اصول طراحی وب سایت و سئو سایت ـ بخش دوم

درباره تجارت الکترونیک چه باید بدانیم؟
2015-01-28
اصول طراحی وب سایت و سئو سایت ـ بخش اول
2015-01-28

اصول طراحی وب سایت و سئو سایت ـ بخش دوم

در موضوع طراحی وب سایت و اصول آن، توضیحاتی داده ایم (در این صفحه می توانید دنبال کنید)، حال مورد بعدی که در اصول ساخت یک وب سایت لازم می باشد، ftp می باشد. حتما از خود می پرسید این گزینه جدید چیست؟! پس بهتر است قبل از نحوه ی ایجاد اف تی پی توضیح داده شود که اصلاً اف تی پی چیست.

برای وب مسترها کار آسانی نیست که دائماً از طریق فایل منیجر به پنل خود دسترسی داشته باشند. برای همین از برنامه هایی به نام ftp استفاده می کنند. ftp همانند یک فولدر (مانند یک درایو در My Computer) عمل می کند که با باز کردن آن می توانید به محتوای فولدر اصلی یا همان Public_html دسترسی داشته باشید. معروف ترین برنامه برای اف تی پی FileZila می باشد.

۱٫ابتدا به ساخت ftp در پنل می پردازیم و سپس با محیط FileZila آشنا خواهید شد .

۲٫به پنل وب سایت رفته و از بخش Files ، FTP Accounts را انتخاب کنید .

۳٫حال فرم را به دلخواه پرکنید و بر روی Create FTP Account کلیک نمایید . حال به برنامه ی FileZila می رویم .

۴٫در قسمت Host آیپی سایت خود و در قسمت Port عدد ۲۱ را وارد کنید. Username و Password را هم طبق تنظیماتی که انجام داده اید وارد نمایید . پس از این کار با کلیک برروی Quickconnect می توانید از مدیریت فایل های خود در نرم افزار ftp بهره مند شوید.

اصول طراحی وب سایت چیست

شبیه سازی سرور بر روی کامپیوتر :

ـ شما می توانید صفحات وبی را که از طریق زدن کلیدهای Ctrl+S در کامپیوتر خود ذخیره کرده اید مجدداً مشاهده کنید. اما اغلب سی ام اس ها اینطور نیستند . چرا که با زبان برنامه نویسی پی اچ پی (PHP ) ساخته شده اند و فایل های پی اچ پی توسط سرور به صفحه ی وبسایت تبدیل می شوند. بنابراین امکان باز کردن آنها در ویندوز تنها به مشاهده ی کدهایی بی معنی توسط Notepad ختم می شود. در ضمن از دیتابیس هم خبری نیست! برای همین باید از نرم افزاری استفاده کرد که کار سرور را انجام دهد تا کسانی که هاست ندارند و برای تمرین می خواهند با یک سی ام اس کار کنند بتوانند ازسی ام اس استفاده کنند.

ـ از معروف ترین این نرم افزارها می توان به Xampp و Wamp Server اشاره کرد که ما با Wamp Server کار می کنیم . البته امکانات Xampp بسیار بیشتر است ولی در سطح نیاز ما کاربردی ندارد و کمی گیج کننده خواهد بود . ابتدا برنامه را بر روی سیستم خود نصب کرده و سپس آن را باز کنید . البته وقتی برنامه باز می شود اتفاق خاصی نیفتاده و هیچ پنجره ای باز نمی شود. پس از نصب برنامه ی Wamp Server به محل نصب برنامه بروید و فولدر www را باز کنید . این همان فولدر Public_html ماست. سی ام اس و یا اسکریپت خود را در فولدر www قرار دهید . از این پس بعد از بازکردن برنامه می توانید با وارد کردن آدرس http://localhost به سایت خود دسترسی داشته باشید.

ـ برای ساخت یک دیتابیس در لوکال هاست کافیست به آدرس http://localhost/phpmyadmin مراجعه کنید. هنگامی که یک سی ام اس (یا اسکریپتی که به دیتابیس نیاز دارد) را می خواهید در لوکال هاست نصب کنید وقتی به فرم تنظیمات دیتابیس و … رسیدید کافیست به جای نام پایگاه داده نامی را که در آدرس http://localhost/phpmyadmin ساخته اید را وارد کنید .

در بخش نام کاربری کلمه ی root را بنویسید و جلوی رمز را خالی بگذارید. سایر موارد شبیه به حالت آنلاین می باشد.

رتبه ی الکسا :

وب سایت الکسا به نشانی www.alexa.com یک زیرمجموعه از گروه آمازون می باشد و وظیفه ی آن رتبه بندی تمامی وب سایت های جهان است. این رتبه به دو شکل رتبه در کشور و رتبه در جهان ارائه می شود. معمولاً یکی از عومل جذب تبلیغات و اعتماد بازدیدکنندگان رتبه ی الکسا می باشد. در حال حاضر رتبه ی یک الکسای جهان مربوط به گوگل و رتبه ی دو مربوط به فیس بوک می باشد که گاهی رتبه ی این دو وب سایت به علت رقابت شدید عوض می شود.

برای اطلاع از رتبه ی الکسای دامین تان ابتدا به صفحه ی الکسای خود مراجعه کنید. با نوشتن دامین به جای ghahvekashi.ir در آدرس زیر به صفحه ی الکسای خود وارد می شوید :

http://alexa.com/siteinfo/ghahvekashi.ir

در سمت چپ صفحه ی وب سایت رتبه ی سایت خود در ایران و جهان را ملاحضه می کنید. همچنین تعداد وب سایت هایی که لینکی از سایت شما را هم قرار داده اند مشخص است. در سمت راست این صفحه گفته شده که Is ghahvekashi.ir your site و توضیحاتی برای کاهش رتبه ی الکسا داده شده که مهمترین آنها بهبود سئو می با شد.

یکی از عوامل کاهش رتبه درج یک فایل کوچک است که خود الکسا به شما می دهد و شما باید آن را در فولدر Public_html خود آپلود کنید . برای دریافت اینفایل بر روی Get Certified Metrics کلیک کنید. البته باید در سایت عضو شوید.

یکی دیگر از عوامل کاهش رتبه ی الکسا تعداد ارسال پست در روز است. یعنی اگر شما در روز ۱ پست ارسال می کنید این کار را تا آخر با داوم بدهید. هر چند این کار بی تأثیر نیست ولی تاکنون هیچ منبع موثقی صحت این گفته را تایید نکرده است.

پیج رنک :

سایت گوگل به هر سایتی از ۰ تا ۱۰ نمره ای می دهد که به آن پیج رنک می گویند. هنوز هیچ وب سایتی موفق به دریافت پیج رنک ۱۰ نشده است و تمام سایت های معروف مثل فیسبوک، یاهو و حتی خود گوگل پیج رنک ۹ دارند! بالاترین پیج رنک موجود در بین سایت های ایرانی پیج رنک ۶ است که مربوط به سایت بلاگفا می باشد.

اساس نمره دادن گوگل بر اساس بک لینک ها (backlink ) می باشد. هرگاه یک وب سایت آدرس شما را لینک کند) حال چه به عنوان درج در لیست دوستان و چه به عنوان منبع در آخر مقالات ( به سایت شما بک لینک داده است. این یعنی وب سایت شما را ارزشمند تلقی کرده اند و همین باعث افزایش پیج رنک شما می شود. برای دیدن پیج رنک خود به سایت www.PRchecker.info مراجعه کنید.

وقتی یک وب سایت با پیج رنک ۳ به شما بک لینک می دهد تأثیر بیشتری دارد تا وقتی که یک وب سایت با پیج رنک ۱ شما را لینک کند . معمولاً وجود نام وب سایت شما در میان لینکدونی وب سایت های معروف بازدید فراوانی در پی خواهد داشت. ولی اغلب سایت های معروف با شرط تبادل لینک می کنند. پیج رنک شما باید ۴ و یا بیشتر باشد.

سئو :

سئو یعنی میزان شناخته بودن وب سایت شما برای موتورهای جستجو که این بحث بیشتر برای گوگل مطرح می شود. اگر شما از قالب مناسب استفاده کنید، تیترهای شما کامل و صحیح باشند و به آخر مقاله ی خود برچسب بیفزایید سئوی سایت شما بالا می رود و نتایج بیشتری از سایت شما در گوگل نمایش داده خواهد شد. البته سئو بیشتر در سایت های ایستا مشکلساز بود چرا که باید شرایط گوگل در کدنویسی لحاظ می شد ولی امروزه کاربران cms ها مشکل چندانی ندارند و می توانند با پرداخت هزینه ای ساده وب سایت خود را سئوی صددرصد کند.

بخش های قابل قبول در بهینه سازی درونی یا On-site SEO :

لینک های داخلی

محتوای خوب و تازه

ساختار آدرس دهی

Meta Data

تصاویر

چگالی کلمات کلیدی

اگر در رابطه با موارد بالا اطلاعاتی دارید، حال بهتر است به سمت کارهایی برویم که باید ازآن ها دوری کنید !

نکته ی کوچک : افت رتبه ی وب سایت شما و عدم حضور در نتایج تا صفحات خیلی دور را پنالتی یا پنالیز شدن (penalize ) می گویند.

تکنیک هایی که شما را برای پنالیز شدن آماده می کند:

دوری از مخفی کردن و فروش لینک ها :

ایجاد لینک های غیرقابل دیدن یا invisible ، به این معناست که شما به صفحه ای لینک می دهید ولی برای کاربران قابل مشاهده نیست. جلوگیری از نمایش داده شدن لینک ها به کاربران می تواند برای سایت شما مشکل ایجاد کند. همین طور خرید و فروش لینک کاملاً باعث پنالتی شدن سایت شما می شود .

دوری از  keyword stuffing :

اضافه کردن کلمات کلیدی بدون دلیل و به صورت اساپم گونه را keyword stuffing می گویند. این کار باعث می شود تا چگالی کلمات کلیدی شما درون یک صفحه به صورت اسپم بالا برود و در بعضی شرایط می تواند خیلی سریع باعث افت و پنالتی شدن وب سایت شما شود. این اتفاق بیشتر در استفاده زیاد از Tag ها رخ می دهد. همین طور این که یک مطلب را برای بالا بردن تعداد کلمات درونی آن ویرایش کنید و چندین بار کلمات کلیدی خود را در آن فقط به دلیل افزایش رتبه بالا ببرید، مصداق بارزی از keyword stuffing است.

برگه های Doorway :

Doorway ها همان صفحاتی هستند که وقتی یک عبارت را جستجو می کنید وبر روی یک نتیجه کلیک می کنید، صفحه ای باز می شود که نتیجه جستجوی عبارت مورد نظر شما درون آن سایت را نمایش می دهد. این صفحات کاملا می توانند وب سایت شما را به صفحات ۳۳ و شاید بیشتر انتقال دهند ! اگر از این صفحات استفاده می کنید، همین الان آن صفحات را از بین ببرید.

محتوا :

هیچگاه از محتوای تکراری یا Duplicate content استفاده نکنید . ایجاد محتوای تازه و با کیفیت زمان می برد، برای همین بعضی از شرکت ها از محتواهای تکراری یا Scraped استفاده می کنند. به عبارت دیگر، آنها محتوا را از دیگر سایت ها کپی می کنند و به نام خودشان درون سایتشان قرار می دهند. البته اگر به صفحه ی اصلی که مطلب را از آن کپی می کنید لینک بدهید، جلوی پنالتی شدن شما تا حدودی گرفته می شود ولی در هر صورت، کپی محتوا کار درستی نیست، حتی اگر با لینک به مرج باشد!

Page Cloaking :

Page Cloaking تکنیکی است که محتوای نمایش داده به کاربر با آن چیزی که روبات های موتورهای جستجو می بینند متفاوت است. یعنی اگر صفحاتی که کاربر و موتورهای جستجو می بینند متفاوت باشد، شما یک صفحه را به اصطلاح Cloak کرده اید. این تکنیک می تواند سایت شما را سریع تر از آن چیزی که فکرش را می کنید پنالتی کند!

دیدگاه ها بسته شده است