آموزش php : جلسه چهارم، دستورهای شرطی

سایت فروشگاه اینترنتی مان را سئو کنیم!
2015-11-21
جدیدترین آپدیت الگوریتم های گوگل
2015-11-23

آموزش php : جلسه چهارم، دستورهای شرطی

دستورهای شرطی در php :

در برنامه نویسی طراحی سایت با پی.اچ.پی بهتر است ابتدایی ترین نکات و شرایط را بدانید تا بتوانید در مراحل پیشرفته تر بهتر عمل کنید. در جلسات قبل به معرفی عملگرها در پی.اچ.پی و متغیرها در زبان پی.اچ.پی پرداختیم، اما در این جلسه به معرفی دستورهای شرطی می پردازیم. شرط ها در php وظیفه چک کردن مقادیر خاصی را با استفاده از عملگرهای متفاوت دارند، به طور مثال زمانی که شما می خواهید یک فرم ورود در برنامه خودتان ایجاد کنید نیاز دارید در قسمت های مختلف از شرط ها استفاده کنید. شکل کلی یک شرط را در زیر مثال می زنیم :

آموزش php بخش چهارم

}( دستورات شرط ) if

;محتویات شرط در صورت برقرار بودن دستورات شرط

{

همان طور که در مثال اولیه میبینید دستور شرط با کلمه if اغاز و سپس دستورات در داخل پرانتز بعد از کلمه if قرار گرفته و بعد از آن کدهای اجرایی که مشروط به صحیح بودن دستورات داخل پرانتز نوشته میشود . حال یک مثال :

php?>

$num1 = 5;

$num2 = 1;

if

($n(num1 + $num2 == 10

}

echo “$num1 + $num2 is equal to 10”;

{

<?

مثال اول ما در شرط چک کردیم اگر جمع متغیر اول و دوم مساوی ۰۱ بود مقدار داخلی شرط را نمایش دهد ، حال ما اگر بخواهیم درصورت نادرست بودن شرط مقدار دیگری را نشان دهیم میتوان از فرمان else پس از پایان شرط استفاده کرد .نکته قابل ذکر این است که در فرمان else هیچ دستوری نوشته نمیشود ، برای مثال :

php?>

num1 = 5;$

num2 = 1;$

;(if($num1 + $num2 == 10

}

echo “$num1 + $num2 is equal to 10”

;

{

else

}

echo “$num1 + $num2 is less than 10”

;

{

<?

ما در شرط بالا که کامل تر شده همان شرط قبلی هست این قسمت را اضافه کردیم که با فرمان else در صورت برقرار نشدن شرط تکه کده داخل else نشان داده شود یعنی اگر متغیر اول و دوم جمعشان مساوی ۰۱ شد مقدار داخلی else نمایان شود. باید توجه داشت که دستور else تنها درصورتی قابل پذیرش و کارگیری است که در ادامه یک شرط باشد و در صورت استفاده در جای نامناسب با خطای مفسر برخواهیم خورد.

حال زمانی هست که شرط ما چندین بار مجبور به چک کردن ورودی باشد تا خروجی مناسب را ایجاد کند به طور مثال زمانی که ما نیاز داشته باشیم چک کنیم دو عدد با هم مساوی اند یا عدد اول از دومی بزرگتر باشد یا عدد اولی کوچیکتر از عدد دومی باشد ما باید چندین مرحله برای رسیدن به خروجی مناسب شرط را چک کنیم. در این زمان از فرمان elseif استفاده مینماییم . این فرمان همانند فرمان if است باید دستورات مورد نیاز را در پرانتزی در جلوی خط فرمان نوشت سپس سایر کد ها را ادامه داد ، مثال این بخش :

php?>

$num1 = 5;

$num2 = 1;

if($num1 + $num2 == 10)

}

echo “$num1 + $num2 is equal to 10”

;

{

elseif($num1 + $num2 > 10)

}

echo “$num1 + $num2 is greater than 10”

;

{

}else

echo “$num1 + $num2 is less than 10”

;

{

<?

همانطور که دیدید ما همانطور که در بالا گفتیم در شرط بالا شرط را چک کردیم که دو عدد با هم مساوی اند یا دو عدد بزرگتر از ده هستند یا کوچکتر از ده هستند و با توجه به حالت بازگشتی دستور مقدار مناسب چاپ شود. توجه کنید دستور elseif همواره باید در ادامه if نوشته شود و به تنهایی کاربرد ندارد و همچنین نمیتواند زیر فرمان else قرار بگیرد.

دیدگاه ها بسته شده است