برای افزایش سرعت اجرای سایت چکار کنیم؟

گوگل چه کلماتی به ما پیشنهاد می دهد؟
2015-11-16
آیا در گوگل می توان عبارات پیچیده تر را جستجو کرد؟
2015-11-18

برای افزایش سرعت اجرای سایت چکار کنیم؟

معضل بسیاری از ما در طراحی سایت این روزها این شده که کاربری که وارد سایت می شود، آیا سایت برای کاربر با سرعت بالا لود می شود یا اینکه کاربر را از بازدید سایت منصرف می کند و به اصطلاح کاربر را می پراند.

هدف تمامی موتورهای جستجو، مانند گوگل، فراهم کردن تجربه‌ای خوب برای کاربرانشان است، بنابراین سایتی سریع، کیفیت کلی سایت را افزایش داده و در نتیجه رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت. اهمیت این موضوع در وضعیت سایت در موتور جستجوی گوگل، به خوبی قابل مشاهده است. تعدادی از نکاتی که گفته خواهد شد، را به توضیح آن نکات خواهیم پرداخت.

نکاتی که می توان به آن ها اشاره کرد به شرح زیر می باشند :

الف) سرور

انتخاب هاست مناسب از اولین قدم‌های شروع ماجراجویی شما به عنوان وبمستر خواهد بود. هاستی با تنظیمات پیشرفته و مناسب، کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

۱. در کش مرورگر ذخیره سازی کنید

CJ Patrick در مقاله‌ای در خصوص چگونگی استفاده از Expires header‌ها برای استفاده از کش مرورگر با عنوان «Expires header‌ها برای سئو» توضیح می‌دهد و می‌گوید:

«مرورگر شما برای اینکه متوجه شود که آیا باید برای لود منبعی، درخواست دوباره بدهد و یا به کش خود مراجعه کند، از Expires header‌ها کمک می‌گیرد. وقتی شما برای منبعی، مثل تصاویر، Expires header در نظر می‌گیرید، مرورگر شما این منابع را در کش خود ذخیره خواهد ساخت. کاربران در مراجعه دوباره به سایت، با سرعت بیشتری مواجه خواهند شد، زیرا مرورگر تمامی تصاویر را از قبل در حافظه خود داشته است.»

۲. Keep-Alive را فعال کنید

هر چند اطلاعات فوق بیشتر در خصوص TCP Keep-Alive درست است تا HTTP Keep-Alive، اما به درک موضوع کمک خواهد کرد. در واقع کاربر در HTTP Keep-Alive به سرور می‌گوید «می‌خواهم این ارتباط TCP برای این قدر ثانیه برقرار باقی بماند». این امر به کاهش مدت عکس العمل درخواست‌های بعدی کمک خواهد کرد. بنابراین، تماس با شرکت هاستینگ جهت معرفی این موضوع و یا درخواست فعال کردن آن، ارزشمند خواهد بود. هر چند اکثر این شرکت‌ها، این امکان را غیرفعال کرده‌اند، چون این امکانیست دلخواه (در حالی که اطلاعات منتقل شده در هر درخواست، کمتر از ۶۰ بایت خواهد بود).

۳. فشرده سازی gzip را فعال کنید

بالا بردن سرعت اجرای سایت

۴. صفحات هدف را قابل کش کنید

صفحات طراحی شده مخصوص موبایل، کاربران را به آدرس دیگری (مثل www.example. ir به m.example.ir) منتقل خواهند ساخت؛ به همین دلیل فعال بودن قابلیت کش در این ریدایرکت‌ها می‌تواند در بارگذاری بعدی سایت شما مفید واقع شود. از ۳۰۲ redirect به همراه کش با مدت زمان یک روزه استفاده کنید که شامل Vary: User-Agent در کنار Cache-Control: private باشد. در این صورت، تنها کاربران مراجعه کننده از سایت‌های موبایل منتقل خواهند شد.

۵. از CDN استفاده کنید.

سرعت اجرای سایت را بالا ببرید

شبکهٔ تحویل محتوا یا CDN، مجموعه ایست از سرورهای شبکه وب در مکان‌های متفاوت که وظیفه رساندن و تحویل مطالب را به صورت کارا و سریع‌تر به کاربر بر عهده دارد. سروری که وظیفه تحویل محتوا به کاربر را دارد، بر اساس فاصله با کاربر انتخاب می‌شود. به طور مثال، سروری که قطعی شبکه کمتر و یا سرعت پاسخگویی بیشتری دارد انتخاب خواهد شد. همانطور که در تصویر بالا که از کنترل پنل شرکت MaxCDN تهیه شده است، محتوا ممکن است با توجه به مکان مراجعه کننده، از سرورهای متفاوتی بارگذاری شود. برای درک بهتر، می‌توانید تفاوت هاست CDN و هاست معمولی را مشاهده کنید.
به نظر می‌رسد SEOmoz. org از Amazon CloudFront استفاده می‌کند. به هر حال نویسنده مطلب از MaxCDN استفاده کرده که خدمات و ابزار متفاوت و جالبی ارائه می‌کند، همچنین قابلیت همخوانی با پلاگین W3 Total Cache در وردپرس را در کنار دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله دروپال و جوملا دارد.

ب) عناصر محتوایی

مادامی که دسترسی کامل به تنظیمات سرور در امکان شما نیست، محتوا نقش مهمی را به عنوان میدانی برای مانور بر روی سرعت خواهد داست.

۱. ریدایرکت‌ها را کاهش دهید

گاهی مواقع برای بیان کردن موقعیت جدید یک لینک، دنبال کردن کلیک‌ها، متصل کردن بخش‌های یک سایت به یکدیگر و یا رزرو کردن چندین دامنه با هم، نیاز به ریدایرکت و هدایت دوباره مرورگر از آدرسی به آدرس دیگر خواهید داشت. ریدایرکت‌ها درخواست‌های HTTP را افزایش و در نتیجه مدت عکس العمل و لود سایت را کاهش می‌دهند. تنها در صورتی از ریدایرکت‌ها استفاده کنید که واقعا به آن‌ها نیاز دارید و راهی جز استفاده از آن‌ها ندارید. از جمله پیشنهادات موتور جستجوی گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگز آدرس‌هایی که ریدایرکت می‌شوند را در صفحات خود استفاده نکنید. هر بار که مقصد آدرس تغییر می‌یابد، مرورگر شما نیاز به تغییر و به روز رسانی آدرس خود دارد.
  • هرگز برای رسیدن به منبع مورد نظرتان، از بیش از یک ریدایرکت استفاده نکنید. به طور مثال اگر هدف شما C است و دو نقطه آغاز متفاوت وجود دارد، به نام A و B، این دو باید مستقیما به C ختم بشوند. نه اینکه A به B و سپس به C ریدایرکت شود.
  • از دامنه‌هایی که از ریدایرکت استفاده می‌کنند اما محتوایی ارائه نمی‌کنند، خودداری کنید. گاهی مواقع دامنه‌های اضافی دیگری به یک سایت ختم می‌شوند تا از غلط‌های املایی کاربران در هنگام تایپ سو استفاده کنند.

۲. علامت سوال را از منابع ثابت پاک کنید

۳. Charachter Set تعیین کنید

۴. کد‌هایتان را کوچک‌تر کنید.

۵. از درخواست‌های بد خودداری کنید

۶. از منابع ثابت و استوار برای آدرس دهی استفاده کنید

۷. مراجعه به DNS را کاهش دهید

ج) CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر

۱. ابعاد تصویر را مشخص کنید

۲. تصاویر را بهینه سازی کنید.

۳. فایل‌های CSS را در بالا و JS را در پایین قرار دهید

دیدگاه ها بسته شده است