب را فهرست می کند. جست وجو در اینترنت یک هنر است بخش عمده آن براساس تجربه کار به دست می آید. هیچ منبع مشخصی این هنر را به شما نخواهد آموخت، ولی کلیات آن را می توانید با خواندن بخش help هر موتور جست وجو بفهمید و احتمالا نکات مشترکی بین موتورهای جست وجوی مختلف خواهید یافت. بنابراین مراجعه به help هر موتور جست وجو را فراموش نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که موتورهای جست وجو یک ماشین بیشتر نیستند. پس بهتر است کلمات کلیدی خود را تا حد امکان به کمیت نزدیک کنید (quantity) و از به کار بردن کلمات کلیدی کیفی (quality) اجتناب کنید. مثلا به جای اصطلاح best sellers از top ۱۰ sellers استفاده کنید.

دیدگاه ها بسته شده است