عامل های هوشمند موثر در تجارت الکترونیک

ارتباطات بازاریابی به چه منظور می باشد؟
2015-12-09
بایدو جلوتر از گوگل زد!
2015-12-14

عامل های هوشمند موثر در تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک، از جمله عامل های نرم ­افزاری که در خرید اینترنتی موثر هستند، به شرح زیر می باشند که برایتان لیست کرده ایم :

از بین کاربردهای عامل نرم افزاری در تجارت الکترونیک می توان مواردی همچون بررسی مدل رفتار خرید مشتری، ارائه تبلیغات اختصاصی، بیان محصولات مورد علاقه مشتری، راهنمایی برای انتخاب عرضه­ کننده مناسب را نام برد. توجه به نحوه فرایند خرید هر مشتری و ذخیره فعالیت های او از جمله کلیک­ ها، جستجوها، مطالعه کاتالوگ­ ها وغیره، اطلاعات بسیار ارزشمندی را در مورد علایق و اولویت های مشتری در تجارت الکترونیک، در اختیار فروشگاه می ­گذارد و این امکان را فراهم می کند تا با بررسی و تحلیل این موارد در مراجعه بعدی مشتری، فضای فروشگاه را به‌گونه­ ای مطابق با نیازها و اولویت های او خصوصی سازد، تا علاوه بر ایجاد علاقه و ارتباط خاص با مشتری، فرایند خرید را برای او به ‌طور بهینه و در وقت کم مهیا کند. عامل های هوشمند نرم­ افزاری از ابتدایی­ ترین بخش این فرایند، یعنی ذخیره اطلاعات شخصی هر فرد، تا مرحله بررسی و آنالیز و در نهایت ایجاد توصیه و محیط خصوصی­ شده به فرد، بسیار سودمند هستند. مدل رفتاری خرید مشتری ۶ مرحله اساسی از فرایند خرید را شامل می شود که در ادامه به آن پرداخته ایم :

عامل های هوشمند نرم افزاری در تجارت الکترونیک

۱ ـ کارگزاری  :

الف) کارگزاری محصولات : وقتی که خریدار احساس کند که نیاز به خرید دارد، باید به ‌واسطه ارزیابی اطلاعات کسب شده از محصول، تعیین کند که چه می ­خواهد بخرد. در حال حاضر تعداد زیادی عامل نرم ­افزاری هوشمند در این مرحله از فرایند خرید در اینترنت فعال هستند که با جستجو و ارائه انواع محصول مورد نظر، مارک، قیمت و سایر خصوصیات موجود در یک فروشگاه یا حتی فروشگاه های مختلف، به مشتری در انتخاب محصول یاری می ­رسانند. نتیجه این مرحله دستیابی به مجموعه ­ای از محصولات است.

ب) کارگزاری بازرگان : این مرحله شامل شده است از مجموعه به‌ دست آمده ای از مرحله قبل که با امکانات هر بازرگان برای کمک به تصمیم گیری اینکه از چه کسی باید خرید، ترکیب می­ کند.

۲ ـ مذاکره :

در این مرحله ، قیمت و سایر موارد معامله تعریف شده است. مذاکرات تجاری به روش سنتی، هزینه ­های زیادی را متحمل هر دو طرف مشتری و بازرگان می کند، همچنین موانع دیگری مثل محدودیت ­های زمان، امکان بی‌نتیجه ماندن، حضور فیزیکی و … را داراست که اساسا در دنیای دیجیتال شاهد آن نخواهیم بود.

۳ ـ پرداخت و تحویل :

در بعضی موارد، پرداخت راحت یا شرایط تحویل مناسب می ­تواند بر مرحله کارگزاری محصول و بازرگان تاثیر بگذارد .

۴ ـ خدمات محصول و ارزیابی :

این مرحله بعد از خرید، شامل ارائه خدمات پس از فروش محصول به مشتری و بررسی و ارزیابی رضایت کلی تجربه خرید و تصمیم گیری است. مهم­ترین نقش استفاده از عامل ها در مرحله ارزیابی، پس از بررسی رضایت، پشتیبانی و حفظ و سپس بهبود رضایت مشتری است.

۵ ـ حراج های آنلاین :

حراج های آنلاین از روش ­های موثری محسوب می شوند که برای تهیه محصولات و خدمات در هر دو تجارت الکترونیک b2c و b2b استفاده می شوند. امروزه بیش از ۲۵۰۰ خانه حراج که تجارت را به ‌صورت آنلاین اداره و هدایت می­ کنند وجود دارند.

دیدگاه ها بسته شده است