نقش کارت های اعتباری در تجارت الکترونیک

طراحی سایت برای تازه کارها
2015-12-18
تجارت الکترونیک مان را چگونه بهینه کنیم؟
2015-12-20

نقش کارت های اعتباری در تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک : کارت های اعتباری نقش بسیار موثری در تجارت دارند!

تجارت الکترونیک هم در یک بخش دیگری شامل می شود که در واقع زیر مجموعه همین تجارت الکترونیک می باشد؛ کارت های اعتباری امروزه به عنوان ابزار تجارت الکترونیک به کار می روند. همین ابزار کوچک بسیاری از کارهای نقل و انتقال پول را انجام می دهد. در کشور ما هم از این کارت های اعتباری به صورت معمول استفاده می شود و اما هنوز برای مبادلات داخلی اینکه در شبکه اینترنت همگانی شود، معرفی نشده است. اما بعد از همه این توضیحات، برای شما ابتدا از کارت های اعتباری می گوییم که نقش بسیار پررنگی در تجارت الکترونیک دارند.

کارت اعتباری چیست؟

نقش کارت های اعتباری در تجارت الکترونیک

کارت اعتباری یک کارت پلاستیکی است که روی آن نام صاحب کارت و شماره آن به صورت برجسته وجود دارد و پشت کارت یک نوار مغناطیسی دیده می شود که درون خود برخی اطلاعات مهم مثل هویت و آدرس دارنده کارت را ذخیره کرده است. سیستم های مالی کامپیوتری مانند دستگاه های خودپرداز ATM از این اطلاعات هنگام احراز هویت فرد به منظور برداشت پول استفاده می کنند. یک کارت اعتباری استاندارد شامل یک عدد ۱۶ رقمی نیز هست که حاوی اطلاعات مهمی درباره نوع کارت، بانک صادرکننده آن و اطلاعات دیگر است. این شماره برای دارنده هر کارت منحصر به فرد است. از این شماره برای شناسایی دارنده کارت هنگام انجام معاملات الکترونیکی روی اینترنت نیز استفاده می شود.

اما چرا باید از کارت های اعتباری استفاده کنیم؟

همان طور که می دانید در بحث تجارت الکترونیک، کارت های اعتباری مقدار معینی اعتبار مالی را در خود حفظ می کنند. زمانی که با حساب بانکی خود کار می کنید، سابقه این مبادلات در کارت باقی می ماند. بانک با استناد به این سابقه می تواند تخمین بزند که اصولا میزان گردش مالی حساب شما در طول یک دوره زمانی خاص چقدر است. میانگین مانده حساب شما هم در هر دوره نشان دهنده حداقل میزان درآمد شما یا به تعبیر صحیح تر میزان توانایی مالی شما در هر دوره زمانی معین است.

چگونه از این کارت های اعتباری استفاده کنیم؟

حال که از این کارتهای اعتباری در تجارت الکترونیک گفتیم، هم چنین اطلاعاتی که همراه هر کارت اعتباری بانکی بین المللی ثبت می شود توسط کنسرسیوم مربوطه، بانک اصلی صادرکننده، واسطه احتمالی صدور کارت، و نیز خود دارنده آن قابل دسترسی است. اما هنگامی که یک معامله الکترونیکی از این طریق صورت می گیرد، فروشنده کالا یا خدمات تنها به اطلاعات ناچیزی از این مجموعه دسترسی دارد که آن نیز فقط برای انجام الکترونیکی معامله مورد نیاز است و در سیستم های امن و استاندارد شبکه مبادلات الکترونیکی پول هرگز مشخصات کامل دارنده کارت در اختیار فروشنده قرار نمی گیرد. مساله ای که مطرح است این می باشد که این کارت اعتباری یا بدهی از نوع ویزا و مسترکارت اگر توسط یک بانک معتبر صادر شود، به احتمال زیاد دارنده آن کارت خواهد توانست از طریق شبکه اینترنت و با مراجعه به سایت بانک مربوطه، به حساب مرتبط با کارتش دسترسی پیدا کند و علاوه بر اطلاعات هویت و آدرس خود، سابقه گردش مالی حسابش را ببیند و از دیگر خدمات آنلاین بانک مذکور استفاده کند.

دیگر مزیتی که از کاربرد کارت های اعتباری در تجارت الکترونیک دستمان می آید، اینکه صاحب سایت با مراجعه به سایت های فروشنده آنلاین و خدمات در اینترنت، می تواند کالایی را سفارش و خریداری کند. هنگام ثبت سفارش دو آدرس توسط  فروشنده از خریدار تقاضا می شود. اگر خریدار هنگام ثبت سفارش قصد داشته باشد کالا را به آدرس دیگری به غیر از آدرس ثبت شده در کارت اعتباری خود بفرستد (اصطلاحا اگر آدرس Billing یا صورت حساب متفاوت از آدرس Shipping یا ارسال کالای خریداری شده باشد) آدرس دومی نیز ضروری است در غیر این صورت کالا به آدرس پیش فرض در کارت اعتباری ارسال می گردد. توجه به این نکته ضروری است، که برخی از سایت های اینترنتی برای خریداران خود یک پروفایل ایجاد می کنند و نام خریدار، آدرس ثبت شده در کارت اعتباری و شماره ۱۶رقمی کارت را به همراه نوع آن (مثلا مسترکارت) روی بانک اطلاعاتی خود ثبت می کنند تا خریدار در مراجعه بعدی نیازمند پرکردن مجدد این مشخصات (هنگام ثبت سفارش) نباشد. در این صورت باید خریدار اطمینان حاصل کند که اطلاعات کارت اعتباری او از سوی سایت فروشنده مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

پرداخت الکترونیکی در تجارت الکترونیک به چه صورت انجام می پذیرد؟

اشاره کردیم که مواردی در تجارت الکترونیک موثرند. از جمله پرداخت الکترونیکی که می تواند به صورت های مختلف صورت گیرد، یا چک الکترونیکی، پول الکترونیکی، کارت اعتباری، کارت بدهی، و راه های دیگر. کارت های اعتباری عبارتند از :

۱) کارتی که توسط بانک عرضه می‌ شود و مشتری طبق آن کارت مجاز است محصولات و خدمات مورد نیاز خود را به صورت اعتباری از فروشنده خریداری کند.

۲) کارتی که در راستای دریافت پول نقد، کالا و خدمات در قالب یک حد اعتباری مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳) یک روش پرداخت بین‌المللی که دارنده آن مجاز است پرداخت لازم را برای خرید کالا و خدمات و دریافت وجه نقد صورت دهد. سقف میزان پرداخت نه تنها موجودی حساب دارنده را پوشش می‌دهد بلکه مبلغی اضافه نیز بصورت اعتبار از طرف صادر کننده کارت مجاز به پرداخت می‌ باشد.

دیدگاه ها بسته شده است